Hur gammal??

Sv: Hur gammal??

Måste honan vara innan man kan ta kattungar??(För hennes skull):)
minst ett o ett halvt anser jag iallafall men jag är ingen seriös renavels uppfödare på katt utan får en o annan kull med korsningar :)

Beror helt på katten ifråga. Vissa katter mognar snabbare både fysiskt och psykiskt än andra och de som är snabba av sig kan man sätta i avel tidigare än långsammare.

Har man tex. en katt som börjar löpa vid 4 månaders ålder, som löper tätt och som är färdig i kroppen vid 10 månaders ålder ser jag inget problem med att para henne då eftersom det inte är nyttigt att varken ge p-piller eller låta henne gå och löpa hela tiden.

Jag väntar dock gärna tills katten är över 1 år, närmare 1½ år. Men som sagt, man får bedöma varje fall för sig.

Katten kanske kan mogna tidigt fysiskt men det är inte säkert att hon klarar av att ta hand om kattungarna om hon är ung.Då måste man handmata varannan timme i borjan dygnet runt och se till att kattungarna kissar och bajsar.

Katten kanske kan mogna tidigt fysiskt men det är inte säkert att hon klarar av att ta hand om kattungarna om hon är ung.Då måste man handmata varannan timme i borjan dygnet runt och se till att kattungarna kissar och bajsar.

Katter som blir fertila tidigt är som regel mogna för kattungar vid 10-12 månaders ålder, men som jag skrev får man ju bedöma från fall till fall.

Jag har inte gått ungar på honor yngre än 2 år gamla men fördömmer inte de som parar sina honor innan de blivit året gamla. Det viktiga är att man ser till kattens bästa.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
37
· Visningar
2 146
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt Hej, jag har 3 kattungar och har svårt att avgöra vilka kön dem har. Någon som kan hjälpa mig?
Svar
3
· Visningar
635
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Jag har två nya ungkatter (typ 9 månader), som blev klappade en del när de var små men som senaste månaderna innan de kom till mig inte...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Skjøldur
·
Övr. Katt En familj hittade en kattunge högst upp på Ölandsbron. Det sägs att den gått dit själv men det kan den väl inte ha gjort? Hur många...
Svar
2
· Visningar
536
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattmat i mousse-form
  • Hönstråden II