Hur gör jag med nya ridstövlar?

Sv: Hur gör jag med nya ridstövlar?

jag putsade intemina innan jag hade använt dom, gå in dom ordentligt och tänk på att inte använda vanligtläderputsmedel som du hartills adel &träns, utan torka avstövlarnaemd en fuktig trasa och använd skokräm.

skokräm? jag har /brukar använda kieffers lädertvål och olja.Ska jag inte ta det till att börja med?

Smörj in dom lite på vaderna, eller där benen ligger an mest mot sadeln, för att få lite bättre grepp. Mina ridstövlar var snorhala första gången, men med lite "smörj" blir det bättre ;)

Har du köpt ett par helt nya lite dyrare läderstövlar så skulle inte jag smörja in dem eller använda olja. Olja och läderbalsam täpper igen porerna på skinnet så att de inte kan andas utan istället luckras upp.
Detta tar självklart ett bra tag, men de håller ännu längre om du bara torkar av dem med en fuktig trasa/svamp som ngn. annan skrev.
Sen är ett tips att ha på lite fetttvål på insidan av vaderna så att du får grepp mot sadeln.

har alltid tvättat mina med vanlig läder tvål och därefter balsam för att skydda och vid behov har jag oljat in dom
Om de fortfarnde hur fina som helst,har haft sen 98 nu

lädret på stövlar är inte behandlar på samma sätt som lädret på sadlar och träns de är samma bahandling sompå vanliga skor. där för ska du använda skokräm istället för putsmedel som täpper igen porerna och dessutomblir stövlarna matta i glansen.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
621
Utrustning Behöver tips på var en kan hitta ridstövlar i riktigt läder, helst utan snörning. Människan som ska ha dem är knappt 160 cm lång och har...
Svar
2
· Visningar
241
Senast: sweep
·
Utrustning Gäller kanske framförallt dom med galvad stålram. Hur ser det egentligen ut bakom ”spikhuvudet”? Hur fäster dom in i stålramen? Jag...
Svar
10
· Visningar
399
Utrustning Kommer att behöva börja rida med pannlampa nästa år om vi ska kunna göra längre turer än 1km 🙈 Finns det enkoma pannlampor till hjälmar...
Svar
10
· Visningar
402
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka