Sv: Hur gör man med mugg?
Vissa hästar är väldigt känsliga för mugg och blir jätte halta, medan andra inte bryr sig alls. Min fd. ponny hade rasp (värre version av mugg) jämnt men brydde sig inte det minsta.
Jag brukar göra så att när jag precis upptäckt mugg i ett tidigt stadium tvättar jag bara med grönsåpa och vatten och försöker hålla rent. Går det inte bort alt. blir värre finns det massor av olika sätt att behandla. Vi har prövat Elisabeth Arden salva (för människor), men fungerade inte värst bra, men har vänner som det försvann på några gånger bara.
Jag personlig tycker inte om jodopax särskilt mycket. Man använde det inom människovården förr i tiden också, men eftersom jodopax tar död på celler och vävnader, vilket hindrar cellförnyelsen i huden, och hindrar huden att läka ordenligt, har man slutat använda jodopax. Vilket man inte gjort inom veterinärvården...
Jag tycker därför att sprit är bättre när man rengör sår osv. Klorhexedin (inte säker på stavningen) brukar jag använda om mugget har gått något längre.
Men alla tycker olika och vissa dyrkar jodopaxen men jag är inte en av dem.
Händer det fortfarande inget, finns det speciella salvor med kortison eller pencillin (minns inte vilket

) med olika styrkor. Men detta bör du rådfråga en veterinär först om (om det är nödvändigt och ev. behandling), och det är vet. som skriver ut recept.
Annars finns det ju en hel del olika shampoon med anti-mugg medel, så att säga, detta har jag aldrig provat men verkar vara något man kanske använder i ett lite tidigare stadie.
Lycka till och hoppas jag varit till lite hjälp