Hur funkar sjukskrivning?

Nästa fråga. Kan man begära möte med arbetsgivare och FK även om läkaren inte vill sjukskriva på 100%? Min arbetsgivare menar på att så länge läkaren inte vill sjukskriva heltid är det inte lönt att kontakta FK för att arbetsträna, för först behöver jag en heltidssjukskrivning.

Det känns som att det mest bollas runt.

Tänkte ringa FK imorgon och se om de kan hjälpa mig få lite klarhet i frågorna.
 
Nästa fråga. Kan man begära möte med arbetsgivare och FK även om läkaren inte vill sjukskriva på 100%? Min arbetsgivare menar på att så länge läkaren inte vill sjukskriva heltid är det inte lönt att kontakta FK för att arbetsträna, för först behöver jag en heltidssjukskrivning.

Det känns som att det mest bollas runt.

Tänkte ringa FK imorgon och se om de kan hjälpa mig få lite klarhet i frågorna.

För arbetsträning behövs ju 100% sjukskrivning men det brukar först vara aktuellt efter en längre periods heltidssjukskrivning + rehabiliteringsprocess. Jag har dock bara stött på det inom psykiatrin, tror inte att det är lika vanligt inom primärvård (utifrån diagnosernas komplexitet, säkerligen). Dock finns ju rehabkoordinatorer på vissa vårdcentraler i alla fall.
 
Och förresten; vid deltidssjukskrivning bör arbetstiden fördelas lika mellan varje arbetsdag om inte särskilt skäl finns och då ska det anges på sjukskrivningen (läkaren anger alltså detta).
 
För arbetsträning behövs ju 100% sjukskrivning men det brukar först vara aktuellt efter en längre periods heltidssjukskrivning + rehabiliteringsprocess. Jag har dock bara stött på det inom psykiatrin, tror inte att det är lika vanligt inom primärvård (utifrån diagnosernas komplexitet, säkerligen). Dock finns ju rehabkoordinatorer på vissa vårdcentraler i alla fall.
Då blir det nog inget sådant. Jag har ju bara varit sjukskriven i två månader, varav senaste månaden på deltid. Har fått förlängt nu dessutom med en månad på 75% sjukskrivning, där läkaren tyckte jag skulle engagera mig mer med att jobba. Tack för den liksom, som om jag inte försökt hittills. Därefter ska vi se om jag orkar jobba 25% eller inte.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har varit sjukskriven efter operation av en hand, sista sjukskrivningsdagen är i morgon. (Hade samma för andra handen i höstas, i...
Svar
7
· Visningar
473
Senast: Gnist
·
Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
744
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 811
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 526
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp