Bukefalos 28 år!

Hur gör man vid parning??HJÄLP :S

K

Kallblod

Jag hade tänkt mig att min hanhund ska få bli pappa någon gång, men hur går det till? jag vill veta allt!!hur gör man med betalning & så? Ska hanen åka till tiken lr tvärt om?låter man dom vara ensamma lr hur gör man??:crazy: :crazy: vill veta allt!:bow: :bump: !
 
Sv: Hur gör man vid parning??HJÄLP :S

Det allra första man ska göra är att ärligt fråga sig om hannen har något att tillföra rasen? Är det en riktigt bra representant för sin ras? Det andra är att hunden förstås ska vara fullt frisk, den ska röntgas och vara friröntgad (A eller B-höfter) och ev. ögonlyst, beroende på vilka krav som ställs i rasklubben. Olika raser har olika krav för att gå i avel.
Sedan ska hunden vara meriterad, på någon form av arbetsprov och/eller utställning, även där beroende på ras. Ett MH-test är alltid värdefullt för att ev. intresserade tikägare ska kunna bilda sig en uppfattning om hanhundens mentalitet.

I slutänden är det förstås tikägaren som väljen hanhund till sin tik. Det vanligaste är att tiken åker till hanhunden för parning och ersättningen för parningen kommer man överens om.
 
Sv: Hur gör man vid parning??HJÄLP :S

Det allra första man ska göra är att ärligt fråga sig om hannen har något att tillföra rasen? Är det en riktigt bra representant för sin ras? Det andra är att hunden förstås ska vara fullt frisk, den ska röntgas och vara friröntgad (A eller B-höfter) och ev. ögonlyst, beroende på vilka krav som ställs i rasklubben. Olika raser har olika krav för att gå i avel.
Sedan ska hunden vara meriterad, på någon form av arbetsprov och/eller utställning, även där beroende på ras. Ett MH-test är alltid värdefullt för att ev. intresserade tikägare ska kunna bilda sig en uppfattning om hanhundens mentalitet.

I slutänden är det förstås tikägaren som väljen hanhund till sin tik. Det vanligaste är att tiken åker till hanhunden för parning och ersättningen för parningen kommer man överens om.


Inget att tillägga :bow: .
 
Sv: Hur gör man vid parning??HJÄLP :S

Precis :)

Sen är det bara och vänta och se om någon vill använda hunden till sin tik.
För även om man har fullt med meriter mm, så kanske inte någon är intresserad av stammen mm.
 
Sv: Hur gör man vid parning??HJÄLP :S

Om du har de meriter som krävs för din ras så han är en godkänd avelshane så kanske ni har en typ utav avelshane lista i eran ras klubb?

Så har vi i våran klubb iallafall.
Jag har aldrig letat tikar till min hund utan tikägarna som varit intresserade hat kontaktat mig.
Sen är de ju upp till mig om jag vill göra en parning med just den tiken. Man vill ju att ens hunds avkommer ska bli friska och sunda hundar!!
 
Sv: Hur gör man vid parning??HJÄLP :S

Jag hade tänkt mig att min hanhund ska få bli pappa någon gång, men hur går det till? jag vill veta allt!!hur gör man med betalning & så? Ska hanen åka till tiken lr tvärt om?låter man dom vara ensamma lr hur gör man??:crazy: :crazy: vill veta allt!:bow: :bump: !
Vilken ras har du?
 
Sv: Hur gör man vid parning??HJÄLP :S

Min hane är redan flera st intresserade av, men han har inga meriter :cry: ( fast det kanske beror på att matte aldrig anmäler till utställning :angel: ) Min uppfödare vill vara med o bestämma vilka tikar som jag ska godkänna isåfall, eller tänk om han inte ens är fin på utställning :eek: ...fast han är fin ändå :D
Är rtg HD A och AD u.a
 
Sv: Hur gör man vid parning??HJÄLP :S

tillägg, om man betäcker ändå ( heter det så på hund) blir inte avkommorna registreringsbara om han inte har uts meriter?
 
Sv: Hur gör man vid parning??HJÄLP :S

Men man ska inte bara se sig blind på meriter. Din hund kanske har en stam som uppfödare gillar. Och vill använda honom bara därför.
Jo, man får regga valparna fast han inga uts-meriter har.
 
Sv: Hur gör man vid parning??HJÄLP :S

tillägg, om man betäcker ändå ( heter det så på hund) blir inte avkommorna registreringsbara om han inte har uts meriter?
Jodå, det är jag ganska säker på att de blir, jag kan visserligen inte din ras men enligt SKK:s registreringsvillkor så behövs inga meriter. Registreringsavgiften blir dock något högre om föräldrarna inte har minst ett 2:a pris på utställning eller bruks/jakt/lydnadsprov. Tror att MH/Korning räknas som tillräcklig merit också - men jag inte riktigt säker på det.

Kan inte din uppfödare ställa ut hunden åt dig om du inte är intresserad? Att hon vill vara med och kolla tikarna är kanske inte så konstigt, det vill jag själv göra om mina valpköpare ska använda sina hundar i avel, eftersom jag för det mesta känner bättre till vilka linjer som passar att para med.
 
Sv: Hur gör man vid parning??HJÄLP :S

En stilla undran, varför avla på en hund som inte har meriter? Hur vet man då att den hunden har något att tillföra sin egen ras?
 
Sv: Hur gör man vid parning??HJÄLP :S

En stilla undran, varför avla på en hund som inte har meriter? Hur vet man då att den hunden har något att tillföra sin egen ras?

det är väl inte meriten i sig som förs vidare.

Du kan ju ha en kasshund och ett proffs till förare o göra den hunden så det ser bra ut på en gräsplan ska man avla på den då? bara för den har en fin merit på ett papper.

Dte var en hund som vart Världsmästare i skydd och vann världens största skyddstävling hunden var bra och hade en av världensbästa hundförare och den lämna bara skithundar efter sig. Vad väger då den meriten? inte ett skit.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gör man vid parning??HJÄLP :S

En stilla undran, varför avla på en hund som inte har meriter? Hur vet man då att den hunden har något att tillföra sin egen ras?
Hoppar in lite här fast frågan inte var riktad till mig;)
Jag kan tänka mig att använda en omeriterad hanne om jag vet att han är fullt frisk, har riktigt bra mentalitet och intressanta jaktlinjer som tillför min avel just det jag vill ha. Det kan finnas flera anledningar till att en hund inte är meriterad och som uppfödare måste man ha förmågan att se "bortom meriterna" dvs. kunna bedöma om det är en bra hund utan att ha det på papper. Som sagt, allt är inte meriter här i världen.
 
Sv: Hur gör man vid parning??HJÄLP :S

I mitt fall så tycker många att han ÄR fin( folk som håller på med rasen ) , men jag har det ju inte på papper och sen är han ganska intressant i stammen (uppf betäckte med en hane som "tvingades" ställa ut för att få en 2:a ) hanen hade en stam som dom ville åt då avelsbasen är ganska så smal....de syskon han har har också A på HD rtg, även föräldrar och deras föräldrar .

Men jag vet inte, varför var hans far "tvungen"att ställas ut?
 
Sv: Hur gör man vid parning??HJÄLP :S

Jodå, många har anmält sitt intresse :D

Men jag väntar nog till Ransäter i såfall
 
Sv: Hur gör man vid parning??HJÄLP :S

Jo, skulle det bli så så får hon gärna vara med o blanda sig i för jag kan ju inget, hon har ju bara en kull efter den hanen och en hane blev såld till frankrike så finns min o en till hane här kvar. Men det skulle kanske vara kul, fast det finns ju några frågetecken o tvekan för min del....hur blir han efteråt? Ersättningen är väl lika med noll nästan för en hanhundsägare och ska jag ställa ut måste jag "göda" upp honom för dom vill att dom ska vara kvadratiska o småfeta...min är dundermusklad och uppdragen( ska dom inte vara enl domarna)

Inte så snyggt kort men såhär ser han ut ( bortse från örat :D )
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_3/00460000-00469999/640x480/463651.jpg
 
Sv: Hur gör man vid parning??HJÄLP :S

I såna fall får man ju utgå ifrån sig själv.
I andra exemplaret så var ju hunden super, men avkommorna kassa. I såna lägen är det sånt som man inte kan upptäcka förrän man tagit en kull helt enkelt. Som tikägare är det ju en fördel att dessutom kolla upp tidigare kullar, har de blivit kassa ja då är det inget att avla på helt enkelt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur gör man vid parning??HJÄLP :S

Absolut, men då handlar det om jakt. Säg att det gäller en hund ur vanlig sällskapsras?
 
Sv: Hur gör man vid parning??HJÄLP :S

Jag som tikägare skulle enbart använda en sådan hanhund om jag kände hunden och hade ett gott öga för bra exteriör, även om linjerna är intressanta. Men som sagt, det kan ju bero på lite angående rasen.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Någon som fått tiken dräktig trots sen parning? Tog ett progtest igår som visade 31 nmol/L och fick rekommendationen att para snarast...
Svar
2
· Visningar
597
Senast: Elvasaga
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 268
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 394
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
7 074
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp