Bukefalos 28 år!

Hur gå vidare med lastning?

Pancakes

Trådstartare
Jag har lite lastningsproblem med min häst. Han i princip vägrar att gå på transporten om det inte står en annan häst på redan. Han blir superstressad och börjar kasta sig när man sätter lite press på honom. Står det däremot redan en annan häst på (oavsett om han känner den eller inte) kliver han på som om han aldrig gjort annat. Jag vet inte riktigt vad nästa steg ska vara i lastträningen eftersom annan häst = inga problem utan annan häst = stress och problem.

Och har du en kommentar om "du är inte ledare för din häst" så förklara gärna VAD jag ska göra mer exakt än att skriva "arbeta från marken". Han följer mig redan i skritt och trav, stannar, vänder, flyttar för tryck m.m. Konkreta saker, annars blir det inte mycket värt.
 
Sv: Hur gå vidare med lastning?

Det bästa är förstås om du kan ta hjälp av ngn erfaren och utbildad person. (jag hade kunnat hjälpa dig, men vet inte var du bor?). Men annars är det viktigaste att du tar det lugnt och har massa tid så du kan millimeter för millimeter! Lycka till!
 
Sv: Hur gå vidare med lastning?

Verkar som om han har varit med om något kanske? Som sagt här ovan så är tid det allra viktigaste. Så fort du själv blir stressad för att ni ska iväg på träning eller liknande så blir hästen bara mer stressad... Det finns måånga olika metoder men kan vara lite svårt att förklara i en text, man vill ju inte gärna att det ska bli värre:cry: Har du ingen som är van vid "krångliga last hästar" kan du alltid prova att ta en hel dag där du är ledig och bara ha tålamod så att han får vänja sig vid släpet och att gå på ensam. Låt honom stå där inne att och äta osv. Man får ha lite fantasi:idea:
Lycka till!
 
Sv: Hur gå vidare med lastning?

Svarar båda:

Mig veterligen har det inte hänt något, och jag borde ha fått veta om det hade varit problem någon gång. Vi har alltid haft gott om tid när vi lastat, för när vi gör det lastar vi för just lastträningens skull. Ska vi faktiskt iväg på träning lastar vi en annan häst först för att slippa problem. Häromkring lastas krångliga hästar med linor, vilket vi även har provat på min häst men det blev snarare värre än bättre.

Han får alltid mat när han har gått på transporten (oftast havre vilket han aldrig får annars trots en stor förkärlek), massor med beröm och den som kör har alltid tagit det lugnt. Nästan löjligt lugnt ibland, men hellre det. Bästa sättet att få en svårlastad häst är ju att köra som en tok.

Har funderat på om man skulle prova ett släp utan läm, men jag känner ingen som har ett sånt och det finns inte att hyra häromkring.
 
Sv: Hur gå vidare med lastning?

Jag skulle inte använda mig av linor! Enligt min erfarenhet blir hästen bara mer stressad! När jag tränar hästar använder jag helst sk step-up-transport, alltså utan ramp. Jag tycker det är jättebra, men som sagt, det är svårt att få tag i sådana, än värre försöka hitta ngn att hyra. Men som sagt, tid och åter tid. Det låter ju som du har en bra grundinställning. Se till att ta lika mycket tid när han/hon ska ut också bara. Vissa stressar ut sina hästar vilket resulterar i att de inte vill in nästa ggn!
 
Sv: Hur gå vidare med lastning?

När jag fick hjälp med min förra häst, som var lite jobbig att lasta, så tog tjejen som hjälpte mig ett 10 meter långt rep, och en repgrimma.
Repet måste vara fastflätat i grimman, eller knutet, inga metallspännen emellan rep och grimma!
Hon ställde hästen utanför transporten (mellanväggen var inte flyttat åt sidan) gick in med repet och tog det en gång över frambommen (så den kan löpa fritt).
Sen gick hon ut, ställde sig vid sidan av transporten bad honom att gå in genom att veva med repänden.
Han blev inte alls glad när han insåg att det bara fanns en väg och det var in i transporten. Han gick hit och dit, reste sig (en gång väldigt högt!), backade och hade sig. Det såg lite läskigt ut, men tjejen var helt lugn. Det långa repet gjorde henne stark, men det var också säkert eftersom det var så långt.
Tillslut gav han upp och gick snällt på transporten. In och ut några gånger sen var han from som ett lamm.
Efter det lastade jag honom på samma vis, och efter ett tag behövde jag inte linan längre, bara att be honom att gå på.

Det var iaf en metod som funkade på min häst. Man kan ju prova! Fast det kan vara bra att ha någon som kan den metoden i början som kan visa.
Grunden till denna metoden är iaf att vara lugn HELA TIDEN, aldrig brusa upp. Endast visa hästen vart den ska gå och inte låta den gå på dig.
 
Sv: Hur gå vidare med lastning?

Jag hade en häst som sparkade sönder ett släp för mig och skadade sig själv ganska allvarligt. När han läkt ihop och jag köpt ett nytt släp (ja det var så illa) började vi lastträning på nytt. Den här gången med kompis i släpet. Det gick jättebra. Han fick åka med kompis många gånger. Släpet jag köpte var stepup.

Men visst man kan ju inte alltid fara om kring med två hästar, blir lite jobbigt i längden, även om vissa av elithästarna ibland har en trogen shettis med sig överallt. Så en dag lastade jag honom själv och körde i väg med hjärtat i halsgropen men han rörde inte en min. När jag var framme och öppnade stod han cool lugn, halvsovandes och vilade ena bakbenet.
 
Sv: Hur gå vidare med lastning?

Det har gjorts tester i England på hästar som blir stressade av att åka transport att en spegel har gjort att pulsen gått ner på dessa hästar.
Tänkte själv prova att sätta in en okrossbar spegel i min trailer då min häst är orolig när han åker. Dock inte när han åker med en kompis -då är det kul att ut o åka!:laugh:
 
Sv: Hur gå vidare med lastning?

När jag skulle lastträna min första pålle gick vi tilll transporten som stod öppen vid ett gräsigt ställe. Jag hade fika där med mig och han betade. Gång på gång gick vi dit och fikade. Någon gång då och då gick han upp på kärran något steg eller så = mycket beröm och kanske någon gång en knäckebit.
Vi övade länge för han var ung och jag hade ingen brådska utan det var mer hantering i allmänhet som var på schemat. Tillslut hade jag en pålle som sprang in i transporten när vi skulle iväg.

Tid, tålamod...
 
Sv: Hur gå vidare med lastning?

Är det bara vid lastning som han är sån? Eller är det alltid när du "sätter lite press" på honom? Det kan ju gå alldeles utmärkt att träna att leda och flytta häst hemma, men är oftast en helt annan sak när det finns störande moment runt omkring och man är på okänd mark.

Gör du något annorlunda när du lastar med annan häst ståendes i släpet?

Mitt tips är att träna, träna, träna. Ha gott om tid. Du behöver inte ha medhjälpare om du inte tänker ha medhjälpare i vanliga fall när du ska ut och åka. Dela upp lastträningen i bitar. Stressa inte, utan ta bara en liten bit i taget.

När jag tränat stressade hästar har jag lagt någon timme om dagen på detta och då börjat med att hästen ska flytta sig framåt, bakåt och åt sidan (från mig) på kommando. Det kan ta ett tag bara det. Inte förrän hästen förstår vad jag menar med detta har jag börjat med själva transporten. Beroende på hur hästen reagerat kan det handla om att bara ställa frambenen på lämmen de första dagarna, stå lugnt kvar så och sen på kommando lugnt backa bakåt för att stanna och bli omklappad.

Jag har inte lyft baklämmen alls första gångerna hästen har gått hela vägen upp lugnt och sansat och stannat kvar tills jag bett den gå ut lugnt. När allt detta suttit har jag transporterat.

För egen del har jag aldrig använt mat i transporten, utan bara röst och omklappningar. Precis som vid vilken träning som helst.

Det jag själv tycker är allra viktigast är att människan är lugn, har massor med tålamod och gott om tid (tar det tre timmar att få hästen att stå lugnt så får det ta tre timmar för min del) OCH berömmer hästen tydligt när den gör rätt.

Lycka till! :laugh:
 
Sv: Hur gå vidare med lastning?

När jag köpte min häst var hon inte lastad många gånger. Sen visade det sej att hon haltade på bakbenen så det blev 5 rundor till djursjukhuset.
Och varje gång tog det längre å längre tid att lasta henne...

Tacka 17 för det! Åka transport = djursjukhus.

Sen började vi att lastträna henne hemma. 3 timmar tog det dom första gångerna och otaliga grimmor gick sönder för när hon väl kom in i transporten kastade hon sej bakåt.

Sen började vi med longerlinor. Hakade fast dom i transporten och liksom stängde in henne. Hon tittade till höger och till vänster och gick in!

Nu behöver vi knappast använda linorna heller! :banana:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 095
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 516
Senast: JohannaB
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 241
Senast: nullo-modo
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 813
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp