Hur funkar det här?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Mirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 187

Mirre

Trådstartare
Sambon sålde sitt hus nyligen, inga konstigheter med affären så. Men nu, när papper är skrivna, ny ägare flyttat in osv, nu säger lantmäteriet att han måste ha sitt ex medgivande för det? Eftersom de var gifta en kort period (2 år eller nåt sånt), men hon stod aldrig på huset, hon flyttade in till honom sas. Hon tyckte även att det var lika märkligt som vi. Eller blev hon sas automatiskt medägare för att de var gifta?
Nu löser det sig utan trassel så, men vi funderade bara på hur det funkar.

Sambon sålde sitt hus nyligen, inga konstigheter med affären så. Men nu, när papper är skrivna, ny ägare flyttat in osv, nu säger lantmäteriet att han måste ha sitt ex medgivande för det? Eftersom de var gifta en kort period (2 år eller nåt sånt), men hon stod aldrig på huset, hon flyttade in till honom sas. Hon tyckte även att det var lika märkligt som vi. Eller blev hon sas automatiskt medägare för att de var gifta?

De gjorde väl en bodelning när de skilde sig?

Intressant. Jag ser fram emot svaren.

Jag sålde min gård året efter att vi skilt oss. Vi gjorde ingen officiell bodelning utan kom överens själva. Exet stod skriven på gården tills den såldes, han stannade kvar ett år.
Det var inga som helst bekymmer med lagfart eller annat.

Så var det när jag köpte mitt hus, som dessutom var deras sommarstuga. Det var skilda sedan länge, men han behövde ändå skriva på. Vid skilsmässan hade de muntligen kommit överens om att han fick bilen och hon stugan, som hon tidigare ärvt.
Fast i mitt fall upptäcktes det av en skärpt mäklare vid kontraktsskrivningen, så köpeskillingen deponerades hos mäklaren tills det var klart.

Banker är lite konstiga ibland. De tyckte att jag skulle skriva på skuldbrevet till hennes nya lägenhet. Men för min lägenhet tyckte de inte att hon skulle skriva på...

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som... 2 3
Svar
51
· Visningar
9 003
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars... 6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 953
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är... 2
Svar
39
· Visningar
4 189
Senast: cewe
·
Hemmet Kom att fundera på det här med gillestugor, kanske för att vi har två stycken och att jag just nu sitter i en... Vad har ni för... 2 3
Svar
58
· Visningar
4 117
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka