Bukefalos 28 år!

Hur gör man?

L

Limen

Var på stan med barnet och lovade att hon skulle få en glass. Givetvis så fanns det ingen glassbar precis i närheten och vi var ju på stan för att göra lite ärenden. Bl.a. leta efter en klänning. Jag sa givetvis att hon ska få en glass så fort som möjligt. Men hon kunde inte låta bli att tjata om denna glass. Och jag sa att det finns ingen glassbar precis här. Och tjatandet fortsatte. Vi var ju på väg till en glassbar som jag känner till och det var inte långt kvar. Men jag blir så otroligt less på att höra detta tjat och mitt humör sjunkt fullständigt. Jag kunde ju inte dra in glassen, det hade jag ju lovat, men jag hade god lust. Däremot så sa jag att om du inte slutar tjata om glassen, som du kommer att få, så orkar jag inte titta på klänningar till dig. Men inte ens det hjälpte. Trots att hon har tjatat om ny klänning länge.

Har dåligt samvetet idag för min brist på ork och tålamod. Hela stadsturen slutade bara i trötthet och inget ärende orkades med pga av detta glasstjat. Så vi åkte hem igen.
 
Sv: Hur gör man?

Hur gammalt är barnet?

Det händer ibland att jag också lovar såna mutor, att de ska få glass. DÅ brukar jag vara tydlig med att "först gör vi det vi ska, sen blir det glass". Har jag inte varit så tydlig så försöker jag göra klart för barnen att "det är en bit att gå till glassbaren".
Fast jag hade nog i såna fall inte ens siktat på nån glassbar, för glass kan lika gärna vara en strut eller glasspinne från närmaste livsmedelsbutik eller liknande...

Mina barn är 3, 4½ och 6½ år.
 
Sv: Hur gör man?

Hon är 6 år. Jag kan inte köpa vilken glass som helst eftersom hon är tokig i en viss smak och den smaken på glass hittar man normalt bara i välsorterade glassbarer.

Men jag är ett offer för tjatet tyvärr. Jag blir bara stressad och less.
 
Sv: Hur gör man?

Aha, det framgick ju inte riktigt...
Men då måste du nog börja med att vara tydlig med NÄR hon ska få glassen, vad ni ska göra först (eller ifall ni ska gå till glassbaren först...) och hur lång tid det tar att gå dit *lika lång tid som att åka hemifrån till dagis", t.ex.
 
Sv: Hur gör man?

Om barnet tjatar så ihärdigt så brukar det kanske resultera i att hon får som hon vill???? Jag ger aldrig mitt barn (4,5 år) glass om hon tjatar däremot så kan jag säga när vi är framme vid glassbaren/affären att nu ska vi köpa glass!! Brukar inte utlova glass i förväg då barn inte kan vänta utan för dem är det NU som gäller. Jag tror att det är viktigt att "belöna" barnets goda uppförande och ignorera dess "dåliga" uppförande. Att hota barnet med att gör så så får du glass tror jag inte på, precis som ät upp maten annars får du INTE glass. Barnet måste lära sig att tjat inte lönar sig och att gott uppförande lönar sig. (precis som när man sedan är vuxen)
 
Sv: Hur gör man?

Jo, jag klantade till det lite. Vi mötte nämligen en bekant på stan som sa till barnet "Har du fått någon glass än"? Jag kunde ha dödat med min blick och det förstod vännen efteråt. Men då var det ju redan försent. Jag ger gärna barnet glass efteråt, men nu blev det lite tokigt. Jag var lite för virrig när jag skrev det första inlägget. Är forfarande upprörd över min brist på pedagogisk förmåga.
 
Sv: Hur gör man?

Jo, du har så rätt. Barnet vet att man ibland kan tjata hål i huvudet på mamma och att en nej kan vändas till ett ja. För sjutton, man orkar inte alltid vara så konsekvent och det straffet fick jag tidigare.

Jag lovar att jag försöker vara konsekvent men tjatet tar ju liksom aldrig slut?
 
Sv: Hur gör man?

Jo, det gör det, när mamma slutar att ge efter för tjatet...

Så länge barnet har en fördel av sitt tjat så fortsätter det! Man upprepar inte gärna ett meningslöst beteende (dvs ett som ignoreras av mamma), men ett som innebär "vinster" upprepas gärna, och det gäller både ungar, hästar och hundar!

Mamma måste lära sig att slå dövörat till (och komma ihåg hur mycket hon älskar sitt lilla tjatmonster så hon inte tappar tålamodet) och bita ihop. Det blir ett himla liv i början, men det mattas ganska snart och det kommer att komma teståterfall. Men tänk på alternativet; ni har kanske 15 år kvar då ni bor tillsammans och hur vill du att de ska vara? Det blir inte lättare med tiden, även om tjatet kanske ändrar karaktär. Nästa steg är att mammas ord inte respekteras - hon brukar ju ändå alltid ge sig...

Lycka till!
 
Sv: Hur gör man?

Det kommer inte bli lättare ju äldre hon blir om hon lär sig tjata sig till saker.

Nästa gång hon tjatar om något så ta fram en bild i huvudet av din dotter som 16 åring som tjatar om att få sova över hos pojkvännen eller vill du ska köpa ut till henne.
 
Sv: Hur gör man?

Nej, det är inte lätt. Jag brukar försöka att förekomma barnet med positiva saker. Åhh vad du var duktig nu, det där gjorde du bra osv då glömmer barnet bort att tjata en stund. Sedan överraska då och då med att ge en glass el dyl. (jag ger inte godis till henne) Slå dövörat till när det tjatas och visa att har du sagt nej så är det nej. Det är ett sätt att visa för barnet att man kan lita på vad du säger. Orkar du inte höra tjatet så säg inte först nej utan säg då ja direkt. Det blir dock jobbigt efter 8 glassar.....
 
Sv: Hur gör man?

Var på stan igår och då såg jag till att överraska barnet med en glass! Det kändes så mycket roligare.
 
Sv: Hur gör man?

Det framkom inte riktigt om flickan fick sin efterlängtade glass den där första dagen? Eller åkte ni bara hem? Jag förstår hur trött och irriterad du kände dig, men själv hade jag nog sett till att planera in den där glassbaren pronto, för den var ju helt klart den viktigaste anhalten för flickan! :d Där kunde ni suttit en stund och slappat och ätit och njutit och sen varit tankade att gå på klänningsshopping och kanske annat med!
Att shoppa med en stressad mamma är inte roligt för en liten unge, det är jag själv medveten om, så kalla det mutor om ni vill, men jag ser det som liten belöning för uppvisad uthållighet när jag ger min flicka nåt gott då och då under en shoppingtur! Glass, en bit skinka på ICA (!), etc. Behöver inte vara "godis" bara NÅT! Så har vi alltid gjort och jag har en tjejj idag som är 8 år och som aldrig varesej tjatar eller gnäller. Inte så att jag proppar henne full med saker oavbrutet, men i början en glass om hon vill ha, sen då och då gör vi nåt som HON tycker är roligt. Vill hon titta och plocka i saker får hon, jag säger sällan INTE RÖRA! och än har hon aldrig pajjat nåt (det har däremot jag, till hennes stora förtjusning...!).
 
Sv: Hur gör man?

Brukar inte utlova glass i förväg då barn inte kan vänta utan för dem är det NU som gäller.

Där håller jag inte med. Barn KAN vänta! Min tjej är snart 3 och klarar mkt väl av att vänta på att få roliga saker, som tex glass. Jag brukar säga vad vi ska göra och i vilken ordning och det går utmärkt. Inte alltid såklart, är hon trött och kinkig så är det svårare:p

Häromdan tex så ville hon se sin älskade Shrekfilm när vi kom hem från dagis. Men jag tyckte att hon kan vänta tills senare på kvällen, när vi har ätit middag.
Så jag sa helt enkelt att först skulle pappa komma hem, sen skulle vi äta och sen fick hon se Shrek. Det godtog hon, och kom ihåg.

Det viktiga är att man ser till att göra som man sagt. Man får inte lova göra saker "sen" som inte blir av. Har man lovat så gäller det.
 
Sv: Hur gör man?

Det viktiga är att man ser till att göra som man sagt. Man får inte lova göra saker "sen" som inte blir av. Har man lovat så gäller det.

Ja det är dödsviktigt.
Ett barn som inte är säkert på det tjatar hål i huvudet på föräldern för säkerhets skull.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 774
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 365
Senast: miumiu
·
Övr. Barn Har en fyraåring hemma som är ensamt barnbarn på sin pappas sida samt mormors enda barnbarn. Min farsa har rätt många barnbarn däremot...
Svar
13
· Visningar
1 978
Senast: miumiu
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 759
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp