Hur Gjorde Ni GÄllande Besiktning???

G

gullefjun

Jag Är Nu JÄtte Intresserad Av En HÄst Men Önskar Besiktinig Som Jag Bekostar Men Vad HÄnder Om Hon Inte GÅr Igenom Den? Hur Gjorde Ni? Fick Ni Tillbaka Pengarna DÅ?
//gullefjun

Sv: Hur Gjorde Ni GÄllande Besiktning???

BehÖver Verkigen HjÄlp,min TrÅd Brukar FÖrsvinna DÄrfÖr Testar Jag Skriva I Min Egna TrÅd Hihi

nej pengarna får du inte tillbaka. väldigt irriterande att läsa när du blandar stora & små bokstäver...
ifall hon inte går igenom besiktningen det upp till dig om du vill ha henne(?) ändå eller inte. Normalt sett brukar man inte vilja ha hästen då ;)

Jo jag skrev i stora bokstäver men när jag sände iväg det blev det blandat.ber om ursäkt för detta :crazy: ,nä precis .en skadad häst vill jag inte ha.tack för att du svarde mig//gullefjun

Om du blir intresserad av en häst kan du ju alltid prata med säljaren om hur ni gör med kostnaden för besiktningen om hästen INTE går igenom. En del ägare kan tänka sig att stå för besiktningen i sådana fall.

Men det måste man ju i så fall vara överens om innan besiktningen.

Ja det tror jag du har helt rätt i.ska prata med henne då hästen inte blivit besiktad på många år och jag vill veta hon är frisk även fast hon aldrig varit skadad under perioden.
tack för ditt svar/ gullefjun

nej pengarna får du inte tillbaka. väldigt irriterande att läsa när du blandar stora & små bokstäver...
ifall hon inte går igenom besiktningen det upp till dig om du vill ha henne(?) ändå eller inte. Normalt sett brukar man inte vilja ha hästen då ;)

Frågan är också vad man menar med "Gå igenom besiktningen". Det beror ju på vad man ska ha hästen till och vad det är som skulle yttra sig under en besiktning. Oftast brukar inte veterinären ge omdömet "går inte igenom", utan istället beskriva vad som är problemet. Och sedan får man ställa det i relation till vad man som säljare och köpare har angivit som användningsområde.

Men om du bekostar besiktningen OM hästen går igenom är det naturliga att du också gör det om den inte går igenom. Helt enkelt att du betalar besiktningen.

Jag bekostade besiktningen på fbl när jag köpte henne, och jag hade betalat om hon inte gick igenom också. Eftersom jag stod för den oavsett behövde vi inte diskutera ang vad 'går igenom' innebar, men för mig så går de igenom när de utan reservationer kan försäkras i A1 för köpesumman.

Men det är viktigt att redan innan komma överens om vad som är gå igenom och inte om betalningsansvaret är olika beroende på resultat.

Min dam gick UA genom böjprov och arbetsprov, kunde försäkras utan res i A1, men hon hade tre små anmärkningar, som veterinären bedömde sakna betydelse för användningsområdet. Ett gammalt överben skenan ena bak, ett litet ärr på ovanför ögonlocket och ett litet ärr i karleden på ett bakben. (Petig veterinär, en annan hade troligen bara noterat överbenet).

Hursom, ponera att vi bestämt att om hästen inte gick igenom skulle säljaren betala besiktning, och jag av någon anledning ändrade mig om inte ville köpa hästen. Då kan man rent teoretiskt om man bara sagt 'om den går igenom UA' hävda att hästen INTE gick igenom, för den hade tre helt betydelselösa anmärkningar, trots att de allra flesta betraktat det som gått igenom UA. Så det gäller att innan vara överens både om vem som betalar, och vad som är går igenom och vad som inte är det.

För omvänt kan ju hästen reagera ½ grad på böjprov, veterinären anser att det troligen inte är något som kommer påverka hästen, men försäkringsbolaget sätter reservationer t ex, vilket slår mot köparen.

Har alltid krävt att säljaren står för "normal" veterinärbesiktning vilket då ingår i köpet. Har jag ställt som krav att den ska vara utan anmärkning för att köpet ska bli av så är det sedan inga problem avtalsmässigt om jag inte vill fullfölja köpet på grund av sjukdomar/skador.

Vill jag ha en mer omfattande undersökning så är det säljaren som genomför den och jag är med och ser på. Då får jag räkna med att betala de kostnader som uppkommer. Allt för att undvika risken att jag vid transport eller hantering skadar hästen innan köpet.

Det finns så många bra hästar och det föds nya varje år! Man kan vara rättså kräsen som köpare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 414
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 487
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 060
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 995
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka