Hur gör jag?

• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare burtonemma
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 946
B

burtonemma

Har för ca 1,5 månad sedan börjat rida en härlig Islandshäst några dagar i veckan. Men hon är lite av problemhäst, för så fort man ska ta sig från stallet vägrar hon och börja stegra och sparka bakut.

Men jag får henne att gå framåt och när hon väl inte ser stallet går det bra. Så fort hon ser stallet, då vägrar hon gå nån annanstans än hem! Och dessutom är hon sååå okoncentrerad, visst hon har börjat bli bättre. Men jag kan verkligen känna att hon inte tycker att det är roligt. Hur ska jag göra för att hon ska tycka det är roligt?

Sen har jag ett litet problem till eftersom att jag inte är så van islandshäst ryttare, hur får jag henne att byta mellan tölt och trav???

tacksam för svar :bow:

Sv: Hur gör jag?

Ledarskapsövningar?
Finns massvis roliga övningar. :D Om du söker lite här i forumet kan du nog få fram en del saker också.

Lycka till!:)

tack :D..

har inte kollat, men hon har blivit så mycket bättre nu när hon får mer varierad ridning. har varit turridningshäst innan.
så nu är det mycket roligare att rida :D

Min kille har haft lite av samma problem, dock är han inte så "hård" i skallen utan bara bebis...

Han gjorde så att om man red iväg från stallet sj så blev han orolig, ville kasta sig hemmåt, småstegra...
Det jag gjort är bla att vara mkt konsekvent, har jag sagt att vi skall åt ett håll så är det så, om jag så måste leda honom dit.
När han väl gör rätt så har han fått massa beröm.

När han tvekat har jag sagt bestämt "FRAM" så att han vet vad som gäller, väl ute så har jag gärna haft lite fart & bus i början för att han skall tycka det är kul :)

Ledarskapsövningar är jätteviktigt, jag har märkt stor skillnad då det känns att Draumur litar mer på mig nu.
Han vågar tom gå i vattenpölar! (STORT framsteg för Draumur som tror det finns krokodiler i vattenpölar :p)

Så bara kämpa på och lycka till, var envis!
Tar det 1 timme så gör det det, ingen idé att stressa fram ngt.
Kom ihåg att hästen skall välja den lätta vägen, dvs din väg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej Jag har rätt så nyligen flyttat till ett mindre stall med min ponnyvalack på 21 år. Rätt så omgående började ena stoet i flocken...
Svar
9
· Visningar
525
Senast: animalasia
·
Ridning Hej hej! Jag är en liten tjej som inte alltid känner sig nöjd efter ridpass. Det första är att jag inte kan få hästen att trampa under...
Svar
8
· Visningar
602
Senast: Edla
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 930
Senast: corzette
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 670

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka