hur gör ni med brodarna???

Ida_79

Trådstartare
Låter ni ha isbrodarna på även i hagen?? Tar ni av dom på natten? Har ni boots i hagen om dom är brodade?

Sv: hur gör ni med brodarna???

Jag har broddar på mina hästar hela dygnet. De har dem från att snön kommit till våren då man kan vara ganska säker på att det inte kommer mer snö. Så även om det blir barmark emellan, så har jag broddarna kvar och det har aldrig varit något problem. :)

Mina har broddarna på från första snön/isen till våren, är mer rädd för fläkningsskador än att dom skulle råka trampa sig litegrann. Har inget extra på i hagen som skydd för broddarna, det brukar sällan vara några problem...

oki!! Jag läste en artikel om att det belastar fel om man tex bara har 2 brod i varje sko!! Jag har 2 i varje även inne på natten fast bara fram,bak har jag bara när jag rider!!

Jag har broddar på hästarna i hagarna och dom sitter även på under natten. Jag har inga boots på dom.

Finns minst ett dussin trådar om broddredan, kolla med sökfuntionen så får du många svar :)
Jag har isbrodd, 4 i varje sko dygnet runt. Boots och benskydd fram i hagen, mest för att han är en drulle...
Brorsan har också brodd dygnet runt, 6 i framskorna och 4 bak. Han har bara boots fram, men har fått ett litet broddtramp i kronranden bak.
Kompisen har två brodd i varje sko dygnet runt, boots runt om och benskydd fram.

Min har guldskor så brodden sitter ju där de sitter. Alla hästar har brodd i hagarna även dom andra med vanliga som går att ta bort.

min häst går oxå med brodd jämt nu. dock är jag lite velig nu eftersom det är snö och is i hagen, men mest bara hårt (och isigt) på vägarna där jag rider....
hon måste ha brodd i hagen för att inte halka, men jag gillar INTE att ha brodd om det är barmark och hårt underlag, brodden går ju inte igenom då.
i boxen ser jag till att hon har ordentligt med strö så att hon inte står med brodd på det hårda betonggolvet.

hästen går själv i hagen, så då är det ju ingen risk att hon skadar nån annan häst. hon har inte boots i hagen, hade det förut för hon trampade sig själv en gång (fult balltramp blev resultatet), men hon har klarat sig bra utan boots nu.

Min häst har bara broddar o trakterna och bara "vanliga" sådana, inga extrema alls. Det funkar bra, har han broddar i tårna så trampar han sig sönder och samman.

Min häst har 4 brodd i varje hov från oktober/november till mars/april när det inte är mer risk för snö. Inga boots i hagen, inte heller vid vanlig ridning, har det dock vid hoppträning eller terrängträning. Hon trampar sig aldrig.

Brodd dygnet runt så länge det behövs!!!

En broddspark eller trampskada är oftast mycket mera lättbehandlad än fläk- och sträckningsskador. För att inte tala om de muskelspänningar som kan uppstå när hästen inte har ordentligt fotfäste på hela dagen.:crazy:

Visst är det kanske onödigt att ha brodd i boxen, men att begära att stallägaren varje morgon ska skruva i ca 100 broddar känns ju ändå knepigare...:devil:

Ingen häst i stallet har skydd i hagen, och jag har faktiskt inte träffat på så många som har det. Men har man en superklant till häst så kan det väl vara idé.

PrinceFair skrev:
min har 4 brodd per hov, dygnet runt. inga boots, varken vid vanlig ridning eller i hagen.
Så har jag också:D
Men jag använder gamascher när jag kör eftersom han är så dålig på att bredda;)

Har broddarna på dag som natt, inne i boxen som ute i hagen.
Har fullbroddat med 4 brodd per sko.
Har inga skydd på i hagen.

Nu har vi lugnt i hagen och hästarna har en tydlig rangordning. (3 st) så nu har de broddarna i hela tiden. Fram har de 4 brodd men bak har de bara 2. (traktbroddar) enligt hovslagare inträffar mest sparkskador pga tåbrodd. Förut när det var oroligt i hagen broddade vi ur bak när vi ridit. För ett par år sedan släppte vi ut en häst av misstag som var broddad bak. De gick ute ett par timmar så och en spark gjorde att ena hästen var halt och svullen i hasleden över ett år. Man ska vara försiktig. Olycken kan vara framme.

Senast ändrad:

Förra året hade jag blindbrodd i hela vintern, de är så låga och inte så vassa, men gav tillräckligt grepp ändå.

Skruvade i ett par varje gång hon fick nya skor, sen höll de hela perioden.

Kan vara ett alternativ, om man är orolig för skador och att det blir felaktig belastning med de höga isbroddarna.

Man får bara kolla så det inte slits ner helt, för då får man inte ut dem om man skulle behöva sätta i nya.

Senast ändrad:

Mina har broddar (2 st per hov) hela dygnet.

Att ha broddarna kvar på natten är inga problem ur felbelastningssynpunkt, sålänge hästarna inte står på alldeles plant underlag, typ cementgolv utan strö. :D

Immer

Har alltid isbrodd på under vintern..
Inne som ute skulle inte gå att skruva i och sen ur dom rostar tillslut fast !!
Och dom där spåren som man skruvar i kan hästarna trampa sönder i hagen utan brodden i!!!:crazy:

Min har guldskor på fram och där är de ju redan broddar på. Bak går han utan i hagen men har när jag rider. Inga speciella skydd i hagen, han är lugn och snäll.

Liknande trådar

Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av... 2
Svar
39
· Visningar
1 457
Senast: Kristall10
·
Utrustning Tjo, är denhär fett misslagoma årstiden nu, när grusvägarna tinat fram, men hage är fett snöig och isig än, och gården bara bitvis isig...
Svar
6
· Visningar
556
Senast: Shixle
·
Utrustning Jag har oturen att ha tre hästar med olika aptit och näringsbehov i hagen. I dagsläget går det inte att dela hagen och det funkar...
Svar
6
· Visningar
465
Utrustning Kommer att behöva börja rida med pannlampa nästa år om vi ska kunna göra längre turer än 1km 🙈 Finns det enkoma pannlampor till hjälmar...
Svar
10
· Visningar
402
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka