Hur gör ni med energitjuvar som ni "måste" träffa?

Kiwifrukt

Trådstartare
Energitjuvar är väl inte precis någonting man längtar efter att ha i sitt liv. Jag har verkligen försökt, och faktiskt lyckats, bli av med flertalet av den sorten de sista två åren, absolut ingen förlustaffär. Men hur gör ni med energitjuvar som ni av någon anledning måste fortsätta ha kontakt med? Vissa människor väljer man ju inte själv, kan vara arbetskamrater, någon på en gemensam fritidsaktivitet eller en störig släkting, helt enkelt någon ni måste ha kontakt med, och tyvärr nästan dagligen.

Har ni några erfarenheter gällande personer som bara tar och tar, men inget ger tillbaka, och som man inte bara kan bryta kontakten med i en handvändning?
 
Sv: Hur gör ni med energitjuvar som ni "måste" träffa?

kan ju bara relatera till typ stallet/skolan då det är där jag träffar flest störande människor. I stallet så accepterar jag att det finns tre personer jag inte klarar av, jag hejar och tar ingen kontakt med dem om jag inte måste. Jag är ändå inte i stallet för att träffa människor utan för att ta hand om min häst. Sedan kommer jag hem och är psykiskt utmattad och snudd på medvetslös resten av kvällen. Det är inte så jättehållbart, men jag har märkt att ju mer jagtränar på att se de människorna som "inredning" istället för sociala varelser, desto mindre energi stjäl de från mig.
 
Sv: Hur gör ni med energitjuvar som ni "måste" träffa?

Jag har rensat bland många "vänner" med men det finns ju de som du säger, som man aldrig blir av med.
Är trevlig och hälsar och kanske kallpratar någon mening men försöker annars hålla det kort och inte försöka inleda något som personen tar som en invit, dvs ge lillfingret och de tar hela handen. Sedan har jag också lärt mig att börja tänka efter OM jag vill/kan innan jag svarar, eftersom jag ofta blir utnyttjad, eller försökt börja svara "kanske, jag får återkomma". Mot vissa personer har jag provat att vara likadan tillbaka som de är mot mig. Det brukar inte vara poppis och jag brukar må väldigt dåligt av att bete mig som dessa personer
 
Sv: Hur gör ni med energitjuvar som ni "måste" träffa?

Jag låtsas dels som att det regnar, och dels försöker jag vara "den större människan". Dvs. är supersnäll och trevlig. Försöker se det som en liten social träning på något sätt - att kunna hantera även jobbiga människor. Säger bara ifrån om det är något som är väldigt viktigt, annars är det oftast inte värt det. Och så försöker jag att låta bli att älta skit man får - för det är nästan aldrig givande. Försöker tänka att ditten och datten faktiskt inte alls är mitt problem.
 
Sv: Hur gör ni med energitjuvar som ni "måste" träffa?

Jag försöker att i bästa möjliga mån inte lägga någon energi på dom. Är det folk jag måste umgås med via jobb eller något annat så aldrig erbjuda något som kräver tid från min sida och säga att jag inte kan om dom frågar om hjälp om något som inte är jobbrelaterat eller liknande viktigt. Och ställer jag upp inom jobb å så så försöka inte tänka så mycket på det utan göra det å bara jaja whatever å glöm.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 060
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 842
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 079
Senast: jemeni
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 643
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp