Hur skulle ni göra tills vidare?

fundersammatte

Trådstartare
I fredags släpptes min häst ihop med ett annat sto. De sparkade lite emot varandra så där som de kan göra när man släpper ihop dem. När jag senare tog in min häst upptäckte jag 2 sår (vi glömde skruva av broddarna bak, otroligt klantigt av oss och det vet jag så kommentera helst inte det...) ett på vardera bakben, ena var bara ett skrapsår och andra en liten grop, tvättade och lade salva på. Lite öm och varm var hon såklart just vid såren, men hon rörde sig annars som hon skulle.

Igår (söndag) när jag skulle ta ut henne på morgonen markerade hon på höger fram, ingen märkbar svullnad eller värme. Efter att ha gått ute någon timme var hon mer halt, men efter att ha pratat och kollat på henne med 2 andra (ändå erfarna) hästägare släppte jag ut henne igen då vi resonerade att hon nog ändå skulle må bättre av att inte stå helt stilla, en väldigt liten värme kändes under knäet vid senfästet. Hon var lite värre igen när jag senare tog in henne.
Morgonen efter när hon stått på box under natten var hon lite bättre igen och då fick hon gå i sjukhage istället för den vanliga. Hon var lite varmare vid senfästet på insidan och jag har kylt det ordentligt med kallvatten.

När jag skulle kolla till henne för natten upptäckte jag att vänster bakben var svullet. Längst hela senan ungefär. Svullnaden är jämn och ganska hård.

Mina frågor är nu:
Kan det vara tecken på lymfangit i bakbenet med tanke på det lila såret hon fick där? Eller kan det ha något att göra med hältan i höger fram?

Både veterinär och hovslagare kommer på onsdag. Hur skulle ni göra tills dess? Med tanke på att hältan var lite bättre av att hon stod still skulle jag helst låta henne stå helt, varför jag tvekar är för att hon är 20 år gammal, känslig och blir lätt stel av att stå för mycket stilla. Plus att kolikrisken ju ökar..

Så vad skulle ni gjort i mitt fall i väntan på veterinären? Tips om vad hon kan ha fått mottages tacksamt!
 
Jag hade ringt veterinären och bett hen komma redan i morgon om hen kan det. Jag hade inte velat vänta tills på onsdag.

Lymfangit tror jag inte på utan jag skulle vara mer rädd för senskada. Vid lymfangit svullnar hela benet upp ala elefantben, alltså inte enbart vid senan.

Jag hade låtit hästen stå inne tills veterinären har undersökt ordentligt och då helst med både ultraljud och röntgen. Jag hade iallafall velat ultraljuda senor och senfästen.
Möjligtvis att du kan ställa henne i sjukruta om den är liten och att hon inte far omkring och att det inte är många meter till den men helst hade jag velat ha hästen inne. Huvudsaken är ju att hon håller sig lugn. Far hon omkring i boxen och är lugn i sjukrutan så är ju sjukrutan att föredra men jag tycker inte att du ska låta henne röra sig för mycket för är det en senskada så förvärras det av rörelse.

För att förhindra kolik så ger du fri tillgång på grovfoder och fungerar inte det för att hästen blir tjock så lägg in sly av asp, ask eller gran eller annat trädslag som hon tycker om och som inte är giftigt så att hon har att tugga på hela tiden så att magen hålls igång.
Observera att du inte ska ge gran om hon är dräktig. Gran kan rödfärga urinen så att du inte blir rädd om du ser att det är rött i boxen. Rödfärgningen av urinen är inte farlig.

Se också till att hon dricker ordentligt. Dricker hon dåligt så blanda 2 dl koncentrerad äpple eller päronjuice (helst sockerfri) i 25 liter vatten. Betfibervatten kan också fungera bra. Ta då 1 dl betfiber/10 liter vatten (låt det svälla som vanligt innan du ger det för vissa hästar dricker upp vattnet fort för att få äta upp betfibern och då måste den ju vara färdigsvälld). Se till att hon har en hink med vanligt vatten också om hon mot förmodan inte skulle tycka om det smaksatta vattnet. Du kan också ge henne lite extra salt så brukar de dricka mer.
 
Du skriver ju att hästen verkar bli SÄMRE av rörelse. Då hade jag ställt på boxvila, alternativt i en boxhage ute om man har tillgång till en boxhage mer eller mindre precis utanför stalldörren.
 
Blir hästen så mycket sämre av rörelse, hade jag absolut hållt på boxvila till veterinärbesök. Jag hade i o f s åkt till kliniken för att utreda, men det är en annan femma.
 
Blir hästen så mycket sämre av rörelse, hade jag absolut hållt på boxvila till veterinärbesök. Jag hade i o f s åkt till kliniken för att utreda, men det är en annan femma.

Jag hade också helst åkt till klinik och kollat upp det så fort som möjligt, men närmsta ligger ca 25 mil bort så det är inget man gör i första taget, för hästens skull.
 
Veterinären skulle komma först imorgon. Hästen haltade inte lika mycket idag på frambenet och bakbenet var mindre svullet. Hon går nu i sjukhage med storleken av en större box. Hårt underlag.

Jag började fundera på det där med att linda.. Jag har försökt läsa runt lite på internet men det står rätt olika, på vissa ställen att man ska linda, andra inte. Jag vågar nog inte linda det benet hon är halt (och lite varm) på, ifall det skulle vara en senskada vill jag inte förvärra det genom att råka linda fel... Men de andra benen? Bör jag linda dem med tanke på att de tar en del extra belastning, speciellt tänkte jag det andra frambenet. Vad tycker ni?
 
En senskada behöver inte vara så jättesvullen för att vara allvarlig, hade också hållt hästen still tills veterinär tittat på den. Sjukruta ok om hästen är lugn, det är ofta bra om det kan röra sig litegrann, så står den på box kan du gå med den en sväng varje dag.
Ultraljud kan man inte göra förrän efter en vecka, för dålig kontrast direkt efter en skada. Kyl 15-20 minuter varje dag, gärna två gånger per dag första dagarna och gärna rejält kallt men med något emellan hästens hud och det kalla. Efter en vecka kan du börja växla värme/kyla för att få igång processerna.
Hoppas det är något annat, men samtidigt låter det ju som att hon fått någon smäll eller skadat någon mjukdel, gaffelbandet? Lätt hänt när de far runt med andra hästar.
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
911
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 630
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 125
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 231
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp