Hur gamla var era valpar när de fick komma med ut i andra miljöer ?

Zanza

Trådstartare
Har träningskompisar som har köpt en ny valp och den är nu tio veckor och enligt husse och matte får den absolut inte träffa andra hundar eller ens komma utanför tomtgränsen innan den 9 oktober då den fått valpsjukevaccinering.Hur gör ni när ni fått hem valp?Har den fått följa med i olika miljöer , inklusive hundklubben eller har ni isolerat hunden hemma ?
Jag har alltid låtit mina hundar komma med ut från början.De veckorna tycker jag är viktiga i social och miljöträningen.
Valpen man får hem har ju trots allt fått en parvovaccinering och har antikroppar från sin mamma fram till tolv veckors ålder.

Sv: Hur gamla var era valpar när de fick komma med ut i andra miljöer ?

Jag har inte haft restriktioner på mina vlpar!

Dom kanske inte har fått hälsa hej vilt på alla hundar,men hundar som finns i min närhet har varit ok!

intressant tråd, tack för påminnelsen, kikade just i min gammel-vovves papper, han måste ju få vaccin ju innan nya medlemmen flyttar in. 2 år sen sist :)

Min fick följa med på allt, men första veckan var jag hemma och bekantade mig med den lille. Sen krävdes inte så stor stimulering, lite bilåkning och träffa snälla hundar + veterinär var nog.
Efterhand utökade jag det med mer stadsbesök, sova borta träning, dressyr i nya miljöer etc.

När han var 4månader började vi valpkurs.

Nu är han 8månader och mycket trygg i sig själv och olika omgivningar och hundar/kor/hästar/katter.

Oj, åldern har jag aldrig tänkt på så mycket.

Mina hundar har alltid varit med mig överallt. Min förre blandras var med mig hos mamma, kompisar, på stans fik (jaa, man får ha hundar där) och så vidare nästan med en gång. Han har fått sina vaccinationer i rätt tid, så jag har inte lagt ner någon tanke på att jag ska stanna hemma bara för att han var valp. Nu är han 9 månader och flyttat till min släkting där jag fått väldigt mycket beröm för att ha lagt grunden till en trygg och social hund som går bättre lös än i koppel. Dock skällde min släkting på mig lite i början för att jag skämde bort hunden väldigt mycket. Bla att han sov i knät när han var trött istället för på golvet. Men det är en annan historia :D

Har aldrig haft restriktioner kring det. Även mina egenuppfödda valpar fick följa med på korta promenader från 5-6veckors ålder.

Valpis hade inga som helst restriktioner. Han fick hänga med överallt där det gick redan från början, inkl. buss-, bil och tågresor, och fick sin första hundkompis andra dagen hos oss.

Ja de första dagarna var det mest familjen och hundarna vi har hemma men visst han fick även hälsa på grannarna och deras hundar, men sen efter det så var det ful fart som vanligt han fick hänga med på det mesta också:)

Och det har jag alltid låtit mina hundar gjort följa med på allt nästan enda från början för att få hundar som är framåt och tycker om att träffa människor och hundar ute på..

Min valp fick följa med överallt direkt (vi hade såklart lugna dagar hemma första dagarna för att hon skulle känna sig hemma).
Sin första pendeltågsresa gjorde hon 3-4 dagar efter hemkomst hit.

Det enda jag undvek var kontakt med okända hundar, men med tanke på att jag alltid gör det oavsett ålder på hund så var det inget som jag såg som speciellt.
Däremot var det ganksa praktiskt att kunna "skylla på" att hon inte fått 12-veckors-sprutan än när andra hundägare absolut ville ha sina hundar att komma fram för att hälsa.. :crazy:

Jag kör alltid första veckan hemma. Rastning sker nära hemmet. Allt för att jag vill ha lugn och ro med valpen. Och att den ska bo in sig. Vi ska få lite relation "du-och-jag". Men efter en vecka hemma så far jag nog omkring som vanligt.

Släpper aldrig valp eller ingen vuxen hund heller för den delen med vilt främmande hundar.

Vi fick hem vår lilla tös i december förra året. Sjukt tråkig tid att få en 800 grams hund :cool:. Vädret sög; regn och nollgradigt och lilla hunden höll på att frysa ihjäl bara hon kom ut i gräset, stakaren.

Så första två veckorna (fick hem henne när hon var 8 veckor), var vi mest hemma, sambon var "pappaledig" :D, var det mest kiss-rundor på gräs-plätten precis utanför lägenheten.
Sedan utökades turerna succesivt allt eftersom Yda växte. Men hon fick deffinitivt träffa andra hundar innan 12-veckors-vaccineringen, alltså hundar vi känner. Mina föräldrarns hund, sambons föräldrars hund etc.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
497
Senast: tanten
·
Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
11 858
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 902
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 613
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V