Hur GÖr Du Rent??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare frallizz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 370
F

frallizz

Hur gör du rent tex. sporrar, stigbyglar osv? Jag har jätte svårt att få dem att blir riktigt rena. Vill ju att de ska blänka fint! :rofl:

Sv: Hur GÖr Du Rent??

Finns ju typ Sprenger Diamond Past (tror det heter så), Hööks har ju också nåt nytt sånt där medel nu man kan använda. Tror även att carry & day & martin har nåt.

tvättar rent med svinto

sprenger har ngt medel som ska få det att gläns sägs vara bra,men jag har sjävl aldrig provet det

frallizz skrev:
Hur gör du rent tex. sporrar, stigbyglar osv? Jag har jätte svårt att få dem att blir riktigt rena. Vill ju att de ska blänka fint! :rofl:

Autosol (tror jag det stavas). Det används till att göra bil- och mc delar (metall) blänkande. Köps på närmsta bensinmack, en svart tub.

Använder silverputs och mässingsputs av engelskt märke som finns att köpa i närmsta livsmedelsbutik här i Sverige. Något av det bästa jag någonsin har användt och glansen är långvarig

Kombination av ovanstående:) Svinto + puts!

Jag blöter ner yttersta delen på sporren och torkar av allt stöv efter varje gång (dvs blöter inte end sporremmarna). Torkar av sporremarna oxå. Torkar med en handduk bara. När vi ska iväg så tar jag loss sporremmarna o putsar dem (läder) och torkar av sporren som vanligt igen.

Stigbyglarna tar jag loss o skrubbar med en hård borste o torkar sedan torr med en handduk.

Inge putsmedel här inte! Blir rena o fin ändå o blänker väl som metall gör?

Stigbyglar, bett och sporrar rengör jag på följande vis:

Passar på när jag putsar lädret. Lägger i stigbyglarna, bett och sporrar i putsvattnet och låter det ligga i tills jag putsat färdigt. ¨Då brukar smutsen lösts upp eller va lättare att få dän.
Sen diskar jag sakerna med vanlig diskborste och diskmedel skjöljer jätte noga sen trokar jag av sakerna med en torr trasa.
Funkar jättebra!:)

susanne skrev:
Autosol (tror jag det stavas). Det används till att göra bil- och mc delar (metall) blänkande. Köps på närmsta bensinmack, en svart tub.

samma här, det e super bra :D allt blir verkligen blänkande :)

Ja, svinto räcker till rostfritt, men mässing kan man behöva putsa oxå.

Oppvaskmaskinen har reddet meg før! Skulle på stevne,også så sporer og stigbøyler ut som om de hadde vært i krigen. Stakk stigbøylene og sporene i oppvaskmaskinen(tvättmaskinen) og de ble skinnende blanke og rene! :idea:

*såg att du många redan nämt det jag skrivit, hann inte läsa:o*
Jag slänger dem i ett bad med någon tvål och varmt vatten för att få smutsen att lossna sen tar jag svinto(heter det så, stålull som löddrar?) ibland tar jag också sköljmedel efteråt. Då brukar det bli blankt och fint!

Har jag tid att ta med mig det hem brukar jag göra rent det med Autosol det är helt out standing men det är iinget jag har liggandes i stallet utan "knycker" av pappa i garaget.

frallizz skrev:

När jag ska göra rent tex stigbyglarna så tar ajg varmt vatten och såpa:idea: Sen tvättar jag rent noga så inge såpa blir kvar... när det gäller bettet tar jag varmt vatten och en tandborste (använder inte den annars!) som kommer åt bra runtom bettet. Efter det glänser dom så man kan spegla sig i dom:idea:

Liknande trådar

Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 246
Senast: Capybara
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
702
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag gillar montagehandskar men har aldrig riktigt hittat några favoriter. Jag gillar att ha ett ställe att köpa samma modell på hela...
Svar
13
· Visningar
767
Senast: jemeni
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
522

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka