Hur gör man praktiskt när man separerar?

oviktig

Trådstartare
Nu måste jag göra det här! Det är dags att avsluta mitt samboskap.

Men orolig som man är.
Hur löser man det hela? Rent praktiskt?
Vi delar ju en lgh, som står på honom. Det är en 3:a (75 m2) för 5000 kr/mån. Den är på tok för stor för att bo i själv.
Där jag bor kan man få en 1:a eller 2:a för 2500-4000 kr.
Jag har råd att betala dubbel hyra, om jag sparar in på lite annat. Men det tar emot lite såklart....

Det mesta i lgh tillhör mig. Så gott som allt utom byrå, soffbord, tv-bänk, matta. Sen det som finns i hans datorrum, skrivbord och extrasäng. mm.
Han har lite köksprylar, men det mesta är mitt.

Om det blir uppsägning på lgh blir ju det till nyår. Och så länge vill jag verkligen inte bo med honom. Jag kan flytta hem till mina föräldrar tillfälligt. Men det känns ju som att vi måste betala halva hyran var under uppsägningen. Oavsett vem av oss som kommer bo kvar i lgh.

Usch vad jag svamlar, jag vet inte. Känner bara att jag vill försöka ha en lösning på det hela. Och samtidigt börja ett nytt kapitel så fort som möjligt.

Hur har andra gjort när ni delat på er? :crazy:
 
Sv: Hur gör man praktiskt när man separerar?

Pratat om saken och bestämt gemensamt vem som behåller vad osv.
 
Sv: Hur gör man praktiskt när man separerar?

Vad är det du undrar över mer exakt? Jag förstår inte riktigt problemet.

Ni säger upp lägenheten direkt om ingen ska bo kvar. Om du vill vara snäll hjälps ni åt mer hyran under uppsägningstiden, men eftersom den står på honom har du inget krav på dig att behöva det.

Du hyr en ny lägenhet och flyttar dit med dina prylar som tillhör dig, alternativt, till dina föräldrar om du hellre vill det. Vad är det som ska lösas mer?

När jag har delat på mig, har jag bott kvar, eftersom lägenheten stått på mig. Gör det ju lite smidigare, men han har helt enkelt fått ta sina saker och flytta. Jag har inte krävt någon hyra eller liknande, men diskuterat fram om det är något särskilt han eller jag velat behålla av det som är köpt gemensamt oavsett vem som betalat . Senaste sambon flyttade hem till föräldrarna
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gör man praktiskt när man separerar?

Sambon kanske vill bo kvar? Så du bara flyttar ut och tar dina grejer med dig.
 
Sv: Hur gör man praktiskt när man separerar?

Om du inte vill tvista om att få lägenheten så flyttar du bara.
Lägenheten är ju inte din = inget ansvar.
Och så dyr är den ju inte på en.
 
Sv: Hur gör man praktiskt när man separerar?

Ok, så ni menar att det kan vara så "enkelt".
Jaja, vi får väl se vad han säger. Vi har ju inte det bra som vi har det, så borde ju vara av hans intresse oxå att "bli av" med mig från lägenheten.

Måste sluta att vara så mesig... han får väl stå på sina egna ben!
 
Sv: Hur gör man praktiskt när man separerar?

Ja varför krångla till det? När jag flyttade kom vi överens om att han skulle behålla de gemensamma möblerna och löste ut "min del". Jag betalade min del av avgifter etc tills jag flyttade. Han hjälpte till att packa och bära och sådär.

Det måste inte vara skrik och bråk och krig.
 
Sv: Hur gör man praktiskt när man separerar?

När jag tänker efter så har mina båda ex lämnat i stort sett allt utom kläderna. Mitt första ex lämnade ett lån också :rage:. Jag ville att dom skulle ta mera men det kanske var lättare att dra med bara en väska.
 
Sv: Hur gör man praktiskt när man separerar?

Eftersom jag är en paranoid person och något sånär medveten om sambolagen så hade jag sparat kvitton på allt jag köpt till gemensamma bohaget men för mina pengar = mitt. Det man köpt tillsammans är ju bådas och ska delas upp. Dock säger väl sambolagen att allting som köpts för gemensamma bohaget ska delas upp oavsett vem som betalat, om den som köpt varan inte kan bevisa att varan är dennes (tex via kvitto). detta har klingat i bakhuvudet på mig iaf, och därför har jag sparat kvitton.

Det vi köpt och betalat ihop kom vi överens om hur vi skulle fördela. Jag ägde större delen av möblemanget och det tog jag med mig då jag flyttade.

Jag har 100 mil till min familj, där jag bor är det jäkligt svårt att hitta bostad och min dåvarande sambo vägrade bo tillfälligt hos sina föräldrar (de bodde 1 km från oss). Så vi hade omaket att tvingas bo ihop i 3 månader till jag hittade en egen bostad. Jäkligt otrevligt men jag hade inget val och han hade lust att krångla helt enkelt...

Eftersom min sambo bodde kvar i lägenheten tills han hittade en mindre så stod han för hela hyran (4500 kr) under de månader som gick efter att jag flyttat ut tills han hittade nytt. Han jobbade och hade råd med hyran, jag pluggade och hade verkligen inte råd med 1,5 hyra, men visst fick jag bråka på honom i början för att få honom att inse att han fick stå för hyran själv...
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gör man praktiskt när man separerar?

Bostäder och bohag som införskaffats gemensamt ska delas lika vid separation oavsett vem som betalad vad och vem som står på kvittot.

Andra saker (bil, båt etc) tillfaller den som har köpt det.
 
Sv: Hur gör man praktiskt när man separerar?

Bostäder och bohag som införskaffats gemensamt ska delas lika vid separation oavsett vem som betalad vad och vem som står på kvittot.

Andra saker (bil, båt etc) tillfaller den som har köpt det.

Om man vill. Man måste inte göra så. Men det är vad lagen säger om man inte kan enas.
 
Sv: Hur gör man praktiskt när man separerar?

De gånger jag separerat har jag tagit mina saker och flyttat ut. I senaste separationen hade en soffa och en tv köpts gemensamt för ungefär samma pengar så vi tog varsin grej.
 
Sv: Hur gör man praktiskt när man separerar?

Om man vill. Man måste inte göra så. Men det är vad lagen säger om man inte kan enas.

Ja självklart. Är man överens kan man ju göra precis vad som helst bara man är överens om det :)

Jag menade mer att man inte kan hävda att alla möbler är ens egna bara för att man har betalat och har kvitto på det.
 
Sv: Hur gör man praktiskt när man separerar?

När jag separerade tog han sina grejer och flytta ut, gemensamma möbler delades upp efter vem som ville ha vad, jag köpte ut honom ur lägenheten. Vi skrev bodelning mellan oss i och med att det handlade om pengar och lån, om vem som äger vad och vem som fått vilka pengar. Möte på banken hade vi för genomförande av transaktion och avslutande av konton. Nu var vi väldigt ense om allt så det gick smidigt.
 
Sv: Hur gör man praktiskt när man separerar?

Såpass alltså? Tur att jag ägde det mesta själv redan innan vi flyttade ihop, det var mest småsaker som köpts under tidens gång och det kom vi tackolov överens om hur vi skulle dela.
 
Sv: Hur gör man praktiskt när man separerar?

När jag separerat har jag bott kvar iom att bostadsrätten är min.
Jag har med flit sett till att vi bor i den jag köpt just om man skulle dela på sig.

Därefter har de fått med sig de saker som var deras i form av kläder, möbler och husgeråd.

Iom att jag gjort slut och jag vill bo kvar i min lägenhet har jag bara bett dem flytta. Gärna pronto även om man inte varit ovänner. Det blir märkligt att bo ihop med någon i den situationen tycker jag. Som tur är har de kunnat flytta rätt omgående till familj som ett första steg.

Djuren är mina på papper och irl. Så de behöver man heller inte tvista om.
 
Sv: Hur gör man praktiskt när man separerar?

Hur har andra gjort när ni delat på er? :crazy:
Pratat och kommit överens om hur vi vill ha det och som varit praktiskt möjligt.

Med mitt ex bodde vi kvar på den gemensamma gården i flera månader innan jag flyttade, men det var okej och båda var helt inne på att jag skulle flytta, men att jag bodde kvar tills dess. Det var inget krångel alls. Av praktiska skäl lämnade jag kvar de mesta möblerna och köpte det jag behövde i min nya bostad.
 
Sv: Hur gör man praktiskt när man separerar?

Men så enkelt är det väl inte? Om man inte skrivit papper på annat kan ju en sambo göra anspråk på bostaden vid separation, även om man själv haft den innan? Har för mig att jag läst om detta när jag läste familjejuridik. Det kan ju göras en prövning vem som har det största behovet av bostaden, och denne får sedan köpa ut den andre...
 
Sv: Hur gör man praktiskt när man separerar?

Nej, sambolagen täcker bara det som är köpt för gemensamt bruk. Alltså, ifall bostad och bohag är köpt för det gemensamma. Allting man köpte innan man flyttade ihop är enskild egendom och ingår inte i samboegendomen som kan delas upp.
 
Sv: Hur gör man praktiskt när man separerar?

Hur har andra gjort när ni delat på er? :crazy:

När jag och min första sambo delade på oss så pratade vi och kom överens. Jag tog mina saker, han sina och det som var gemensamt delade vi upp som vi tyckte var bäst. 3:an vi bodde i sa vi upp (hyreslägenhet) och skaffade varsin egen lägenhet.

Vi hade inga problem att vara överens. Väldigt skönt och enkelt, men så var vi väldigt goda vänner också.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp