Hur gör man för att inte skada sig när man tränar?

Här är lite hörsägen till dig. Men om du skulle komma på att göra snabba intervaller istället för jogga-gå på löpbandet googla först En kollega säger att hon förstörde knän och leder genom att springa snabba intervall på löpband och att det är känt att man inte ska göra det.*

*iom att du skrev att du körde värsta spurten på slutet.
Kör bara snabbt på slutet eftersom det gör så attans ont i bröstet av att spurta. Så det är bara för att få den där endorfinkicken, och väldigt kort sträcka. Det skulle inte fungera att göra intervall av det.
 
Ja det var därför jag slutade. När jag sprang milen så ökade jag både sträckan och hastigheten på samma pass. Ehe. Det blev inte så bra. Tog låååång tid innan hälsenan läkte.
Jag kan ju rent tekniskt gå på löpbandet, ja. Men det är ju SÅ tråkigt.

Mitt problem är verkligen att det finns inget som är så roligt som hästar...
Nej håller med, löpband är vansinnigt tråkiga, men du hade ju en TV-serie?

Tänker när det gäller kompression, om det är ngt du bara använder helt själv är det kanske smart att försöka utan och inte springa eller gå snabbare eller längre än du klarar utan?

Efter corona kunde jag inte ens hoppa på jumpapassen, senorna tokdog efter att bara ha joggat i två år :( det är fixat nu men tog ett tag.
 
Nej håller med, löpband är vansinnigt tråkiga, men du hade ju en TV-serie?

Tänker när det gäller kompression, om det är ngt du bara använder helt själv är det kanske smart att försöka utan och inte springa eller gå snabbare eller längre än du klarar utan?

Efter corona kunde jag inte ens hoppa på jumpapassen, senorna tokdog efter att bara ha joggat i två år :( det är fixat nu men tog ett tag.
Alltså jag kan inte springa alls utan kompressionskläder. Jag kommer inte upp från marken. Och jag vet inte varför. Det blir liksom inget svävmoment, svårt att förklara kanske. Men jag sitter fast i marken helt enkelt och jag ser halt och stel ut på bägge benen, trots att det egentligen inte är känslan. Det har varit så större delen av mitt liv. Det försvann när jag åt kortison, så det är nog något inflammatoriskt, men jag har inte ont så det är inte så mycket att göra. Jag bara kan inte springa utan dem. Och jag menar verkligen kan inte, inte ens två steg.

Jo men att gå känns inte lika kul. Att gå behöver jag inget gymkort för, det skulle jag kunna göra vart som helst.

Skulle du kunna köra i roddmaskin istället för att springa? Det är extremt mycket skonsammare för kroppen, och går att pressa konditionen hårdare.
Jag kan prova det. Frågan är vad mitt diskbråck tycker om det. Men - det är sånt som märks. Jag tycker mycket om att ro på riktigt, och det ser inte riktigt ut som att tekniken är samma på en roddmaskin. Och den ser så smal ut, jag är lite rädd att trilla ner :rofl: När jag ror på riktigt så har jag ju benen väldigt brett isär för stabilitet och mer styrka.
 
Nu vet jag inte vilket gym du tränar på men där jag tränar så finns de en jätte bra app med olika träningsprogram med filmer som visar exakt hur man ska göra 👍 Nu har jag tränar till och från i över tio år på samma gym men när jag behöver inspiration så använder jag appen plockar ut ett träningsprogram som passar mig för dagen sen kör jag igenom de 😅
 
Alltså jag kan inte springa alls utan kompressionskläder. Jag kommer inte upp från marken. Och jag vet inte varför. Det blir liksom inget svävmoment, svårt att förklara kanske. Men jag sitter fast i marken helt enkelt och jag ser halt och stel ut på bägge benen, trots att det egentligen inte är känslan. Det har varit så större delen av mitt liv. Det försvann när jag åt kortison, så det är nog något inflammatoriskt, men jag har inte ont så det är inte så mycket att göra. Jag bara kan inte springa utan dem. Och jag menar verkligen kan inte, inte ens två steg.

Jo men att gå känns inte lika kul. Att gå behöver jag inget gymkort för, det skulle jag kunna göra vart som helst.


Jag kan prova det. Frågan är vad mitt diskbråck tycker om det. Men - det är sånt som märks. Jag tycker mycket om att ro på riktigt, och det ser inte riktigt ut som att tekniken är samma på en roddmaskin. Och den ser så smal ut, jag är lite rädd att trilla ner :rofl: När jag ror på riktigt så har jag ju benen väldigt brett isär för stabilitet och mer styrka.
Jag gillar roddmaskinen, den är inte riktigt lika tråkig :)

Jo jag förstod, tror jag, det är som att jag inte hade någon studs efter corona. Tänkte att det var en ny sak för dig att inte ha, precis som för mig. Det var en väldigt underlig känsla första passet efter Corona, att inte kunna studsa. Jag övade och övade och fick studsen tillbaka till slut (hopprep med). Tänker det är energin i senorna eller ngt, hälsenorna i mitt fall (som blir bättre av att studsa på jumpa, men inte får mer studs av att jogga). Jag kunde ju iofs springa, men inte studsa alls, var som om det var helt dött med energisamlingen i språnget, men det borde ju kunna vara gradskillnader av nära samma? Men om du aldrig haft studs så kanske det inte är ngt att göra åt.

Kolla om någon har pass nära dig?
 
Senast ändrad:
Utifrån vad jag läst i tråden rekommenderar jag att du värmer upp muskler med lättare vikter/låg intensitet innan hårda/intensiva pass för att inte skada dig. Träningsvärk 5-6 dagar i följd är inte normalt om man tränar regelbundet, det låter som att det blir väldigt "av och på" i träningen. Att du antingen kör 0 eller 100% under dagen.

Jag känner också att jag tyvärr måste vara tråkig och säga det att vad man äter gör mer skillnad på vikten än att man tränar mycket. Jag vet, det är inte lätt alltid att genomföra eller roligt att höra, men så är det. Med det sagt rekommenderar jag träning, det mår man utmärkt av oavsett ens vikt!

Kanske du ska hitta/ta upp en ny sport som aktiverar dig? När jag sportar tänker inte jag på det som strikt "nu tränar jag för att träna", utan det blir även ett nöje!

Kan säga att jag håller på med flertalet sporter där bland annat tyngdlyftning och tränat i x antal år nu.
 
Började träna igen i september i år efter några år uppehåll. Just nu så klarar inte mitt knä någonting med fart med den vikten jag har nu.

Hittade på yt om något som kallas 12-3-30 treadmil. Är 12% lutning 3 mils/h (4,8 km/h) i 30 min. I början fick jag ha en mindre lutning men nu ökar jag tempo och lutning i 100m varje 500m.
Låter som knappt som träning men lutningen tar.

Med upp och nedvarvning blir ett avsnitt av många serier.
 
Jag är så där allmänt klen och får lätt ont. Är nu 50 år vilket inte hjälper upp heller. Men jag gillar de här 20 minuters passen "Hemmagympa med Sofia" på Svt Play som är lätta att köra hemma. Och bara 20 minuter så hinner inte bli less. Och bara att följa programserien så blir det bra träning utan att behöva själv kunna komponera passen. Min tanke är att den träningen ska ge en bra grund att bygga på sen. Försöker få till det 3 ggr per vecka och har hållit på hela hösten.
 
Gör ett träningsupplägg för hur du börjar träna din unghäst som har gått i hagen det senaste året. Gör det för din framtida häst skull. Inte för din.

Som alla pålästa vet är träningsvärk ett tecken på att man har överansträngt sig. Det skulle man såklart aldrig utsätta en unghäst för. Man vill ha en hållbar häst och en häst som är positiv till arbete, inte en häst som förknippar en med smärta. Ett bra träningsupplägg är det när man kan och vill göra det varje dag utan undantag och aldrig behöver vila för att kroppen ska behöva läka det man genom att pressa den har orsakat.

Du kan träna häst, därför kan du också träna dig själv. Det är en jäkla fördel vi har.
 
Nu tror jag att du har missförstått nånting. Man behöver dopamin för att överhuvudtaget vara motiverad att resa på sig. Det handlar inte om att "lära sig göra saker". Det fungerar inte så. Att lära sig att göra saker för att de ska göras fungerar för en person som har en normal hjärna. Men inte för någon med ADHD, framförallt inte med min typ som är med ADD. Jag är alltså väldigt stilla och kan därmed inte rida på vågen när jag ändå är igång som många som är mer hyper kan göra.

Min sambo har haft gymkort på samma ställe i två år och varit där typ 3 ggr på de två åren så han kan tyvärr inte dra med mig. Jag har försökt få med honom, men han vägrar. Känner dessvärre ingen annan som gymmar där, eller på något gym överhuvudtaget.
Fast det är inte sant, personer med ADD kan "lära sig göra saker". Sambon har ADD. Han tränar 5 dagar i veckan, inte för att han vill eller tycker att det är kul utan för att det måste göras för hans hälsa. (Känner flera än så med ADD som gör liknande saker för att det måste göras) Att säga att det inte går för dig är en annan sak, men att generalisera på det viset hjälper ingen med ADD, speciellt när det uppenbarligen fungerar att "lära sig att göra saker" för att dom ska göras för många med ADD.
 
Jag är så där allmänt klen och får lätt ont. Är nu 50 år vilket inte hjälper upp heller. Men jag gillar de här 20 minuters passen "Hemmagympa med Sofia" på Svt Play som är lätta att köra hemma. Och bara 20 minuter så hinner inte bli less. Och bara att följa programserien så blir det bra träning utan att behöva själv kunna komponera passen. Min tanke är att den träningen ska ge en bra grund att bygga på sen. Försöker få till det 3 ggr per vecka och har hållit på hela hösten.
Tänkte rekommendera samma pass!

Förstår absolut att det känns "futtigt" att köra bara 20 minuter när man liksom tagit sig iväg till gymmet, bytt om och allt. Men blir det bara 20 minuter när man är hemma framför TVn gör det ju inget (jag brukar tvärtom känna mig rätt duktig :D).

Annars, har pass på ditt gym? Kanske något lättare sådant med instruktör skulle bygga upp bättre än att bara stå och springa på ett band? Jag ska försöka ta mig iväg till närmaste gymmet här bara för att prova deras step-pass. Har för mig att det var jättekul när jag sist var på gym för en sådär 10 år sedan :cool:
 
Jag kan prova det. Frågan är vad mitt diskbråck tycker om det. Men - det är sånt som märks. Jag tycker mycket om att ro på riktigt, och det ser inte riktigt ut som att tekniken är samma på en roddmaskin. Och den ser så smal ut, jag är lite rädd att trilla ner :rofl: När jag ror på riktigt så har jag ju benen väldigt brett isär för stabilitet och mer styrka.
På roddmaskinen har du allt motstånd rakt framför dig. Inte långt åt sidorna i ändan på en hävstång. Därför klarar du dig utan sidostabilitet på det sättet.

Edit: klara sig utan var nog fel formulering, men du har inte behov av den på samma vis
 
Som alla pålästa vet är träningsvärk ett tecken på att man har överansträngt sig. Det skulle man såklart aldrig utsätta en unghäst för. Man vill ha en hållbar häst och en häst som är positiv till arbete, inte en häst som förknippar en med smärta. Ett bra träningsupplägg är det när man kan och vill göra det varje dag utan undantag och aldrig behöver vila för att kroppen ska behöva läka det man genom att pressa den har orsakat.
Fast träning går ju liksom ut på att belasta musklerna mer än de är vana vid (även om de vänjer sig vid olika övningar så ökar man ju då vikt/reps/set). Vissa får mer träningsvärk, andra mindre. Träningsvärk behöver inte vara ett tecken på att man överansträngt sig (som i tränat för hårt, en viss "överansträngning" krävs ju).

Och givetvis behöver man vila. Tränar man så att ingen återhämtning behövs så lär inte träningen ge särskilt mycket resultat.
 
Fast träning går ju liksom ut på att belasta musklerna mer än de är vana vid (även om de vänjer sig vid olika övningar så ökar man ju då vikt/reps/set). Vissa får mer träningsvärk, andra mindre. Träningsvärk behöver inte vara ett tecken på att man överansträngt sig (som i tränat för hårt, en viss "överansträngning" krävs ju).

Och givetvis behöver man vila. Tränar man så att ingen återhämtning behövs så lär inte träningen ge särskilt mycket resultat.

Precis, vill man att musklerna ska växa sig starkare måste man "förstöra dom" lite.

För mig iaf, så känner jag stor skillnad på träningsvärk och överansträngning. Sönderslitet är en mycket skarpare, annorlunda sorts smärta.
 
Fast träning går ju liksom ut på att belasta musklerna mer än de är vana vid (även om de vänjer sig vid olika övningar så ökar man ju då vikt/reps/set). Vissa får mer träningsvärk, andra mindre. Träningsvärk behöver inte vara ett tecken på att man överansträngt sig (som i tränat för hårt, en viss "överansträngning" krävs ju).

Och givetvis behöver man vila. Tränar man så att ingen återhämtning behövs så lär inte träningen ge särskilt mycket resultat.
Precis. Känner jag ingenting efter träningen har jag inte pushat och bör ta i mer nästa gång. Jag tränar också bort träningsvärken (lagom intensivt förstås.), att vila ut den tar evigheter.
 
Utifrån vad jag läst i tråden rekommenderar jag att du värmer upp muskler med lättare vikter/låg intensitet innan hårda/intensiva pass för att inte skada dig. Träningsvärk 5-6 dagar i följd är inte normalt om man tränar regelbundet, det låter som att det blir väldigt "av och på" i träningen. Att du antingen kör 0 eller 100% under dagen.

Jag känner också att jag tyvärr måste vara tråkig och säga det att vad man äter gör mer skillnad på vikten än att man tränar mycket. Jag vet, det är inte lätt alltid att genomföra eller roligt att höra, men så är det. Med det sagt rekommenderar jag träning, det mår man utmärkt av oavsett ens vikt!

Kanske du ska hitta/ta upp en ny sport som aktiverar dig? När jag sportar tänker inte jag på det som strikt "nu tränar jag för att träna", utan det blir även ett nöje!

Kan säga att jag håller på med flertalet sporter där bland annat tyngdlyftning och tränat i x antal år nu.
Har du läst trådstarten? Jag behöver ligga under 1000 kalorier per dag för att gå ner 0,75 kilo per månad. Äter jag mer än det så går jag upp. Det är inte det minsta hållbart i längden.
 
Som någon nämnt så ta kontakt med rehab så får du hjälp med övningar eftersom du har både problem med ischias och en ev skada baksida lår som jag tolkade det? Det kostar ju som sagt bara patientavgiften och är betydligt billigare än pt.

Kan du byta ut springandet mot nåt annat? Går lika bra att sitta på motionscykel eller stå på crosstrainer och kolla på serie tänker jag? Även om träningen i sig är tråkig så kan du iallafall titta på serier. Du kanske kan köra 10 minuter av varje och när låret känns ok även unna dig att springa 10 minuter som avslutning?
Det går att få endorfin kick av annan träning också men man bör ju veta vad man gör så att man inte skadar sig. Dock så är träning för många personer en inrotad vana, precis som att borsta tänderna. Jag tycker inte själv att träning är särskilt kul längre då jag pga skada inte kan belasta som tidigare och det tog emot att gå att träna länge för att det var "tråkigt". Dock så har man efter ett tag byggt upp vanan att gå och träna och även vant sig vid att träna utanför sitt tidigare bekvämlighetsområde och det som var jobbigt och astråkigt börjar kännas lätt och bekvämt.
 
Ett sätt att öka dopaminet vid styrketräning kanske kan vara att ha en app/bok där du fyller i vilka vikter du använt i några olika övningar och antal repetitioner som gjorts. Dels får du bocka av genomförandet och dels får du se framstegen. En bra start brukar vara att hitta en vikt där du kan göra max 8-12 reps, när du klarar 13 så höjer du vikten nästa gång. Eftersom styrketräning för ovana snarare handlar om att kroppen lär sig använda de muskler som redan finns så brukar man kunna öka vikterna fort i början, vilket skapar ännu mer motivation eftersom resultaten kommer fort.

När jag haft patienter som är osäkra på nya gym så har jag tipsat om att testa en ny maskin per gång. Det brukar sitta instruktioner på maskinerna, annars kollar du lite när nån annan använder den eller frågar personal. En brukar vara överkomligt att testa, och så behöver man inte känna krav om fler just den dagen.

Eftersom viktnedgång är tanken så är ju styrketräning extra bra. Muskler förbrukar nämligen energi även utöver själva träningspassen, och dessutom behöver ju muskelmassan bibehållas och prioriteras av kroppen. Så att bara konditionsträna för viktnedgång är inte optimalt.
 
Har du läst trådstarten? Jag behöver ligga under 1000 kalorier per dag för att gå ner 0,75 kilo per månad. Äter jag mer än det så går jag upp. Det är inte det minsta hållbart i längden.
Ja, jag har läst. Men jag gör dig ingen tjänst genom att inte nämna hur det faktiskt ligger till eller låtsas som att man kan träna bort vikt bara man tränar som in i helvete. För det är inte heller hållbart. Utifrån det du skriver så låter det som att du i perioder övertränar för att sen inte träna alls pga smärta.

Men ok, är ditt mål att gå ner i vikt främst? Är det därför du tränar? Du har nämnt din vikt och säger att du behöver ligga under 1000 kalorier per dag för att ens rubba vikten. Då rekommenderar jag att du rör på dig oftare, tränar oftare, men inte med samma intensitet. Hitta en hobby som är rolig. För 1000 kalorier som basbehov är väldigt lågt. Bara genom att aktivera dig varje dag i längre utsträckning har du höjt den ribban något.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det är ju en jäkla djungel med smartwatches! Har läst igenom gamla trådar men inte riktigt hittat var jag vill ha. Har aldrig haft en...
2
Svar
32
· Visningar
834
Senast: Cattis_E
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
764
Senast: Nova123
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 146
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 363
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp