Hur gör en del människor egentligen?

En vän med hörselskada fick ibland taktil hörseltolkning under sin utbildning, typ när föreläsaren skulle visa saker som min vän hade missat om hen var tvungen att titta på en vanlig hörseltolk. Tolken satt då snett bakom min vän och tecknade med handen på hens rygg. Om jag förstod det rätt var det taktila språket lite fattigare än vanligt teckenspråk, men å andra sidan måste det ha varit åtminstone fjärdespråk (efter svenska, svenskt teckenspråk och engelska) så min vän kanske inte heller var helt flytande i det.
 
Borde (?) vara omöjligt att bajsa på en cykelsadel? Jag kanske kan passa på att fråga dig om det är en myt att tävlingscyklister har en mosad banan mellan skinkorna?

Det är faktiskt sant. Vissa (men inte många) använder banan istället för chamois-creme.
 
Får jag låna din tråd? Ropar på @CillaW och @kryddelydd samtidigt.

När kirurger har jättelånga operationer, hur gör de med toabesök då? Håller sig? Blöja? Går på toa?

Kirurger och andra opererande läkare, t ex ortopeder, gör så att de säger att de behöver gå på muggen, tar av sig operationskläderna, går ut och gör vad de ska, steriltvättar igen och får nya operationskläder och sen fortsätter de operera.
På samma sätt kan man bryta för snabb matpaus om det drar ut väldigt mycket på tiden.
 
Ingen jätteseriös tråd och jag hoppas att jag inte förolämpar någon om jag uttrycker mig "fel". Det här är lite funderingar jag får när jag inte har så mycket annat att sysselsätta hjärnan med, ganska ofta alltså. Fyll gärna på med egna funderingar om hur en del människor gör saker i sin vardag.

Så: Människor som har såna superlånga naglar, typ 50 cm och längre. Hur gör de i sin vardag egentligen? Hur torkar de sig efter toaletten, sätter på sig strumpbyxor, skickar sms osv. Eller om de hanterar saker som lätt går sönder. Antar att kvinnorna kanske inte använder tampong? Och männen kanske inte själva sätter på en kondom?

Hur kommunicerar människor som föds både döva och blinda? Finns det ett "språk" för dom baserat på att känna på saker? Hur kommunicerar vi med dom?

Sen funderar jag på hur äventyrare sköter sin hygien. Om man är uppe på Mount Everest i full storm och kyla är det ju liksom inte bara att dra ner brallorna. Likadant de som åker till nord/sydpolen. När man ser dokumentärer ligger de ju i sina tält och huttrar, skägget fullt av is.
Spontant tänker jag på de personer som på 60-talet har blivit neursedynskadade under tiden som foster.
Jag har sett några program på tv och är helt förundrad över hur de klarar sig i dagliga livet.
Vilken precision de har med fötterna.

Jag hade också en ridkompis som var gravt synskadad, i stort sett blind.
Hon hade egen häst som hon red ut på, mockade åt och fixade foder.
Dessutom jobbade hon som lokalvårdare ett tag.
Hur går det till, liksom?

Överhuvudtaget alla funktionshindrade som rider.
Hur klarar man ett dressyrprogram utan att se vart man rider?

Hade en annan ridkompis som var polioskadad som barn och hade i princip 75% förlamning av underkroppen. Den här personen red handikappridning och hästarna gick så fint. Efter ett tag började ryttaren rida vanliga klasser med placeringar. Upp till MSV.

Allt detta är så sjukt imponerande, tycker jag! :)
 
Är det riktigt kallt bajsar man tydligen i påsar när man är inne i tältet.
Är jag ensam i tältet kissar jag i en plastbytta i förtältet på nättterna om det är kasst väder. Det suger att gå ut i regnet direkt från sovsäcken.

Jag har aldrig varit ute i nordpolskyla eller mer än 4-5 nätter i sträck utan tillgång till badrum men jag tvättar alltid av mig med våtservetter över hela kroppen innan jag kryper ned i sovsäcken. Använda Våtservetter tas med i skräpåsen. De bryts inte ned i nsturen

+1 på detta, nu har jag ju visserligen bara varit precis bredvid Everest och inte på Everest, men antingen får man packa sig ur tältet och blotta häcken, (det är ju förhoppningsvis bara för ett kortare tag) eller så får man göra det i en bytta eller påse.
Tvättning är våtservetter (guld värda) om det är för kallt. Håret tvättar jag inte över 5000 meter.
 
Borde (?) vara omöjligt att bajsa på en cykelsadel? Jag kanske kan passa på att fråga dig om det är en myt att tävlingscyklister har en mosad banan mellan skinkorna?

Say whaaat? Klart de inte har:-) Däremot kan man ju ha olika antibakteriella och friktionsminskande cremer i byxorna, även om jag personligen aldrig fastnat för såna.
 
Som jag förstått är taktilt teckenspråk i grunden samma som för seende, men lite förenklat och modifierat.
Vissa tecken är svåra uppfatta lika bra med känseln. Och så behöver man även tolka extra för att få med sånt som förmedlas med tonfall eller mimik, som skratt och ilska.
Sen kan de ju läsa vanlig punktskrift också.

Se exempel http://www.svtplay.se/klipp/10245777/sa-fungerar-taktil-teckensprakstolkning


Det behövs dövblindtolkar (samt teckenspråkstolkar och syntolkar...) det är svårt att få tag på utbildade. Så är en intresserad fundera på utbildning. Reklam reklam.
https://www.blitolk.nu/Teckensprak--och-dovblindtolk/
 
Spontant tänker jag på de personer som på 60-talet har blivit neursedynskadade under tiden som foster.
Jag har sett några program på tv och är helt förundrad över hur de klarar sig i dagliga livet.
Vilken precision de har med fötterna.

Jag hade också en ridkompis som var gravt synskadad, i stort sett blind.
Hon hade egen häst som hon red ut på, mockade åt och fixade foder.
Dessutom jobbade hon som lokalvårdare ett tag.
Hur går det till, liksom?

Överhuvudtaget alla funktionshindrade som rider.
Hur klarar man ett dressyrprogram utan att se vart man rider?

Hade en annan ridkompis som var polioskadad som barn och hade i princip 75% förlamning av underkroppen. Den här personen red handikappridning och hästarna gick så fint. Efter ett tag började ryttaren rida vanliga klasser med placeringar. Upp till MSV.

Allt detta är så sjukt imponerande, tycker jag! :)


Du har ropare eller ljudfyrar vid bokstäverna, och orienterar efter dem. Ibland har du bara fyrar i hörnen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp