Hur gör ni när ni börjar ta med fölet på promenad

Rotterö

Trådstartare
Jag undrar hur ni binder fölet på en ridtur
Har ni det löst eller binder ni det.
Jag har problem att jag måste gå på en stor väg.
Har inget ridhus eller paddock. Har ridit utan fölet nu till att börja med . Men det är väl dax att ta med honom snart. När börjar ni ta med fölet .Hur gammalt är fölet .
Ge gärna lite tipps tack :confused: :confused: :confused: :confused:
 
Då undrar jag hur tränar du ditt föl
mer än att träna i stallet med borstning mm+ gå till hage med grimma . De behöver ju miljö täning också.
Eller vilken ålder ska man börja miljöträna fölet?
Vi va ute på en liten runda . Min dotter red stot, jag gick med fölis i grimma långerlina . När vi kom på en mindre väg då tog min dotter fölet med sig vid sidan om stot.Det fungerade bra för att vara första turen.
Efter som vi bor vid en väg så är det viktigt att han lär sig vad bilar är .Så han klarar av detta senare.
Men oftast rider vi bara stot och fölis i boxen. Det fungerar mycket bra . :banana:
 
Jag tränar eg inte fölet alls... Förutom det vardagliga... På "riktiga" promenader går jag inte förrän han/hon är 1 år.
Om du bor direkt vid en väg så borde väl inte bilar vara något problem ? Ditt föl ser ju bilar passera dagligen och blir inte mamma rädd så är det väl inget farligt i fölets ögon ?
(Där vi tidigare hade våra hästar passerade både bilar, motorcyklar och tåg så inte ens vår lite rädda fröken tycker att tåg är farliga längre).
 
Våra föl tränas inte alls. När mamman börjar jobbas så går de kvar i hagen med sina kompisar - de är ca 4 månader - inga problem, men fölungarna hanteras bara det nödvändigaste - typ verkning, avmasking och sånt. Sen fostras de i flocken.
 
Hej!
Vi brukar vara 2 som rider med fölet emellan vid *farliga ställen* Använder längre grimskaft och grimma på fölet.Långa longeringslinor brukar vara svåra att hantera och ger fölet för stort springavstånd.
Detta brukar vi börja med tidigt då fölen är följsamma ,går nära mamma vid nya ställen ,när de har blivit äldre har vi bara bytt ut grimma mot träns( ca 1 1/2 -2 år) och får väldigt lydiga handhästar :) .
Fast jag har ju stora skogar att rida i och brukar även rida med *lösa* föl och unghästar, jag lämnar knappast aldrig fölet hemma ,men ibland så tränar vi det med ,fölis ska ju bli en självständig individ också och inte hänga mamma i kjolarna hela livet. :D Lycka till med bebisen :) :bump:
 
Skulle ADRIG falla mig in att ta med mig föl ut på ridturer! Finns INGEN anledning alls till det! Det är ju YPPERLIGA tillfällen att "påbörja" avvänjningen, dvs stunder utan mamma.
 
Håller med, varför ta med ett föl? Fölets tid kommer. Ett föl växer ju också så det knakar, dom ska bara gå i hage och växa anser jag.

Mvh Hanna
 
Jag har provat vid något tillfälle. Stoet gillade inte att ha fölet nära (långt grimskaft till ryttaren) och släpptes fölet löst så sprang det iväg för mycket och gjorde stoet mkt oroligt - kalabalik...
Fölet fick istället vara i hagen med kompisarna.
 
Föl följer aldrig med på ridturer.

När man vill vänja vid trafik, miljöträna etc så gör man det när de är ca ett år, och då endera genom promenader, eller som handhäst med en äldre, trygg hästkompis. Aldrig några problem.

Skulle aldrig drömma om att ha föl med varesig löst eller som handhäst
 
Jag menar inte att man ska rida 2 tim pass . Utan bara ta med en liten stund för att öva. De längre passen är självklart fölis hemma i boxen. Har inte vågat lämna honom i hagen ensam för att vi har en väg utanför. Skulle inte vara kul om han gick igenom trån och utpå vägen.
Det är många olika bud på hur ni gör . Själv har jag en svägerska somhar haft många föl. Hon har haft sina föl med på tur . I skog och klättrat i berg mm lösa fungerar utmärkt. Jag måste gå en bit på vägen ca 1 km sedan kan jag rida på grusvägar och i skogar . Ja då vet jag lite mer :banana:
 
Ehm, varför sånt ståhej mot att ha med fölis??
Finns i mina ögon många fördelar med att ha med fölis på en del kortare promenader/ridturer. Kör man kan fölet gå bredvid mamma där fram eller bli kopplad bakom, detta var ju för övrigt väldigt vanligt förr i tiden och min farfar hävdar att det är det bästa sättet att "köra in" hästar. De vänjer sej tidigt vid allt runtomkring, vagnen, skramlet bakom osv. Rider man ha som handhäst, om fölet är tillräckligt ledbart.
Finns det tillräckligt bra vägar så kan fölis gå med lös, men då gäller det ju att man helt säkert vet att man inte möter någon som helst trafik och att fölet är följsamt och inte får för sej att sticka hem till flocken hemma, och också att "inkallning" funkar.

Nån större belastning är ju såklart onödigt, men 20-30 min promenader ser jag inte varför det skulle vara så skadligt?
När jag jobbade nere i Dalarna hade vi med fölet, dels som handhäst och dels lös, på ridturer. Var ibland ute uppemot 1 h men då mestadels skritt (men även en del trav och galopp). Niemas problemas att lämna kvar i boxen eller hagen iofs, men som vi såg det nyttigt för honom att få rasa av sej lite bus och få följa med i större grupper (vi var uppemot 5-6 st ibland) och lära sej att hålla sej på sin plats när det gäller osv.

Min undran är helt enkelt - varför inte?
 
Det är alldeles utmärkt som du skriver. Så gör vi också och fölis lär sig mycket. En mycket god träning. :)
 
vår lillhingst fick följa med mamma ut när han var någon månad bara. Alltid lös. Inte så långt kanske men att rusa några varv på stora åkern tyckte han var superkul! på vintern sen följde han med på någon tur uppöver, men blev lite farlig då han gärna hoppade och klängde på mamma även fast man satt där.. :)
Under vintern sen hade vi honom, som någon sa här, fast bredvid mamma när vi körde henne. När han blev för bråkig (bet i hennes ben hela tiden) förpassades han till att gå bakom oss. Ett utmärkt sätt att vänja honom vid allt tycker jag. Det var inga problem att sätta honom framför vagn sen.
Kör på, säger jag. De mår väl inte annat än gott av att få komma ut och se sig omkring!
 
jag kör mitt sto och har fölet fastsatt i vagnen brevid stoet och det funkar bra först hade jag en mehjälpare framme brevid fölet men det behövs inte idag så nu får groomen sitta bakpå. Vid längre turer så stannar fölet i stallet och äter kraftfoder utan mammas intrång i krubban.
 
OJ Alex, nu blev jag förvånad! *blinkevink till vännen*

Själv har jag både haft med fölungarna lösa och i grimma och longerlina (som jag håller kort, men då har jag möjlighet att släppa efter om fölet skyggar för nåt så blir det inte sånt stort ståhej om det).
På det stuteriet där mina hästar (och Alex valack) är uppfödda tas fölungarna ofta med på promenad. Först med mamma, sen i lina med nån människa (så att fölet tränas utan mamma också) och senare som handhäst med någon annan äldre häst, (när de är 1-2 år), ut på längre turer.
Ger trygga och stabila hästar tycker jag som är glad att mitt sto fått vara med om mycket när hon växte upp. :)
(men de kunde ju ha fått utsatt henne för fler KOR tycker jag... :angel:)
 
Fast Jes *vink tebax* DET har jag inga synpunkter på, det du beskriver (om jag fattade rätt).

Att ta ut fölungen på promenad, både med och utan mamma, och sedan när de är 1 år och äldre ha dem med som handhästar. Tvärtom är jag en stooor förespråkare av att ha unghästar som handhäst, och släpade ju med nämnda valack som handhäst över halva kommunen ;)

Men att ha FÖL som handhäst gillar jag inte. Dels för jag tycker föl ska motionera sig själv som de själv vill, och dels för att jag inte ser att det GER så himla mycket. Lösa fölungar med när stoet rids (ut, inte på bana) är en alldeles för stor risk enligt mig.

Men att fölet i egen lina (med egen människa) och promenera när stoet rids, ta ut stoet på egna promenade osv, och sen när de är ca 1 år får de gå som handhästar - det är ju precis det jag både vill och gör.

Men inte FÖL som HANDHÄST.

Hehe, kossor glömde de ja. fast jag kan ju meddela dig att jag numera har en FULLSTÄNDIGT kosäker häst. Deru! =) (och ett fullständigt kosäkert föl)
 
Fast jag måste nog fråga igen - varför inte? För att det inte "ger" så mycket? Där har vi nog olika uppfattning!
Att ha som handhäst eller fastbunden bredvid det körda stoet (eller nån annan häst), finner jag många fördelar med. Vill gärna ta vara på den gamla kunskap som finns.

Sen har JAG inte med fölet nu, mestadels för att jag jobbar stoet så sällan att de stunderna är bättre utnyttjade som avvänjningstillfällen (och stoet kräver all min uppmärksamhet nu när hon är så tidigt i utbildningen). Därtill är det inte mitt eget föl och hon åker inom ett par månader.

Hade hon varit min skulle hon nog fått följa med på "promenader" (eller vad man kan kalla det) både som handhäst och bredvid vagn sedan i höst och i vinter, vilket guldtillfälle att lära henne kommandon, vänja henne vid skrammel och vagn, vänja vid att jag kan sitta på morsans rygg och att jag ändå är samma människa och samma regler gäller, att lära henne att gå som handhäst, vänja vid att vara ute på vägarna, träffa folk och andra hästar och hundar och gå förbi byggplatser, gå över broar osv redan TIDIGT. Min ringa erfarenhet (MYCKET liten) säger dock med 100% säkerhet att ju tidigare hästen vänjer sej vid allt, desto bättre "sitter" det. Korta sessioner, men jag tror helt klart det är ett vinnande koncept.

Ang fullständigt kosäker så tror jag ingen häst kan bli det, Alex ;). Van av erfarenhet när jag bor på bondgård med många djur... Det är skillnad på att gå i hagen bredvid eller gå förbi en hage med kor, eller stå i boxarna bredvid kor (Bandit älskar när kor och kalvar står och slickar på hans mule och i hans näsborrar... hm..) och att tex hjälpa till att valla en flock på 120 kor som springer i stor trupp - iaf enligt Bandit =).

mvh Evelina
 
Evis - jag tycker att skaderisken med ett 4-6 månader gammalt föl lös eller som handhäst med när mamam rids är större än dne ev lilla vinst man gör.

Däremot gå promenade med fölet etc, och sedan när det är äldre (1 år typ) ha det somhandhäst är jag för.

och att det inte "ger" så mycket. Att ha fölet med på en säg 20 minuters tur med skritt och lite trav. På en lugn skogsväg. Jag anser där att det inte ger speciellt mycket som man inte kan åstadkomma genom att promenera avsuttet med fölet istället, men man får en större skaderisk. Och den gyllene regeln med handhästar är ju att "går det åt helvete, släpp handhästen", och jag skulle inte vilja ha fölet löst och skrämt, och en uppskrämd mamma t ex. OM det skulle bli kris (stoet blir skrämt t ex). Det är två hästar, en lina etc att hålla rätt på då.

Och som jag ser det så förlorar man inte ett dugg på att vänta ett halvår, de hinner se lika mycket ändå som handhästar. Och man kan promenera både som föl och senare.

Ang kosäkra hästar. Vision kanske skulle få spunk om han såg en highland cattle eller så, för han inte fattade vad det var. Men vanliga, fläckiga kossor *s* bryr han sig inte ett skvatt om, oavsett om de tjoar i hagen bredvid, om de tjoar i hans hage eller om jag rider genom kohagen och de får tvärfnatt.

Fast de är inte 200, de är bara 20 *s* Men jag har inga planer på att rida genom en kohage med 200 kossor, det skulle inte MINA nerver klara ;)

Nickis föste kor förresen, när kompisens pappa skulle ha in 170 mer elelr mindre vilda undjur från betena så fick vi fösa hem dem med hästarna. Skitkul faktiskt!
 
Sv: Re: Hur gör ni när ni börjar ta med fölet på promenad

Ta det lugnt! Den blir stor ändå. Låt mamma och föl bara vara under sommaren. De vänjer sig vid det mesta enbart genom normal hantering, visitering och att ledas dit de behöver. Ha inte så bråttom!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
5 357
Senast: manda
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 279
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 065
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp