Hur gör ni med Whippor, följsamhet & jaktlust?

Det var med lätt skämtsam ton, jag tycker det har förbättrats väsentligt vad gäller jakthundar som rymmer från hemmasnickrade hundgårdar.
Den förbättringen har nog inte nått hit än... En jäkla massa jämthundar som rymmer hela tiden. Heter ofta att kopplet gick sönder, grävde sig ur hundgården så "inga hatiska kommentarer". Jag fattar att sånt händer med det händer för ofta. En med får vädjade i en lokal fb-grupp att folk skulle ha koll på sina hundar för de jagade fåren, så är ju inte bara vilt som drabbas.

(Nu är säkert andelen jämthundar hög här, men ändå, typ varannat inlägg om bortsprungen hund är en jämthund.)
 
Nä, det är ju en annan sak. Jag vet inte om jakthundar rymmer oftare än andra rasgrupper? I de fb-grupper jag är med i, typ Missing dog-liknande, så är det alla möjliga former och färger på hundar som stuckit/tappats bort.

Jag syftade hur som helst på dem som släpper sina hundar medvetet på promenad.
Det beror säkert lite på var man bor också. De hundar som postas om I grupper liknande missing dog är nog oftare andra raser men i by-stadsgrupper på fb är det jämt (haha) olika jakthundar som folk hittar här och där.
 
Jag har en Whippetblandis som är en ganska följsam liten kille. Han är väldigt matmotiverad, inte översocial med andra hundar, men annars pigg på livet och klok och peppad. Jag har honom lös en del där man får och där jag känner att det fungerar utifrån en någorlunda vettig riskbedömning.

Jag är nyfiken på hur ni med renrasiga Whippets förhåller er till inkallning och följsamhet vs. jaktlust och självständighet. Har ni era Whippor lösa alls i vardagen och i så fall även om ni har flera, då kanske bara ibland, eller går det bort helt?

Jag frågar därför att jag nog är fast i vinthundsträsket, men det jag saknar från ett tidigare hundliv med herdehundras är att slippa hålla reda på koppel hit och dit, särskilt som jag nu har två hundar. Att vara ute och gå med en lös hund är något av det mest avkopplande (hehe) jag vet, och att navigera koppelpromenader något av det mest frustrerande. Kommer nog ändå inte vilja skaffa annat än vinthund framöver.

Undrar alltså mest hur ni tänker och gör, hur era policys ser ut, för att kanske komma fram till om renrasiga Whippets i allmänhet är ännu lite mer följsamma än min vovve.

Men om det är så frustrerande för dig att behöva gå koppelpromenader (nåt jag absolut kan förstå och hålla med om) hur kan vinthund då vara din hundtyp? Det finns såå många hundtyper och raser som är lättare att gå lösa med än just vinthundarna. Att gå promenad med hunden är ju verkligen något man måste tycka är roligt när man har hund.

Jag är uppvuxen med hundar man kunde gå löst med. Retrievers och vallhundsraser. Nu är jag inte intresserad av att skaffa hund själv. Men om jag var det så skulle rasvalet vara helt beroende på hur lätt hunden skulle vara att gå lös med. Just för att jag tycker att koppelfria promenader är så otroligt mycket trevligare än koppelpromenader.
 
Räknar du in vinthundar (eller snarare vinthundsägare) där?
Nej, jag räknar mer traditionella raser som används som praktisk jakt i Sverige som jakthundar. (Drever, jämthund, wachtel osv.)

De vinthundsägare jag känner (och de är få ska medges) har whippets och italienska vinthundar i Sthlms innerstad, de har haft väldigt dålig hänsyn till viltet och riskerna när de släpper vilt. Tyvärr alltså 🤷‍♀️
Men jag fattar ju att det såklart att alla inte är så.
 
Men om det är så frustrerande för dig att behöva gå koppelpromenader (nåt jag absolut kan förstå och hålla med om) hur kan vinthund då vara din hundtyp? Det finns såå många hundtyper och raser som är lättare att gå lösa med än just vinthundarna. Att gå promenad med hunden är ju verkligen något man måste tycka är roligt när man har hund.

Jag är uppvuxen med hundar man kunde gå löst med. Retrievers och vallhundsraser. Nu är jag inte intresserad av att skaffa hund själv. Men om jag var det så skulle rasvalet vara helt beroende på hur lätt hunden skulle vara att gå lös med. Just för att jag tycker att koppelfria promenader är så otroligt mycket trevligare än koppelpromenader.
Jag läste på en siberian huskyuppfödares hemsida att om man inte gillar koppelpromenader och om man tycker att alla hundar ska kunna gå lösa, så är siberian husky inte rätt hund.
Jag får känslan att det är kanske lite samma med vinthundar.

Jag tänkte när jag läste det att det är ju en ganska vettig beskrivning av en ras, som är känd för att dra efter vilt och som är generellt dålig på att kunna vara lös. Min är bara lös i hundgård, aldrig annars. Här i byn har vi många hundar som rymemr ständigt, min är inte en av dem och han får inte chansen att göra det heller. Koppelhund helt enkelt. Så länge han inte är i en inhägnad.
 
Jag läste på en siberian huskyuppfödares hemsida att om man inte gillar koppelpromenader och om man tycker att alla hundar ska kunna gå lösa, så är siberian husky inte rätt hund.
Jag får känslan att det är kanske lite samma med vinthundar.

Jag tänkte när jag läste det att det är ju en ganska vettig beskrivning av en ras, som är känd för att dra efter vilt och som är generellt dålig på att kunna vara lös. Min är bara lös i hundgård, aldrig annars. Här i byn har vi många hundar som rymemr ständigt, min är inte en av dem och han får inte chansen att göra det heller. Koppelhund helt enkelt. Så länge han inte är i en inhägnad.

Klok uppfödare!
 
Jag läste på en siberian huskyuppfödares hemsida att om man inte gillar koppelpromenader och om man tycker att alla hundar ska kunna gå lösa, så är siberian husky inte rätt hund.
Jag får känslan att det är kanske lite samma med vinthundar.

Jag tänkte när jag läste det att det är ju en ganska vettig beskrivning av en ras, som är känd för att dra efter vilt och som är generellt dålig på att kunna vara lös. Min är bara lös i hundgård, aldrig annars. Här i byn har vi många hundar som rymemr ständigt, min är inte en av dem och han får inte chansen att göra det heller. Koppelhund helt enkelt. Så länge han inte är i en inhägnad.
Ja precis. Samtidigt anser jag och de flesta andra också att vinthund (speciellt wh) MÅSTE få springa lös åtminstone nån gång i veckan. Sen är det ju upp till ägaren att fixa säkert ställe.
 
Ja precis. Samtidigt anser jag och de flesta andra också att vinthund (speciellt wh) MÅSTE få springa lös åtminstone nån gång i veckan. Sen är det ju upp till ägaren att fixa säkert ställe.
Jag tolkade texten som att lös var menat okopplat i skogen och komma på inkallning som en snäll brukshund eller annat snällt. Att släppa i inhägnat område är en annan sak. Det är inte riktigt så de fungerar. De drar efter vilt första bästa tillfälle om de får chansen.
 
Jag tolkade texten som att lös var menat okopplat i skogen och komma på inkallning som en snäll brukshund eller annat snällt. Att släppa i inhägnat område är en annan sak. Det är inte riktigt så de fungerar. De drar efter vilt första bästa tillfälle om de får chansen.
Jag var säkert otydlig men jag höll alltså med.
 
Min whippet gick alltid lös, brydde sig inte det minsta om vilt, däremot var hon helt galen på kapplöpningsbanan! Nu har jag en italiensk vinthund och hon är precis tvärtom!
 
Ja sorry, autocorrect var framme! Harar a har en enorm kraft i bakbenen och med en spark mot Whippetens tunna hud är det just vad som kan hända. Min kompis fick plocka in tarmarna i bukhålan och åka ilfart till djursjukhus.
Oj. Låter ju som ett avelsfel? För är inte whippar o liknande vinthundar gjorda för att jaga just hare och kanin?


Det är fö ett av mina problem när folk rekommenderar vinthundar för att de är friska - alltså de är de kanske men de vetlsr ju vara gjorda av socker i övrigt. Jag har ju själv en korthårs ras men har aldrig varit med om att de skadar sig när de springer lösa i skog och mark. Nån rispa max liksom och då är det hundar med noll självbevarelsedrift..
 
Oj. Låter ju som ett avelsfel? För är inte whippar o liknande vinthundar gjorda för att jaga just hare och kanin?


Det är fö ett av mina problem när folk rekommenderar vinthundar för att de är friska - alltså de är de kanske men de vetlsr ju vara gjorda av socker i övrigt. Jag har ju själv en korthårs ras men har aldrig varit med om att de skadar sig när de springer lösa i skog och mark. Nån rispa max liksom och då är det hundar med noll självbevarelsedrift..
Ja du har rätt. De spricker ganska lätt i huden. De har ju knappt nån päls och de flesta har ingen underull. Magen är ofta bar.

De är ju inte gjorda för att springa i skog heller utan främst på ängar. Och sen kan du ta vilken ras som helst och jämföra mellan springa och springa. Det går ju rätt mycket fortare så en wh springer än en annan hund.

Fälthare kan ju vara kring 6 kg så jag tror vilken hund som helst med lite päls på mage kan bli uppsprättad. En vanlig, klassisk Whippet väger ju bara kring 10-12kg.

Men ja de håller ju rätt bra om man inte är helt oförsiktig. Greyhound är mycket värre. Och italienare.
 
Ja du har rätt. De spricker ganska lätt i huden. De har ju knappt nån päls och de flesta har ingen underull. Magen är ofta bar.

De är ju inte gjorda för att springa i skog heller utan främst på ängar. Och sen kan du ta vilken ras som helst och jämföra mellan springa och springa. Det går ju rätt mycket fortare så en wh springer än en annan hund.

Fälthare kan ju vara kring 6 kg så jag tror vilken hund som helst med lite päls på mage kan bli uppsprättad. En vanlig, klassisk Whippet väger ju bara kring 10-12kg.

Men ja de håller ju rätt bra om man inte är helt oförsiktig. Greyhound är mycket värre. Och italienare.
Så ser många dobbisar ut med på magen nät det gäller päls. Min gamle såg man huden igenom pälsen överallt för han var så tunnpälsad men han sprack aldrig i huden för det. Ammo far runt i 190 i all terräng (det är så jag blundar ibland) men han aldrig fått mer än rispor trots att han i princip sprungit in i vassa stenar och pinnar.

Absolut är en wh mycket snabbare på slätmark men så mycket långsammare går det knappast i terräng med tex dobermann eller liknande hundras, så det känns inte som enda anledningen? Är vinthundar från ursprungsländer lika känsliga? Låter ju värdelöst med en jakthund som så enkelt går sönder. Det är ju inte som att jaktmarker för vinthundar är perfekt preparerade med slät mark liksom.

Alltså, såklart kan allt hända med otur - men det känns ju inte som något som normalt bör ske? Uppsprättandet alltså.
 
Det är fö ett av mina problem när folk rekommenderar vinthundar för att de är friska - alltså de är de kanske men de vetlsr ju vara gjorda av socker i övrigt. Jag har ju själv en korthårs ras men har aldrig varit med om att de skadar sig när de springer lösa i skog och mark. Nån rispa max liksom och då är det hundar med noll självbevarelsedrift..
Det var ju en av de bidragande orsakerna till att jag aldrig tog någon kull på Aysu. Just för att hon skadade sig så lätt och att vi pga det blev stamkunder hos veterinären. Hon var väldigt tunn i konstruktionen och hade väldigt tunn hud, typ som en whippet. Stor skillnad mot "vanliga" salukis som är mycket mer robusta.

Just det där med hur tåliga de är skiljer mellan olika vinthundsraser, och mellan olika linjer. Jag upplever tex att de flesta COO-salukis (Country of origin) är kraftfulla och robusta i kropparna på ett annat sätt än de västerländska. Inget som syns direkt på bild eller ens när man ser dem på tex utställning, men när man känner på dem, då blir det (oftast) skillnad.
 
Så ser många dobbisar ut med på magen nät det gäller päls. Min gamle såg man huden igenom pälsen överallt för han var så tunnpälsad men han sprack aldrig i huden för det. Ammo far runt i 190 i all terräng (det är så jag blundar ibland) men han aldrig fått mer än rispor trots att han i princip sprungit in i vassa stenar och pinnar.

Absolut är en wh mycket snabbare på slätmark men så mycket långsammare går det knappast i terräng med tex dobermann eller liknande hundras, så det känns inte som enda anledningen? Är vinthundar från ursprungsländer lika känsliga? Låter ju värdelöst med en jakthund som så enkelt går sönder. Det är ju inte som att jaktmarker för vinthundar är perfekt preparerade med slät mark liksom.

Alltså, såklart kan allt hända med otur - men det känns ju inte som något som normalt bör ske? Uppsprättandet alltså.
Ja jag känner flera c.o.o. hundar ur arbetande linjer och de är likadana.

Det där med haren hade garanterat kunna hända en dobbis också, fast dobbisen har ju längre ben förstås så haren hamnar i en annorlunda position.

Skillnaden mellan dobbis/annan hundras och Whippet är ju inte heller bara pälsen, utan fettprocenten I kombination med det. Min wh lekte med vår grey (de joggade bredvid varandra och greybs hörntand tog i sidan på whippeten. Hon sprack ju definitivt på ett annorlunda sätt än vad en hund med mer fett hade gjort. Det är bara hud, hinna och sen skelett.

Sen tror jag att det alltid varit så. Man har ju inte varit direkt brydd med om hundarna överlever eller ej (se tex galgo Español ännu idag I ursprungsland, se greyhounds I Irland, aus , Kina.) man har främst sett till att hunden varit snabb och smidig med god jaktlust.
 
20220702_091336-COLLAGE.jpg

Blandat wh och grey. Nedre hörnet är irländare som alltso bor i flockar. De är ofta fulla med ärr. Resten är mina. Inga skador på bilderna har varit allvarliga. De allvarliga vi har har varit hundslagsmål samt olika led- och muskelslador som definitivt är ett större problem än sårskadorna. Led- och muskelslador kan dock oftast skyllas på ägaren.
 
Oj. Låter ju som ett avelsfel? För är inte whippar o liknande vinthundar gjorda för att jaga just hare och kanin?


Det är fö ett av mina problem när folk rekommenderar vinthundar för att de är friska - alltså de är de kanske men de vetlsr ju vara gjorda av socker i övrigt. Jag har ju själv en korthårs ras men har aldrig varit med om att de skadar sig när de springer lösa i skog och mark. Nån rispa max liksom och då är det hundar med noll självbevarelsedrift..
Finns ju flera vintisraser med lite mer päls som säkert tål lite mer. Men ja, mina får sårskador titt som tätt. Sen tror jag just som @em-pirre sa att avsaknaden av underhudsfett är avgörande, att det gör att varje yttre påverkan har mycket större potential att resultera i något allvarligare. Min stora kille har mer päls och är mer robust än Whippishen, men har samtidigt också en stor förkärlek för att springa fortfort cross country, gärna hoppa över saker och genom vatten.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp