Hur gick det i Norge? Om raser/förbud.

Ok, då förstår jag.
Mina valpköpare (har ej dessa raser) säger att deras ena bror (också boende i UK) säger att han vill importera reg Amstaff men får tvärnej. De säger att amstaff och allt blandat med amstaff är helt omöjligt att få lov att ha. Ayy det enda skulle vara om man ljuger och säger att det är blandras med okänd härkomst typ.... Därför jätteförvånad över att det här sägs att amstaff är tillåtet där. De säger att det var tillåtet (vet ej när de införde detta med rasförbud för vissa raser) men att man ansåg att det hände allt för många "olyckor" både med människor och andra hundar.

Det är fortfarande bara fyra raser som omfattas av The Dangerous Dogs Act, men visst kan jag se att det blir problem om ens hund faller in under "typen". Bullyn är ju inte heller en godkänd ras och hdärför kommer eventuellt förbud att gälla hundar som faller inom en viss ram eller "typ", men själva rasen Amstaff är inte förbjuden.
Som du säger går det ju rycka på axlarna och säga att det är en labbkorsning även om det är att leka med elden. De flesta staffar man ser här är trots allt också shitbulls eller rena korsningar, precis som hemma i Sverige, och många är mer än bara snarlika både Amstaffs och Pitbulls egentligen.

"Whether your dog is a banned type depends on what it looks like, rather than its breed or name.

For example, if your dog matches many of the characteristics of a Pit Bull Terrier, it may be a banned type."
 
Det är fortfarande bara fyra raser som omfattas av The Dangerous Dogs Act, men visst kan jag se att det blir problem om ens hund faller in under "typen". Bullyn är ju inte heller en godkänd ras och hdärför kommer eventuellt förbud att gälla hundar som faller inom en viss ram eller "typ", men själva rasen Amstaff är inte förbjuden.
Som du säger går det ju rycka på axlarna och säga att det är en labbkorsning även om det är att leka med elden. De flesta staffar man ser här är trots allt också shitbulls eller rena korsningar, precis som hemma i Sverige, och många är mer än bara snarlika både Amstaffs och Pitbulls egentligen.

"Whether your dog is a banned type depends on what it looks like, rather than its breed or name.

For example, if your dog matches many of the characteristics of a Pit Bull Terrier, it may be a banned type."
Ok...men då är det kanske "en oskriven regel" det handlar om, för de jag pratat med som bor där säger att de inte får lov.
Ja, hela den här diskussionen visar verkligen på att det är svårt att förbjuda vissa typer av hundar.
 
Jag vet inte ens vem man frågar om lov om man vill importera hund, så det du och de säger stämmer säkert. :) Oavsett är det ju dumt att chansa.

Jag skulle inte vilja resa till Norge eller Danmark med en snarlik hund heller.
Det är nog deras motsvarighet till SJV och Länsstyrelsen man ansöker hos.

Nä, verkligen. Vet folk (här) som låtit bli att skaffa den typen av hund just pga av att de vill resa. Även ner genom europa kan det blir svårt och det är väldigt sårbart att stå med en hund som de skulle säga saker om ifall man är i ett land där man inte är lika van och/eller insatt i om hur saker och ting fungerar.
 
Jag behövde inte ansöka om något tillstånd när jag tog med mina hundar hit och vad jag kan läsa mig till behöver man inte det om man importerar från USA heller, utan man fyller i alla papper och fixar pass och sådant som vanligt bara. Men hen kanske hörde sig för bara för att vara säker?

Det var väl en kvinna för några år sedan som blev av med sin hund i Norge eller något liknande? Jag minns inte om hon fick tillbaka den till sist.
 
Jag behövde inte ansöka om något tillstånd när jag tog med mina hundar hit och vad jag kan läsa mig till behöver man inte det om man importerar från USA heller, utan man fyller i alla papper och fixar pass och sådant som vanligt bara. Men hen kanske hörde sig för bara för att vara säker?

Det var väl en kvinna för några år sedan som blev av med sin hund i Norge eller något liknande? Jag minns inte om hon fick tillbaka den till sist.
Ja, jag tror inte de tittar på ras när man flyger in… Men om någon märker att det är en förbjuden ras och anmäler så kan den tas av myndigheterna oavsett, så man kanske inte vill riskera det.
 
https://news.sky.com/story/xl-bully-dogs-to-be-banned-from-end-of-this-year-12996952

From 31 December 2023 breeding, selling, advertising, rehoming, abandoning and allowing an XL Bully dog to stray will be illegal in England and Wales, the government said.

Also from 31 December 2023 XL Bully dogs must be muzzled and on a lead in public.

From 1 February 2024 it will also become illegal to own an XL Bully dog unless its owner applies for their animal to be registered on the Index of Exempted Dogs, and complies with a strict set of rules, by the end of January.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Här debatterar vi ju fortfarande rasförbud och om de funkar eller inte, men ja, i ett land där förbud redan är en grej så är jag inte förvånad att XL bullyn hamnade på listan till slut. Det avlas hejvilt på sjuka och aggressiva hundar så länge de ser coola ut.
I vanliga fall sätter jag mig verkligen på tvären när det kommer till hundförbud, det skapar oftast mer problem än det löser... men i det här fallet tänker jag inte ens öppna munnen. Vi behöver inte de här hundarna.
 
I vanliga fall sätter jag mig verkligen på tvären när det kommer till hundförbud, det skapar oftast mer problem än det löser... men i det här fallet tänker jag inte ens öppna munnen. Vi behöver inte de här hundarna.
Problemet är ju bara att ni riskerar att ägarna till dessa hundar skaffar något ännu värre om dessa förbjuds..
 
Problemet är ju bara att ni riskerar att ägarna till dessa hundar skaffar något ännu värre om dessa förbjuds..
Fast det här är inte riktigt den sortens problem som jag uppfattat det, det har med organiserad brottslighet och en massa annan skit att göra också.
Jag har inte heller sett det som att det är "buset" som håller de hundar som attackerar folk utan det är "familjehundar". Det är en ny och fullkomligt överflödig typ av hund, jag ser inget problem med att vi stoppar här om det är så de vill hantera problemet.

Edit: jag skulle gärna se att de slopade alla storlekarna när de ändå höll på faktiskt, det är ju inte fysiskt sunda hundar heller.
 
Fast det här är inte riktigt den sortens problem som jag uppfattat det, det har med organiserad brottslighet och en massa annan skit att göra också.
Jag har inte heller sett det som att det är "buset" som håller de hundar som attackerar folk utan det är "familjehundar". Det är en ny och fullkomligt överflödig typ av hund, jag ser inget problem med att vi stoppar här om det är så de vill hantera problemet.

Edit: jag skulle gärna se att de slopade alla storlekarna när de ändå höll på faktiskt, det är ju inte fysiskt sunda hundar heller.
Jag hade ingen aning om att de hade sådana problem med hundtypen i Storbritannien? Har träffat flera stora bullys i Sverige och även beskrivit på BPH, och de har varit riktigt trevliga mentalt. Mycket bättre än många amstaffs och cane corsos som väl attraherar delvis samma människor.
 
Jag hade ingen aning om att de hade sådana problem med hundtypen i Storbritannien? Har träffat flera stora bullys i Sverige och även beskrivit på BPH, och de har varit riktigt trevliga mentalt. Mycket bättre än många amstaffs och cane corsos som väl attraherar delvis samma människor.
Det är skönt att höra! Tänk om det fanns liknande mentaltest/beskrivningar tillgängliga här, då hade de kunnat göra sådana obligatoriska för rasen istället för munkorg. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp