Hur gör man praktiskt när man separerar?

Sv: Hur gör man praktiskt när man separerar?

Nu var det ju längesedan jag läste kursen på komvux, men jag har väldigt tydligt minne av detta med just bostad och vem som har rätten till den. Kan det vara så att det ändrats? eller är det beroende på hur länge man bott där innan man blev sambo?
 
Sv: Hur gör man praktiskt när man separerar?

Nu var det ju längesedan jag läste kursen på komvux, men jag har väldigt tydligt minne av detta med just bostad och vem som har rätten till den. Kan det vara så att det ändrats? eller är det beroende på hur länge man bott där innan man blev sambo?
Nej, det har alltid varit så att en köpt bostad endast är samboegendom ifall den är införskaffad för gemensamt bruk.

En hyresrätt däremot har inte alls det skyddet. Och där tvistar de lärda om vad som är rätt och fel, eftersom inte alla kör på samma linje. Men enligt lagen och domstolspraxis så är det den som bäst behöver bostaden som får den, oavsett när den var införskaffad och vem som står på den. Det kan tex vara den som får vårdnaden/heltidsboendet av barnen som får bo kvar, eftersom man ogärna flyttar barnen i onödan, även om den personen inte står på kontraktet. Men detta är ju bara vid tvister där domstol bestämmer. Det är väldigt sällan det blir tvister om bostäder faktiskt. Då är det värre med andra saker.

Samboegendom är endast bostad och bohag som är införskaffat för gemensamt bruk.
 
Sv: Hur gör man praktiskt när man separerar?

*kl*

Nu har jag äntligen fått fram att jag vill att vi delar på oss. (jag har varit bortrest några dagar, så har tagit lite tid...).
Har så klart en klump i magen och kallsvettas lite, men det känns ändå bra. Vi fick inte så mkt sagt, han stack iväg.
Tänkte ta och "smygpacka" lite, tills vi kommit fram hur vi gör med boendet. Så han inte känner sig helt överrumplad.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp