Hur gör en del människor egentligen?

Överhuvudtaget alla funktionshindrade som rider.
Hur klarar man ett dressyrprogram utan att se vart man rider?

Den blinda killen som tävlade på vår ridklubb hade hjälp av två personer som placerade sig vid bokstäverna och ropade åt honom. Skulle han vända rätt upp placerade sig en vid A och en vid C, först ropade den ena "A, A, A" och när det var dags att förbereda svängen började den andra ropa "C, C, C" så han visste åt vilket håll han skulle :)

Vi har också haft en dövblind tjej som tävlat hos oss, om jag fattade rätt så hade hon någon form av hjälpmedel runt huvudet som "buzzade" åt det håll hon skulle.

Det är oerhört intressant och roligt att arrangera tävling för pararyttare!
 
Den blinda killen som tävlade på vår ridklubb hade hjälp av två personer som placerade sig vid bokstäverna och ropade åt honom. Skulle han vända rätt upp placerade sig en vid A och en vid C, först ropade den ena "A, A, A" och när det var dags att förbereda svängen började den andra ropa "C, C, C" så han visste åt vilket håll han skulle :)

Vi har också haft en dövblind tjej som tävlat hos oss, om jag fattade rätt så hade hon någon form av hjälpmedel runt huvudet som "buzzade" åt det håll hon skulle.

Det är oerhört intressant och roligt att arrangera tävling för pararyttare!


En liten OT parentes. Vi testade på en träning att göra en ljus rand längs medellinjen med strö. Tanken var att underlätta för de synskadade ryttare som inte hade ropare/ljudfyrar men ändå hade svårt att se hela vägen till andra kortsidan - för att förenkla rakriktningen.

Bara en av hästarna accepterade att kliva på den ljusa linjen. Två av dem fick vi knappt in i manegen. Alla idéer är inte så ljusa alltid. ;)
 
En liten OT parentes. Vi testade på en träning att göra en ljus rand längs medellinjen med strö. Tanken var att underlätta för de synskadade ryttare som inte hade ropare/ljudfyrar men ändå hade svårt att se hela vägen till andra kortsidan - för att förenkla rakriktningen.

Bara en av hästarna accepterade att kliva på den ljusa linjen. Två av dem fick vi knappt in i manegen. Alla idéer är inte så ljusa alltid. ;)

Haha, så tokigt det blir ibland fast det ser så bra ut på pappret (eller i hjärnan)! Men tanken var ju god :)
 
på min dotters tidigare skola gick det en lärarinna som var allergisk mot citrusfrukter så ingen fick ha med det i skolan. undrar hur hon levde resten av sitt liv? gick hon aldrig in i mataffärer? räckte det att gå en vända runt fruktdisken? restauranger? bussar? det finns oändligt många situationer där man kan "råka" utsättas för citrusfrukter :o
 
på min dotters tidigare skola gick det en lärarinna som var allergisk mot citrusfrukter så ingen fick ha med det i skolan. undrar hur hon levde resten av sitt liv? gick hon aldrig in i mataffärer? räckte det att gå en vända runt fruktdisken? restauranger? bussar? det finns oändligt många situationer där man kan "råka" utsättas för citrusfrukter :o

Ja och då är det väl bra att en i alla fall kan känna sig trygg på jobbet? Samma sak gäller ju för nötallergi tex.
 
på min dotters tidigare skola gick det en lärarinna som var allergisk mot citrusfrukter så ingen fick ha med det i skolan. undrar hur hon levde resten av sitt liv? gick hon aldrig in i mataffärer? räckte det att gå en vända runt fruktdisken? restauranger? bussar? det finns oändligt många situationer där man kan "råka" utsättas för citrusfrukter :o
I mataffärer öppnas de ju sällan. Sen var det antagligen inte livshotande för henne, utan kan tänka mig att det fungerade mer som pollen- eller pälsdjursallergi, allmänpåverkan. Då är det väl trevligt att slippa stå med rinnande ögon och kliande hals när man ska undervisa barn i ett klassrum.
 
Imponerande! Jag hade blivit kissnödig efter 5 min. Jag har ingen aning om hur långa operationer är så vet faktiskt inte hur långa jag menar. På Greys anatomy opererar de ju i typ 28h men jag misstänker att det inte händer i verkligheten.
En så lång operation får garanterat inte genomföras av samma person av säkerhetsskäl, urinblåsan är väl ett litet problem i sammanhanget, hjärnan ska orka med hela operationen också med fullt fokus. :)
 
Jag var för övrigt tvungen kolla med exet hur det funkade om man blev skitnödig på typ Tour de France :rofl: Enligt honom så är det "bara" att släppa på trycket under färd... Han personligen brukar försöka stanna (han cyklar Vättern runt, mtb-tävlingar och andra landsvägstävlingar), men det lät på honom att det har funnits tillfällen då det inte har vart läge för det :wtf:
 
+1 på detta, nu har jag ju visserligen bara varit precis bredvid Everest och inte på Everest, men antingen får man packa sig ur tältet och blotta häcken, (det är ju förhoppningsvis bara för ett kortare tag) eller så får man göra det i en bytta eller påse.
Tvättning är våtservetter (guld värda) om det är för kallt. Håret tvättar jag inte över 5000 meter.

Min sista hårtvätt var på 4300 meter, sedan var det bara att stå ut :D
 
på min dotters tidigare skola gick det en lärarinna som var allergisk mot citrusfrukter så ingen fick ha med det i skolan. undrar hur hon levde resten av sitt liv? gick hon aldrig in i mataffärer? räckte det att gå en vända runt fruktdisken? restauranger? bussar? det finns oändligt många situationer där man kan "råka" utsättas för citrusfrukter :o

Min systers astma triggas av citrusfrukter, hon får andnöd och hostar väldigt. I butiker går det oftast bra om inte citrusfrukterna luktar mycket. Men hon vågar inte gå på restaurang, knappt på bio och eftersom flygbolagen hon har pratat med är helt oförstående så kan hon inte flyga heller.
Det är väldigt begränsande och tråkigt för henne.
 
Jag var för övrigt tvungen kolla med exet hur det funkade om man blev skitnödig på typ Tour de France :rofl: Enligt honom så är det "bara" att släppa på trycket under färd... Han personligen brukar försöka stanna (han cyklar Vättern runt, mtb-tävlingar och andra landsvägstävlingar), men det lät på honom att det har funnits tillfällen då det inte har vart läge för det :wtf:

Det absolut mest vanliga är såklart att man hoppar in i skogen eller ner i ett dike, alternativt knackar på i en husvagn om det är mycket åskådare. Jag skulle tro att procenten som skiter på sig i ett hetsigt tävlingssammanhang är ungefär lika hög inom cykelsporten som inom travet, långdistansritt, ishockey, maraton, skidor mm. Det vill säga, det kan hända men det är inget specifikt just för cykelsporten. Jag fascineras lite av att just cykelsporten dras med så många myter och funderingar. Ryttare sitter ju tex också i en sadel, inte sällan många timmar om dagen, men jag har inte hört några historier om bananer mellan skinkorna på ryttare.
 
Min systers astma triggas av citrusfrukter, hon får andnöd och hostar väldigt. I butiker går det oftast bra om inte citrusfrukterna luktar mycket. Men hon vågar inte gå på restaurang, knappt på bio och eftersom flygbolagen hon har pratat med är helt oförstående så kan hon inte flyga heller.
Det är väldigt begränsande och tråkigt för henne.
Jag har en vän som också är väldigt, väldigt allergisk mot citrusfrukter.
Hon får kraftig andnöd och har alltid en adrenalinspruta med sig.
De gånger hon flyger serveras ingen apelsinjuice till frukosten och personalen upplyser om att det finns en väldigt allergisk person ombord och BER verkligen resten av passagerarna att undvika att äta apelsin eller annan citrusfrukt om de har med sig en sådan.
De flesta doftljus innehåller någon form av citrusolja och det är ofta pomerans i glögg, så det är ju såklart begränsande för henne. Så länge ingen "öppnar" en citrus klarar hon dock av att passera dem i mataffären od.
 
Det absolut mest vanliga är såklart att man hoppar in i skogen eller ner i ett dike, alternativt knackar på i en husvagn om det är mycket åskådare. Jag skulle tro att procenten som skiter på sig i ett hetsigt tävlingssammanhang är ungefär lika hög inom cykelsporten som inom travet, långdistansritt, ishockey, maraton, skidor mm. Det vill säga, det kan hända men det är inget specifikt just för cykelsporten. Jag fascineras lite av att just cykelsporten dras med så många myter och funderingar. Ryttare sitter ju tex också i en sadel, inte sällan många timmar om dagen, men jag har inte hört några historier om bananer mellan skinkorna på ryttare.

Fast en massa myter har väl nästan alla sporter där man har ett långdraget tävlingsmoment?
Inom långdistanslöpning (ultramaraton), Iron Man och sånt där eliten verkligen inte har tid att stanna, pga risk att tappa placering, finns det ju rykten om hur man löser sina behov?
Inom ridningen är ju själva tävlingsmomentet kort, utom i distansritt men där finns väl pauser med vetcheck?
 
Jag var för övrigt tvungen kolla med exet hur det funkade om man blev skitnödig på typ Tour de France :rofl: Enligt honom så är det "bara" att släppa på trycket under färd... Han personligen brukar försöka stanna (han cyklar Vättern runt, mtb-tävlingar och andra landsvägstävlingar), men det lät på honom att det har funnits tillfällen då det inte har vart läge för det :wtf:
Hmm känns ju som det skulle kunna ge skavsår?

Men skidåkare och såna har väl bara släppt så jag antar att måste man så måste man och är det i hett läge så får man gilla läget. Vinna medalj eller ha bajspaus typ
 
på min dotters tidigare skola gick det en lärarinna som var allergisk mot citrusfrukter så ingen fick ha med det i skolan. undrar hur hon levde resten av sitt liv? gick hon aldrig in i mataffärer? räckte det att gå en vända runt fruktdisken? restauranger? bussar? det finns oändligt många situationer där man kan "råka" utsättas för citrusfrukter :o

Jag är allergisk mot blommande blommor. Gissa hur enkelt det är att handla mat då... speciellt under julen då alla dessa jäkla hyacinter och amaryllisar ska säljas :meh:

Ibland är det så illa att jag måste ut ur affären snarast möjligt för att jag inte får luft.

Just under jul älskar jag affärer med hemleverans.
 
Ber om ursäkt om det lät som jag klankade ner på allergiska. som tråden tog upp - hur gör människor egentligen - och när man börjar tänka på det så undrar man hur man som allergisk måste anpassa sig och hur mycket försiktigare man måste vara :( vardagliga saker som att handla och gå ut på restaurang blir ju så mycket omständingare och speciellt med allergier där det är svårt att undvika det man är allergisk mot.
 
Taktilt teckenspråk är jättehäftigt! Dels så använder man vanligt teckenspråk i handen på den dövblinde och sen lägger man ofta till tecken för mimik etc. Det är väldigt få som helt saknar både syn och hörsel utan de flesta har rester kvar av åtminstone ena sinnet. På samma sätt är det få som föds dövblinda utan ofta går det stegvis där man tappar ett sinne i taget. Finns exempelvis sjukdomar där barnet föds med enbart en hörselnedsättning men där synen försämras vartefter.
 
Ber om ursäkt om det lät som jag klankade ner på allergiska. som tråden tog upp - hur gör människor egentligen - och när man börjar tänka på det så undrar man hur man som allergisk måste anpassa sig och hur mycket försiktigare man måste vara :( vardagliga saker som att handla och gå ut på restaurang blir ju så mycket omständingare och speciellt med allergier där det är svårt att undvika det man är allergisk mot.

Du klankade väl inte ner på någon. Du undrade hur man fixar att tex handla.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp