Bukefalos 28 år!

Hur gör man vid parning??HJÄLP :S

Sv: Hur gör man vid parning??HJÄLP :S

Ja, han ser ju finare ut än de jag har sett på utställning i alla fall;) Jag kan förstå att din uppfödare vill använda honom i avel ifall han har linjer som behövs - är avelsbasen liten så gäller det verkligen att ta tillvara de bra hundarna, även om de är omeriterade. Som någon sa tidigare, det är inte alls säkert att det är de välmeriterade hundarna som är de bästa nedärvarna.
 
Sv: Hur gör man vid parning??HJÄLP :S

Så sant, men om man inte känner hunden personligen och är en van uppfödare så tycker jag att det är en stor fördel med meriter, i en kombination av tidigare kullar och linjer. Sen hur många meriterna är spelar ingen större roll beroende på hur kullarna har artat sig.
 
Sv: Hur gör man vid parning??HJÄLP :S

Absolut, men då handlar det om jakt. Säg att det gäller en hund ur vanlig sällskapsras?

Skulle det gälla en sällskapsras så tror jag nog att det finns en del att förbättra när det gäller mentaliteten och hälsan hos de flesta raser. Vad jag vill säga är att mentaliteten och hälsan är det absolut viktigaste för mig oavsett ras - och det ser man inte genom en kritiklapp på en utställning. Därför kan jag tänka mig att använda en omeriterad hanne om jag tycker att han motsvarar mina kriterier och jag skulle definitivt inte lägga någon större vikt vid en utställningsmerit.
 
Sv: Hur gör man vid parning??HJÄLP :S

Word. Framför allt hälsan kan jag ju inte påstå är prioriterat hos de flesta sällskapsraser. :cool:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Någon som fått tiken dräktig trots sen parning? Tog ett progtest igår som visade 31 nmol/L och fick rekommendationen att para snarast...
Svar
2
· Visningar
584
Senast: Elvasaga
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 358
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
1 879
Senast: Rugge
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 675
Senast: Kraxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp