Hur gammal kan hon va?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare korint_lover90
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 020
K

korint_lover90

Hej!
Jag måste snabbt få veta hur många år ett sto som högst får vara för att?? kan f. ex ett sto på 25år få föL???? snälla behöver veta snabbt som attan! :eek:

Sv: Hur gammal kan hon va?

Har hästen haft föl förut så kan den ju få föl som 25-åring om hon är i ett bra skick. Annars börjar det bli lite sent att ta föl då det ju sliter på dem.
25 som förstagångsmärr är för sent.

tack tack=) jag håller på och kollar upp min häst stam tavla som verkar mera och mera verka "påhittad".. ska kasnke göra ett DNA prov, om mitt sto på 8år ska användas till avel.

Som förstagångsmärr verkar de SENT...

Men vår första häst går nu som 25åring dräktig med Akribori å beräknad "födning" är i början av Juni... Och om de vill betäcka om henne tror jag inte de heller kommer vara några som helst problem !

*lånar tråd*

ett fullblodssto på 15-16 år som fick ett föl när hon var 5-6 år, kan man betäcka henne nu eller har det gått för lång tid emellan?

Får och får...dom får väl vara hur gamal dom vill ;)..Men ärligt talat är det ju så att: ju äldre dom blir dessto svårare kan det vara för dom att bli dräktiga. Att föda fram ett föl klarar vilken märr som helst, men att bli dräktig kanske bli svårare med åren. Det finns faktiskt gamla märrar som klämt ur sig en föling....så med oss människor ;)

Det är nog inga problem, bara att betäcka!

Jag anser att man inte ska betäcka dem när de börjar komma upp i 20-årsåldern om de aldrig haft föl tidigare, för jag tycker det är ändå en såpass stor grej för dem. Det är jobbigt för dem även om de har lätt att föda.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har ett sto som precis blev 16 år gammal. Varmblodstravare. Hon har sedan 6 veckor nu haft besvär med flytningar från vulva...
Svar
8
· Visningar
739
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
901
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag funderar på om det är dags att köpa häst. Innan jag börjar kolla annonser (och förälska mig i hästar jag inte har råd med) skulle... 2
Svar
33
· Visningar
3 533
Senast: Edla
·
Fritid Hej på er! Är det några andra här som gillar att skriva för hand eller på datorn, berättelse, noveller, böcker eller bara rent ut av...
Svar
1
· Visningar
145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka