Hur gör jag med träning med min häst?

Casteloro

Trådstartare
Jag har nyligen fått tillbaka min häst, efter ett par år och hon går inte att känna igen. Muskler är nästintill obefintliga och konditionen är väl inte den bästa, men under de här, nästan 3 veckorna har hon blivit lite finare i kroppen och ser verkligen lugn ut igen.

Jag har förstås bara skrittat henne under den här tiden, mycket på grund av underlaget, men delvis för att hon ser ut som hon gör. Hon har riktigt bra grundkondition, och har tränat och tävlat lite i distans (lätta klasser förstås) när hon var yngre. När hon var som mest tränad, kunde jag med vagn, jogga henne lätt i 6-8 km i sträck utan att det var särskillt ansträngande för henne.

I alla fall, så fick jag med en sadel, som verkligen låg dåligt, så därför köpte jag en nygammal sadel som jag vet ligger bra på hästen, och för att hon ska kunna få en chans att bygga på ryggmusklerna.

I vilket fall som helst så tänkte jag på riktigt börja få henne i form igen, och vill ha lite tips och ideér på hur jag skall gå till väga. Den nuvarande ägaren har hästen enligt henne blivit riden 4-5 dagar i veckan, och mellan 2-3 de senaste veckorna på grund av ointresse.

Jag känner mig helt lost vad gäller detta, och vet inte alls hur jag skall gå till väga med hennes träning. Tanken är, att när hon kommit igång, skall tränas i dressyr, mest för nöjes skull, men även för att vi skall kunna delta i klubbens träningstävlingar.

Nu hade jag hoppats på, att någon kunde vägleda- och hjälpa mig! ;)
 
Sv: Hur gör jag med träning med min häst?

Hur gammal är hästen?
En äldre häst har lite svårare att bygga upp muskler än vad en yngre häst har, både på gott och ont.

Det finns många trädar om detta, men jag hade nog gjort det här:

Klättrat mycket i skogen och i ojämn terräng, då kan man skritta men det är ändå ansträngande för hästen, och den får fina ryggmuskler och bra grundkondition.

Konditionstränat.
Då först i skritt och trav. Skritta dubbelt så länge som du travar, och i korta intervaller. Sen kan man övergå till galopp när hon byggt upp bättre kondition och mer styrka. Helst då bara galoppoch skritt, utan trav.

Tempoväxlingar och övergångar är jättebra. Det byggr upp styrka i bakdelen och i ryggen, och får hästen smidigare.

Cavaletti kan du också träna, det är bra för ryggen.
Också rida i djup snö är bra för att de ska lyfta på benen.

jag hade nog börjat tömköra lite också. Om hon inte är det sedan innan, kan du ju köra in henne. Hästar brukar tycka att det är jättekul, och får jobba med alla muskler fritt, utan någon som sitter och stör på ryggen.

Det mesta är bra att träna med en häst, så länge det är på hästens nivå och på rätt sätt.

Kolla också fodret. kanske har hon underskott av någonting. När de bygger muskler är det viktigt med E-vitamin, selen och proteiner.

Hoppas att hon blir bättre, och att det går bra. lycka till :bump:
 
Sv: Hur gör jag med träning med min häst?

Vad äter hon för foder? Har hon totalt avsaknad av muskler så är det protein som gäller och en bra grundträning - och jag flaggar så mycket för skritten!

Tycker du ska fortsätta att skritta henne åtminstone hela vintern ut om du frågar mig, det är vad jag har planerat att göra med min dam jag köpte i november och hade helt obefintliga muskler pga proteinbrist. Just grundläggande skrittarbete ger mer än vad man tror, mjukgörande dressyrarbete överallt, skritta på halvlånga tyglar i skog och mark, låt henne hitta balansen i kroppen.

Har du någon sele och vagn att låna? Är helt perfekt att låta de skritträna med vagnen för att jobba andra muskelgrupper och du får en jämnt musklad häst.

Tömkörning är också helt perfekt som grundläggande arbete, skrittjobba för töm i rätt form ger en stark häst och man har chans att se hur de jobbar med kroppen bredvid dom. Där låter jag min jogga korta sträckor, övar mer på övergångarna är själva "längden" på travsträckorna.

Seriös konditionsträning när de inte har en bra muskelatur är inget jag rekomenderar utan den kommer eftersom man är ute och skrittränar och de får en kanonbra grundkondition.

Lycka till med damen och hoppas sadeln ligger bra på henne än vad den gjorde på Johan :rofl:
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 146
Senast: AbCdE
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 878
Senast: SkorpSmulan
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 301
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 521
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp