Hur fungerar egentligen en bomlös sadel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lord Owen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 985
L

Lord Owen

Ja, upplys mig någon! :D
Ligger sadeln an mot ryggraden eller ej? Hur fungerar den förbaskade mackapären, vad är själva finessen med en bomlös sadel?

Sv: Hur fungerar egentligen en bomlös sadel?

Jag har en Knight bomlös sadel, o den ligger an mot hela manken o ryggraden o överallt där den ligger om man inte har en speciell pad under. Sadelmakaren har sytt "fickor" på några schabrak åt mig, o så har jag stoppat dem själv. Då blir det en kanal för ryggraden. Det funkar bra tror jag, har inte hunnit prova sadeln mer än några gånger för han fick skav av sadelgjorden efter bara några få ridturer... *suck* :( Så jag vet inte så mycket mer än detta. Förutom att den kändes svår att rida i tyckte jag (lite obalanserat) men min sambo älskade den o ville galoppera direkt! ;) O han har bara ridit kanske tio gånger, barbacka o i "vanlig" sadel.

Jaja, skavet har nästan läkt, så snart ska jag ut o prova igen! Har köpt en sadelgjord i neopren nu. :D

En bomlös sadel är mjuk och följer hästens rörelser, det kan inte bli punkttryck som med en bomsadel och den passar de flesta hästar, sadeln kan heller inte bilda brygga eller ligga och vagga på hästens rygg. Många bomlösa behöver man specialpad till som bildar kanal för ryggraden men det finns även de som har bossor precis som en engelsk bomsadel. I och med att det inte finns någon hård bom i sadeln så blir den också mer ostabil på hästryggen, ofta kan det vara svårt att sitta upp vanligt från marken innan man har utvecklat en ny uppsittningsteknik.

Dagens bomlösa (torsion, freeform och deras efterförjare) sadlar utvecklades av och för distansryttare som behövde en sadel som hästen kunde bära i tiotals mil utan att få problem med ryggen, många distansryttare i dag har bomlösa sadlar. Bomlösa westernsadlar utvecklades i USA av barrelraceryttare för att hästen i de skarpa svängarna inte skulle hindras av en hård bom och därför kunna runda tunnorna snävare.

Det finns nu även bomlösa sadlar för dressyr, hoppning, western, barock, och islandsridning. Alla tävlingsformer i sverige godkänner inte tävlande i bomlösa sadlar så det bör man ta reda på innan man har tänkt tävla.

Finns det vetenskapligt bevisat att bomlösa sadlar är så pass mkt bättre för hästens rygg (om de har sadeln en längre tid menar jag)?

Vet någon en hemsida där man kan köpa bomlösa sadlar för barock eller dressyr? :)

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 219
Senast: MiniLi
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 220
Senast: iNHALE
·
Utrustning Är det någon som har koll på Källqvists Genesis sadel med utbytbart koppjärn -->allround mot hopp skulle jag gissa att det är? Är det en...
Svar
7
· Visningar
667
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 190
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka