Hur gör man?

Huskatten

Trådstartare
Jag vet verkligen inte vad jag ska göra så tips och råd mottages tacksamt :heart

Jag har ägt en häst i snart 7 år. Han är 13 år och väldigt säregen men personlig och kul. Ridbar för mig Men har en hel del psykbryt för sig ibland som går över om man väntar ut dem, exempelvis kan han frysa till när man ber om någonting och sedan nästan explodera i 180... huvudet rister och man känner varje muskel vara beredd på att dra.
Jag har aldrig vart med om något ej heller har jag ramlat av så för mig fungerar vardagen.
Jag vet dock att det varit värre hos tjejen som hade honom innan, men det fick jag inte veta förens senare att det har skenats, gått omkull och att hästen även la sig för att komma undan den ridningen.
Fysiskt är hästen i bra form vill jag förtydliga, regelbunden kontroll av tänder och massör och så. Det sitter i huvudet på hästen.

Nu är det så att mitt liv har gått i spillror ..i stort. Jag har bland annat drabbats av cancer.
Det sista halvåret så känner jag att nej... Jag orkar inte med att ha häst snart längre, det tär mer än det ger.

Problemet är då .. Hur ska jag kunna sälja denna häst? Jag älskar min häst men hur stora är oddsen på att någon annan vill ta på sig det här problemet ..som det ju är att rida honom.
Jag har försökt med en annons men det var inget napp.
Det är ju trots allt kanske inte så attraktivt med ett varmblod i medelåldern med massa fix idéer även fast jag tycker det.

Jag vill inte att hästen ska bli missförstådd, klådd, en vandringspokal... Så igår satt jag och tänkte på det alternativet, avlivning. Men hur ska man kunna ta bort en häst som det inte är något fel på? Levnadsglad och pigg..

Medryttare funkar inte, har försökt. Det är inte som förr när det fanns en häst på tio hästtjejer som alla slogs om att få mocka. Nu kan man rida varje dag om man vill.

Hur ska jag tänka och vad ska jag göra?
 
Jag tycker det ändå verkar vara en häst med hjärtat på helt rätt ställe. Tror det bara är att ha ute en annons och ja, vänta och se... Jag har tyvärr ingen aning hur du annars kan göra men hoppas du verkligen fixar/hittar en lösning :heartMvh // Doris
 
Då hade jag nog stängt av mig själv och tagit bort den, för att sedan bryta ihop totalt. Sannolikheten att du hittar ett bra hem måste tyvärr betraktas som försumbar.
Jag beklagar verkligen den situation du hamnat i med både sjukdom och jobbiga beslut *kramar om*
 
Beklagar verkligen!
Beroende på hur hästen tål vila, mina ekonomiska möjligheter och min egen prognos skulle jag möjligen övervägt att låta hästen gå på lösdrift en period och bara vara häst medan jag ägnade mig åt mig själv. Annars skulle jag faktiskt välja att låta honom somna in, även om det skulle kännas hemskt.
 
Tack för svar :) hästen har redan stått i snart ett år, tyvärr. Dels beroende på väder dels pga mitt eget mående, sjukhusbesök och annat.

Jag har alltid kunnat tanka energi i stallet men det har på senaste tiden känts som en börda. Även fast jag har bra hjälp av stallkompisar så vill jag ju inte hänga upp allting på andra. Det kan kännas skitjobbigt men när jag väl är framme så är det ju endå ens älskade häst som står där.. vissa dagar så gör jag bara det jag måste (mocka, mat, vatten etc.) Och åker igen och det är inte så givande heller precis, men jag orkar inte mer.

Det känns som om jag skulle vilja pausa och kunna ta upp pinnen igen om ..när jag kan ta upp den :heart men det är ett djur och ett liv och jag vill ju att de bästa åren i livet ska bli bra. Inte gå och skrota bara.

Jag är verkligen rådvill - jag blir så rädd att även om jag hittar någon och hen lovat stort och runt så hålls det tunt. Eller att livet ändrar sig negativt för den personen också såklart. Och mitt i allting står en stackars häst.
Idag önskade jag lite i smyg att han skulle gå sönder... Så beslutet blev lätt och självklart.

Tackar för stöd :heart
 
Jag tycker absolut att det är ett vettigt alternativ att ta bort hästen. Du beskriver en häst som innebär en enorm risk att hamna i fel händer, och det lidandet som en felplacering innebär hade jag haft svårt att leva med själv.

Du är inte frisk, hästen är inte en genomsnittshäst som har lätt för att hitta nytt hem. Var snäll mot dig själv och hästen.

Ett tufft beslut.
 
Ta bort hästen är absolut inte fel!

Däremot hade jag kunnat överväga att sätta ut en annons om foderhäst. Hittar man någon som låter vettig hade jag kunnat ge det en chans.

Kram och hoppas din privata situation blir bättre snart!
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 079
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 901
Senast: Grazing
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 755
Senast: Cilla
·
Tävling Hej! Jag har ett ”problem”. Min C-ponny valack är jag igentligen för lång för då jag är 173cm och väger runt 54kg.. problemet är att jag...
Svar
10
· Visningar
1 829
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Löss
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp