Dräktig trots sen parning?

Elvasaga

Trådstartare
Någon som fått tiken dräktig trots sen parning?
Tog ett progtest igår som visade 31 nmol/L och fick rekommendationen att para snarast från vet.
Nu har det av olika skäl uppstått dröjsmål (jättetråkigt men går inte att ändra) så kan inte åka till hanen förrän 1 1/2 dygn senare. Alltså; testade torsdag kl 16 som visade 31 nmol/L och det skulle i så fall bli parning lördag förmiddag.
Nu till min fråga, eftersom jag inte kan påverka tidigare parning så skulle jag bara vilja höra åsikter/råd hur ni skulle gjort.
Chansa och se om tiken fortfarande vill eller kommer det vara för sent?
Nån som fått dräktigt med progvärde på 31 och parning 1 1/2 dygn senare?
Eller borde jag strunta i det?
Kan ju så klart testa idag med men vill helst inte lägga ut ytterligare pengar på det. Tänkte istället om det är nån här med erfarenhet av sen parning under liknande förutsättningar som fått dräktigt eller borde jag bara avvakta?
 
Någon som fått tiken dräktig trots sen parning?
Tog ett progtest igår som visade 31 nmol/L och fick rekommendationen att para snarast från vet.
Nu har det av olika skäl uppstått dröjsmål (jättetråkigt men går inte att ändra) så kan inte åka till hanen förrän 1 1/2 dygn senare. Alltså; testade torsdag kl 16 som visade 31 nmol/L och det skulle i så fall bli parning lördag förmiddag.
Nu till min fråga, eftersom jag inte kan påverka tidigare parning så skulle jag bara vilja höra åsikter/råd hur ni skulle gjort.
Chansa och se om tiken fortfarande vill eller kommer det vara för sent?
Nån som fått dräktigt med progvärde på 31 och parning 1 1/2 dygn senare?
Eller borde jag strunta i det?
Kan ju så klart testa idag med men vill helst inte lägga ut ytterligare pengar på det. Tänkte istället om det är nån här med erfarenhet av sen parning under liknande förutsättningar som fått dräktigt eller borde jag bara avvakta?

Vad har du att förlora på att testa?

Progvärde 31 på torsdag em indikerar mogna ägg, och borde innebära ägglossning under tisdagen. Äggen mognar i livmodern ca två dygn efter ägglossning och lever sedan i åtminstone 2-4 dagar beroende på kvalitet. Så det finns helt klart en chans att tiken kan bli dräktig om du parar henne på lördag. Om hon sedan står för hanen, är ju en annan fråga.

Har du tillgång till veterinär kan du ju ta ett vaginalutstryk eller ett nytt progtest på lördag morgon för att se hur hon ligger till.

En tik i min närhet proggades i lördags med 20 nmol/l och parades i söndags. De försökte även i måndags, men då ville inte tiken och hanen var måttligt intresserad. Det är ju individuellt :)

Lästips:
https://www.canirep.com/wp-content/uploads/2018/01/attlyckasmedparningen.pdf
 
Tack för svar:)! Precis, inget att förlora på att försöka men blev ändå så tveksam! Följde dock rådet och tog beslut att ändå prova (sista som överger en är hoppet:)) Åkte till hanen och det blev en lyckad parning så nu får man vänta o se!😊🐾
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 208
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Har tyvärr fått dela på mina två tikar, 1 respektive 2 år. De har alltid varit bästa vänner, men den yngsta blev ett monster vid sitt...
Svar
0
· Visningar
692
Senast: Midlingur
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
4 981
Senast: Digbil
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
10 850
Senast: LelleLilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp