Hur gör ni rent småsår?

Nea86

Trådstartare
Undrar hur ni gör när era hästar fått småsår?
Tex. trampsår på benet eller nåt. Förstår ni vad jag menar? Alltså ytliga sår, men som ändå har blött lite...
Min häst kom tex in från hagen idag och jag tror att hon har trampat sig själv eller så på ena benet. Hon markerade inget och verkadde inte öm och det såg inte svullet ut.
Ett avlångt sår som var ganska ytligt.
Jag tvättade rent med koksalt och la på jodopax. (Har hört både bra och dåligt om just jodopax?) Hade tänkt spraya på sårspray, men hade visst missat att få med den i flytten till nya stallet i fredags, så nu blev det så. Får ta den imorgon ist.
Så nu undrar jag, hur tycker ni är bästa sättet att behandla såna här sår?
 
Sv: Hur gör ni rent småsår?

jag använder vatten och i vissa fall nån sårspray som jag har men det är bara om det är lite "djupare" men oftast bara vanligt vatten
 
Sv: Hur gör ni rent småsår?

Koksalt räcker vid ytliga sår, jodopax ska man vara försiktig med.
 
Sv: Hur gör ni rent småsår?

Vatten och/eller koksalt.

Är såret litet och ytligt så finns ingen anledning att irritera med jodopax eller andra starka bakteriedödande preparat.
 
Sv: Hur gör ni rent småsår?

Tack alla!
Oj, hoppas det inte blev värra av jodopaxen eller nåt nu då... :confused:
Imorgon tvättar jagmed koksalt igen och ser om jag behöver sårspray.
 
Sv: Hur gör ni rent småsår?

Ljummet vatten och såpa eller koksaltlösning :)

INTE Sk*na såpa dock, eftersom den innehåller konserveringsmedel vilket Gr*mmes inte gör!

Jag har en märr som uppenbarligen är väldigt känslig mot kemikalier öht, så jag använder så naturliga produkter som möjligt. Jodopax använder jag endast i hovarna.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gör ni rent småsår?

Min häst leker hela tiden i hagen och känns som om han får nya sår varje dag, oftast så är det ingen fara.. Jag brukar ha på jodopax då när jag upptäcker såret och sen låter jag det vara. Han har aldrig blivit svullen eller så .. Är det bara ytligt så är det ingen fara, .. som när vi får ett litet sår.. då sätter man oftast bara på ett plåster och sen får det vara. Men man kan ju alltid hålla lite koll på såren, ifall att det skulle bli infekterat.
 
Sv: Hur gör ni rent småsår?

Är såret smutsigt tvättar jag med vatten och lactacyld om det inte är slut. Är det slut så blir det väldigt utspädd jodopax.
Hur mycket man spär ut jodopax beror ju på vad det ska använads till men till just sår brukar jag spä ut den riktigt ordentligt.
 
Sv: Hur gör ni rent småsår?

Tvättar med vatten om det är smutsigt. Eventuellt har jag på sårspray eller salva, är lite olika.
Ofta låter jag det vara, håller koll så det läker fint.
 
Sv: Hur gör ni rent småsår?

Tvättar med koksalt och låter det sen vara ifred men har koll så det inte blir infekterat. Anväder även ett tunt tunt lager helosan på småsåren ibland.
 
Sv: Hur gör ni rent småsår?

Färska sår skall tvättas med vatten eller koksalt! Infekterade sår tvättas med Jodopax, ALDRIG färska sår pga vävnadsretning/vävnadsdöd som förhindrar sårläkningen.

Aldrig salva på färska sår= bakteriehärd! Om inte veterinär ordinerat specifik salva till just den hästen pga såret.
 
Sv: Hur gör ni rent småsår?

Undrar hur ni gör när era hästar fått småsår?
Tex. trampsår på benet eller nåt. Förstår ni vad jag menar? Alltså ytliga sår, men som ändå har blött lite...
Min häst kom tex in från hagen idag och jag tror att hon har trampat sig själv eller så på ena benet. Hon markerade inget och verkadde inte öm och det såg inte svullet ut.
Ett avlångt sår som var ganska ytligt.
Jag tvättade rent med koksalt och la på jodopax. (Har hört både bra och dåligt om just jodopax?) Hade tänkt spraya på sårspray, men hade visst missat att få med den i flytten till nya stallet i fredags, så nu blev det så. Får ta den imorgon ist.
Så nu undrar jag, hur tycker ni är bästa sättet att behandla såna här sår?


Vanligt tvål och vatten är det absolut bästa.
Man ska vara försiktig med att använda olika saker som klorhexidinlösning eller klorhexidinsprit, precis som man ska vara försiktig med jodopax.
Sårspray använder jag aldrig.
 
Sv: Hur gör ni rent småsår?

Hej!

Nu blir jag antagligen ihjälslagen, men jag brukar låta småsår vara helt. Oftast har de uppkommit långt innan jag hittar dom och då vill jag inte på och reta dom. Är de helt färskt, ytligt och blöder är min starka tro att det är bättre att det får läka ifred. Med tanke på hur skitigt allt är i stall tror jag risken att förvärra såren är större om man tvättar med tvål och vatten.

Om såren blir infekterade tvättar jag med jodopax och då brukar de ge med sej relativt omgående.

Djupare sår behandlas anorlunda, de brukar jag klippa bort pälsen runt för att kunna se ordentligt hur det ser ut och då har jag ju varit där och pillat och då blir det tvätt oftast med koksalt.

/ Lavinia, inte så pjoskig med småsår- helt hysterisk med mugg
 
Sv: Hur gör ni rent småsår?

Hej!

Nu blir jag antagligen ihjälslagen, men jag brukar låta småsår vara helt. Oftast har de uppkommit långt innan jag hittar dom och då vill jag inte på och reta dom. Är de helt färskt, ytligt och blöder är min starka tro att det är bättre att det får läka ifred. Med tanke på hur skitigt allt är i stall tror jag risken att förvärra såren är större om man tvättar med tvål och vatten.

Jag gör likadant faktiskt. Små sår som inte ser irriterade ut och är 'torra' bara tittar jag på. Tar bort ev lera eller liknande, men i övrigt nada.

Större sår klipper jag rent runt, tvättar med desinficerande tvål och vatten och håller koll på. Använder pro cell när de inte är 'färska' längre.

Infekterade sår klipp/raka runt + tvätta, men att de också skyddas mot omgivningen med sorbact eller liknande.
 
Sv: Hur gör ni rent småsår?

Här är en till som sällan eller aldrig petar i småsår. Jag håller koll på hur de utvecklar sig bara och hittils har inte ett enda småsår krånglat utan de har läkt alldeles på egen hand utan att jag behövt göra ett endaste dugg :)
 
Sv: Hur gör ni rent småsår?

Om det ser ut att behövas tvättar jag med vatten, annars låter jag det vara helt. Eventuellt sårspray eller sårsalva om det är insektssäsong
 
Sv: Hur gör ni rent småsår?

Jag gör precis som du.

Jag tror att dte är bäst att låta såren vara och hålla koll på dem så sköter kroppen resten. Är såren riktigt skitiga eller variga så använder jag koksalt.
 
Sv: Hur gör ni rent småsår?

Brukar tvätta med vatten eller koksalt och ev sårspray. Mild tvål, som lactasyd, går också bra. Aldrig jodopax eller salva på färska sår. Om man bara håller rent och luftigt brukar det läka av sig självt.
Jodopax använder jag bara vid röta i hovarna.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
749
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till...
Svar
3
· Visningar
847
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 839
Senast: skuggi
·
Hästvård I fredags släpptes min häst ihop med ett annat sto. De sparkade lite emot varandra så där som de kan göra när man släpper ihop dem. När...
Svar
6
· Visningar
1 121
Senast: Freeride
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp