Hur gör man?

Mindy47

Trådstartare
Jag köpte en travare sto av en uppfödare och betäckte henne och vi skrev ett avtal att om jag sålde henne eller låna ut eller foder skulle stoet återgå till säljaren utan betalning men för 3 månader sen blev jag psykiskt sjuk och kunde ej ta hand om hästen och hade uppsagd stallplats så jag sålde henne och den nya kvinnan som har henne hon och jag har blivit ovänner och misstänker att hon sålt henne vidare eller något annat för hon vägrar svara på mina frågor och skicka foto på sto och ev föl.
Och jag vill nu att uppfödaren tar henne tillbaka då det ej känns bra med den nya men vad gäller?Vi har heller ej gjort ägarebyte så jag står som ägare på henne men vi har ett köpeavtal.
Så vem har rätt och vad gör man?

Sv: Hur gör man?

Vad skrev du och uppfödaren i avtalet?
Vad skrev du och köparen i avtalet?

Du har sålt hästen, knappast du kan gör något om inget är skrivet, frågan här är väl vad uppfödaren kan göra med ditt avtalsbrott.

Köpeavtal gäller "över" ägarbyte. Så hästen är inte din längre om du har sålt den enligt avtalet.

Och jag vill nu att uppfödaren tar henne tillbaka då det ej känns bra med den nya men vad gäller?Vi har heller ej gjort ägarebyte så jag står som ägare på henne men vi har ett köpeavtal.
Så vem har rätt och vad gör man?

Du har sålt hästen och den nya ägaren behöver inte hålla kontakten om den inte vill. Finns inget du kan göra.

I avtalet mellan uppfödaren och mig står att om hästen på något sätt säljs eller lånas har uppfödaren rätt att hämta hem hästen hos den nya ägaren utan betalning så hon kan bara komma ner och hämta hem hästen hos den nya så är det bara och förstår inte att någon ej fattar det jag kan inget göra fast jag sålt hästen den hämtas hem från den nya ägaren och hon kan ej säga något så är det bara

Vänta lite här nu... Avtalet, där det står att hästen ska återgå till uppfödaren, gäller dig och uppfödaren. Detta ger inte uppfödaren rätt att åka och hämta hästen hos den nya ägaren, som du har sålt hästen till, vad du och uppfödaren än skrivit.
Det kan knappast vara juridiskt hållbart (:confused:). Du köpte hästen, och nu har du sålt den. Så länge det inte finns med en vitesklausul i kontraktet (dvs, om hästen säljs trots avtalet, ska X betala ut Ykr till Z), är vilkor av detta slag inte hållbara i rätten. När man säljer en vara, har man heller inte längre någon äganderätt. Och den som har äganderätten, är fri att sälja till vem som helst.

Senast ändrad:

Uppfödaren har inga som helst rättigheter runt hästen, om det är så att du har varit juridisk ägare och därefter sålt hästen.

Om du INTE varit juridisk ägare och därmed inte har rätt att sälja hästen, då kan uppfödare (som fortfarande är ägare i så fall) möjligen hämta sin häst via handräckning från KFM (om det är så att den nuvarande hästhavaren inte överlämnar hästen frivilligt).

Är det så att uppfödaren kan anses vara ägare till hästen (som du sålt) ligger du nog rätt pyrt på det med tanke på att du sålt annans egendom. Det kan jag gissa är staffbart och fullt möjligt att polisanmäla.

Det låter rimligt. För visst är det så, att om man inte (juridiskt) äger t.ex. en häst, måste ha fullmakt påskriven av (den juridiske) ägaren, för att lagligt få sälja?

Sedan kan jag inte låta bli att rikta frågan till TS: varför följde du inte ert avtal? Avtalet (som du refererar till här) är juridiskt bindande (som alla avtal) men det är ju svårt att se någon påföljd för avtalsbrottet om det inte finns något vite angivet.

Jag tycker det är helt vidrigt att först ingå ett avtal (för att i det här fallet få hästen) och sedan (när man väl fått hästen) totalt skita i det som avtalats för det passar bättre att göra på annat sätt. Är man inte beredd att fullfölja ett avtal ska man inte ingå det från början. I det här fallet verkar det ju dessutom ha varit det absolut enklaste - att återbörda hästen till uppfödaren.

Varför fullföljde du inte det avtal du ingått och återlämnade hästen till uppfödaren?

Så du har först struntat i det avtalet du gjorde med uppfödaren, där ni bestämde att hästen skulle tillbaks till henne om du inte ville ha den längre? Istället sålde du den.
Och nu har du blivit ovän med den du sålde hästen till, och då vill du plötsligt att att det ursprungliga avtalet med uppfödaren ska gälla? Samma avtal som du tidigare struntat i?

Du kan inte göra något mer än att ta lärdom och inte trassla till det så i framtiden och hoppas att trasslet inte leder till annat trassell.

Jag blev psyskiskt sjuk finns intyg så kunde ej ta hand om hästen och stalplatsen var uppsagd då ägaren ej skulle ha hästar mera ochd et fanns inga andra och kunde ej låta henne stå på gatan och kunde ej ta hand om henne då jag var inlagd.Därför hjälpte mamma mig att sälja henne och hon visste ej om avtalet som där står att köpet hävs och hästen återgår till uppfödaren gratis om den säljs så står det bara.
Uppfödaren som själv är svårt sjuk kan ej ta hand om henne just nu men vill ndå att hon ej såldes vidare vilket jagfick göra,.konstigare är det inte ,jag kan ej ta hand om en häst nu då jag är sjuk och mår dåligt.alla kan bli sjuka.

Den nya ägareb litar jag inte ett dugg på för jag har bett om foto på fölet vilket hon ej svarar på och inte iheller på stoet så misstänker att hon sålt vidare eller något annat.

Kommer ej att ha häst mera då vi också har kennel så vi har jobb nog då vi har 2 kullar per år

Då återstår väl bara för dig att hoppas att det inte blir några rättsliga påföljder för din del. Personligen anser jag att du är varje hästsäljares mardröm. Alltid en förklaring till varför ett avtal inte behöver följas. Och så är dessutom hästen såld till någon som du inte litar på. Fy, stackars uppfödaren.

Varför lämnade du inte bara tillbaka hässten till uppfödaren på en gång?

Du måste ju vetat att din mor tänkte sälja hästen och det inte var tillåtet enligt kontraktet?
Om du ÄGDE hästen kan ju inte din mor sälja hästen bara sådär?

Det enklaste måste ju ändå varit att bara lämna tillbaka hästen till uppfödaren, minst krångligt.

Vad är då problemet att hästen blev såld? Om TS nu inte kan ha den och uppfödare inte vill ta tillbaka den? Då torde det inte heller vara kontraktsbrott om nu uppfödaren sagt att denne inte vill ha tillbaka hästen.

Sålt är sålt och vad som händer med hästen då angår bara den nya ägaren.

Då återstår väl bara för dig att hoppas att det inte blir några rättsliga påföljder för din del. Personligen anser jag att du är varje hästsäljares mardröm. Alltid en förklaring till varför ett avtal inte behöver följas. Och så är dessutom hästen såld till någon som du inte litar på. Fy, stackars uppfödaren.

Jag kan bara hålla med! Detta är varje hästförsäljares mardröm!

TS! Visst, du kan inte hjälpa att du blev så pass sjuk att du inte klarade av att ta hand om din häst men du borde inte ha brutit mot kontraktet. Uppenbarligen ville uppfödaren ha tillbaka hästen eftersom att ni skrivit att hästen skulle tillbaka till ägaren vid en eventuell försäljning.

Jag hade blivit jätteledsen om jag sålde en av mina hästar och skrev med i försäljningskontraktet att jag ville ha möjlgihet att köpa tillbaka hästen och sedan fick reda på att hästen sålts till någon helt annan. :cry:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt... 2
Svar
23
· Visningar
7 174
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
22 518
D
Ekonomi & Juridik Hej! Jag vänder mig till er här på buke då jag har ett problem. Detta nick är nygjort och jag vill inte röja mitt riktiga till hänsyn... 2
Svar
26
· Visningar
8 450
Senast: lilith
·
A
Hästmänniskan Detta inlägg är skrivet med anonymt nick. Jag har senate tiden börjar fundera på att sälja min häst alt låna ut på foder tills...
Svar
4
· Visningar
950
Senast: Miello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka