Hur ge jäst?

Krans

Trådstartare
Hej, tänkte prova ge min häst vanlig bakjäst pga lite lös mage.Men ska man blanda ut den i ljummet vatten som dryck eller lägga hela mindre bitar i vatten/ kraftfoder?
 
Hej, tänkte prova ge min häst vanlig bakjäst pga lite lös mage.Men ska man blanda ut den i ljummet vatten som dryck eller lägga hela mindre bitar i vatten/ kraftfoder?
Har smulat det men tycker det är lättare att ge det i pulver om jag inte har annat medel hemma. Inte låta det ligga för det jäser.
 
Har också smulat ner i blöt mat. Kan bli klumpar, då kan man få röra runt lite. Annars kan det fastna vid tänderna när det blir kladdigt 😊
 
Jag ger i uppblött pellets, smular i och rör runt. Nuvarande häst är måttligt förtjust, men jag har haft en som verkligen gillade sin jäst.
 
Lägg det i det blöta kraft fodret .
Torrjäst är coated dvs jästgranulerna ligger skyddade av ett överdag och behöver över 40 grader för en bra start.
Om det hjälper beror vilken bakterie som ger obalans i magen.
Proviva nypon kan ochså fungera.
Inget av ovan alternativ har dock hjälpt min häst.
Nu har jag Gut balance och det fungerar över förväntan.
Jag har även testat andra alternativ utan att det blir bättre.
 
Hur länge gav ni jäst? Hur länge kan man ge? Funderar även på hur mkt B-vitamin jäst innehåller? Foderhästen jag har för första året brukar börja få B-vitamin i slutet av februari enligt ägaren.Men kan hästen få tillräckligt bara gnm jäst? ( Jag har köpt hem flytande B-vitamin också).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! tänkte ge min häst anis som en smakförhöjare då hon är extremt kräsen. Har köp hela anis frön men tänker att det är bäst att mala...
Svar
3
· Visningar
594
Senast: super
·
Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: lillan222
·
Foder & Strö Jag hamnade i en INTÄRNÄTT-diskussion på en annan (amerikansk) sajt om faran med att ge hästar hela äpplen och morötter! Tydligen kan...
2
Svar
33
· Visningar
2 685
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej, har en häst som har börjat få svamp i strålen. Blev rekommenderard att behandla det med TrushEnder eller väteperoxidlösning. Köpte...
Svar
7
· Visningar
735
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring - igen
  • Kattbilder #9
  • Trixtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp