Hur gör man med elen nu??

Men ... det blir alltsa dyrare om man binder for langre tid? Det forstar jag inte. Har jagar alla (har kan vi inte valja elbolag, men allt annat) att man ska skriva kontrakt sa lange som mojligt och ger alltsa ett billigare pris ju langre kontrakt man skriver.
Antar att man vid längre kontakt tar höjd för större osäkerhet på marknaden. Svårare att sia ju längre bort du tittar, helt enkelt.
 
Hur ofta uppdateras det fasta elpriset egentligen? Det ligger kvar på samma pris fortfarande, och det står att det uppdaterades i fredags. Jag trodde att det kanske var dagligen, men jag antar att jag har fel?
 
Imorgon knackar det till när den planerbara kärnkraften har lite extra problem i både Sverige och Finland.

1693063510808.png
 
Vi kommer köra vidare på spotpris. Det ligger i bakgrunden på telefonen en liten ruta med pris för el just nu. Vi startar tvätt, disk osv när elen är billig och värmen går mest när elen är billig pga någon smartmanick i värmesystemet.

/Amha som bara väntar på dagen någon hackar sig in i smartmanickerna, vänder upp och ner på hela huset och ger oss en fläskig elräkning som tack för underhållningen
 
Vi har nu bundit till 1,20 kr/kWh inkl moms osv på ett år. Det rörliga priset kommer troligtvis ligga lägre än så under majoriteten av månaderna, men vi orkar helt enkelt inte ha ytterligare ett orosmoln hängandes över oss. Nu vet vi åtminstone vad vi kommer få betala, och 1,20 känns trots allt inte så blodigt under vintermånaderna åtminstone (när man förbrukar som mest).
 
Band nyss på 102 öre/kWh i 6 månader, zon 1.

Jag kan inte gå under den elförbrukningen vi hade i vintras, det blir för kallt inne. Merparten av vår förbrukning är elen till bergvärmepumpen. Och jag vill inte åka på en räkning med 200 öre/kWh igen.

Så att binda över vintern känns som ett hanterbart alternativ även om det blir dyrare - det blir åtminstone planerbart dyrare.
 
Vågar inte binda utan kör vidare på rörligt. Dock har vi inte uppvärmning på el som påverkar utan eldar med ved.
Det som måste eluppvärmas är såpass lite att det är ok.


Företaget har förvaltat fast pris och det är skönt att 'låta någon annan' söka bra priser när det är en väldigt stor utgift.
 
Jag kan inte med att binda för 1,50:-/kWh. Det är ju helt sjukt! Visst, förra året var elpriser stundtals uppe i 4:-, men det var ju inte hela tiden. När jag kollar på mina räkningar från förra vintern (okt-maj) så är det rörliga elpriset billigare än det bundna.

Kommer elpriset ner till typ 50 öre/kWh så tänker jag att jag binder. Tills dess är det rörligt. Jag har funderat på timpris men jag har inte tagit tag i det.
 
Är ju ingen expert som rekommenderar att man binder nu vad jag har läst. Dom säger ju att pga allt regn kommer elpriset bli betydligt billigare i vinter. Är väl därför många elbolag vill att man binder nu till högre kostnad. (Jag får reklam om det hela tiden). Bara för ett år sedan talades det ju om att det inte skulle gå att binda.
 
Är ju ingen expert som rekommenderar att man binder nu vad jag har läst. Dom säger ju att pga allt regn kommer elpriset bli betydligt billigare i vinter. Är väl därför många elbolag vill att man binder nu till högre kostnad. (Jag får reklam om det hela tiden). Bara för ett år sedan talades det ju om att det inte skulle gå att binda.

Vi hade tillräckligt med regn förra året också.

Priserna rusade pga andra europeiska länders behov, och strul med kärnkraftverken.
 
Är ju ingen expert som rekommenderar att man binder nu vad jag har läst. Dom säger ju att pga allt regn kommer elpriset bli betydligt billigare i vinter. Är väl därför många elbolag vill att man binder nu till högre kostnad. (Jag får reklam om det hela tiden). Bara för ett år sedan talades det ju om att det inte skulle gå att binda.
Fast det är ju bara spekulationer ändå. Så som världsläget är med Ryssland t.ex. så kan ju vad som helst hända egentligen.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 636
Senast: BernT
·
Kropp & Själ Oerhört viktig fråga 😅 Jag lyckades bli beroende av avsvällande nässpray förra vintern/våren och det tog ganska lång tid innan jag...
2
Svar
28
· Visningar
1 057
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Lite kort: dottern köpte en års-"prenumeration" från Adobe, då hon skulle gå en onlinekurs i digital kommunikation och behövde...
2
Svar
20
· Visningar
893
Senast: Tonto
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 553
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp