hur gör ni med era hundar när ni reser bort?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Pia-Moni
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 44
  • Visningar Visningar 9 400
Sv: hur gör ni med era hundar när ni reser bort?

Du behöver inte smuggla in hunden:eek: De flesta hotell har s.k hundrum. Vi bilade från Kiruna ner till Skåne i fjor sommar under 2 veckor och tog in på hotell varje kväll, blev inte nekade någonstans att ta med hunden! På ett hotell fick vi betala 100 kr extra för honom.

Mina hundar kan jag lämna hos vem som helst. De finner sig snabbt till rätt och utser en ny matte/husse på det stället.
Vanligtvis passar mina föräldrar hundarna, men även kompisar, arbetskamrater, uppfödarna mfl tar dom ibland.

Min hund är antingen hos kompisar till mig eller hos ett äldre par som bor alldeles nära. Hon kan vara lite pipig den första dagen/timmarna men är annars precis som vanligt och beter sig som om hon alltid bott där :)

Det varierar en del men hittills har det varit ca 10-15 dagar om året kanske? Uppdelat på 3-4 gånger. Hela dygn alltså, över dagen är lite oftare men inget regelbundet. Får se hur det ändras när jag börjar jobba.

Kl

Lite OT,men hur ofta lämnar ni bort era hundar?

För min och sambons del, inte speciellt ofta.

En vecka under sommaren blir det i regel när jag och mannen åker till Portugal och hälsar på hans far. Under jultiden delar vi på hundarna så de är med oss eller någon ur familjen.

Annars är det i regel jag eller sambon hemma när den andre partner ska finna på något. Jag och min man spenderar mycket ledig tid ute i skog och mark, då blir det naturligt att hundarna följer med. Vi har det oerhört bra och det underlättar, att de vi umgås med i regel bor på landet och har egna hundar.

Mina föräldrar brukar dock vilja passa vår Pomeranian under den största delen av vintertiden. Sällskap för dem och deras hund.

Oftast får pappa ta hunden när vi åker bort. Hunden beter sig likadant där som han gör hemma:)
Om vi bara ska bort över en natt så har jag en snäll granne som brukar vakta honom!

Jag lämnade bort hunden till ett jättetrevlig pensionat senast, visst han lyckades rymma en gång (skogen är ett roligt ställe för en hund och karln i huset hade sprungit efter och ropat "Kisse!" efter honom.) men gud vad han hade skojigt där! Han började till och med tycka om personalen, vilket inte är vanligt för min hund.

De hade tagit jättefina kort av honom som jag fick och allt var bara underbart!

De berättade att vissa hundar inte ville åka hem efter sin semester där ens! Min vovve hoppade dock rätt in i bakluckan så fort jag öppnade den (annars får man säga till honom både en och två gånger och han undrar varför han inte kan få sitta i baksätet) Men när vi körde därifrån tittade han ut genom fönstret och gnällde lite. :love:

När han har fått bott hos folk han känner vill han bara hem hela tiden och rymmer hem såfort han får chansen.

Senast ändrad:

Jag tycker det är extremt respektlöst att smuggla med sig hundar in på hotell, speciellt som det finns ganska gott om hotell som tar emot hundar o har speciella hundrum.
:devil:

känner mig lite dum också, men det har inte hänt jätte mycket. bara när det har varit fullbokat och det bara finns typ 1 rum kvar, och man har inte så lust att sova i bilen :) men vi brukar självklart inte låta henne springa runt i sängar och allt ;)

Du behöver inte smuggla in hunden:eek: De flesta hotell har s.k hundrum. Vi bilade från Kiruna ner till Skåne i fjor sommar under 2 veckor och tog in på hotell varje kväll, blev inte nekade någonstans att ta med hunden! På ett hotell fick vi betala 100 kr extra för honom.

okej, men vad äer de för hotell? för vi har aldrig riktigt frågat då det alltid är så fullbokat och vill inte bli nekade ifall de inte tar hund. Men hur frågar ni ? Har ni blivit nekade nån gång, hur gör ni isåfall? :)

känner mig lite dum också, men det har inte hänt jätte mycket. bara när det har varit fullbokat och det bara finns typ 1 rum kvar, och man har inte så lust att sova i bilen :) men vi brukar självklart inte låta henne springa runt i sängar och allt ;)

Men om det kommer ngn som är jätteallergisk och ska ha rummet sen?

okej, men vad äer de för hotell? för vi har aldrig riktigt frågat då det alltid är så fullbokat och vill inte bli nekade ifall de inte tar hund. Men hur frågar ni ? Har ni blivit nekade nån gång, hur gör ni isåfall? :)

Man tar ett annat hotell.....såklart

Ja det har väl varit allt från 3-5* hotell. Man bara frågar:idea: om man får ha hund med sig. Som sagt har vi aldrig blivit nekade, men om så hade hänt hade vi väl fått höra med andra hotell.

Statoil o Eurostop brukar ta emot hundar. Krisar det så får hunden sova i bilen.

*KL*

Om inte hundarna kan följa med så får de bo hos någon vän som jag litar på.

Ang hund på hotell: Om det är boende i samband med någon lite större utställning brukar det ju för sjutton finnas info på anordande klubbs hemsida om vart det finns hotell med hundrum. Annars kan man fråga i forum där folk brukar ha god koll. En sak är säker, och det är att det absolut brukar gå att fixa boende med hundrum om man är ute i hyfsat god tid!

Ja och även om man inte är ute i god tid. Vi hade inte bokat något boende i förväg alls, vi liksom tog dagen som den kom och visste ju inte var vi hamnade när kvällen nalkades.
Till T.s: Är inte ofta vi gör ngt där inte hunden hänger med,men de gånger det inte går då bor antingen vår ene son eller en tjej från "byn"här, som då sköter om allt här, då vi har lite katter & hästar oxå.

min lilla tjej är alltid hos "mormor" (mamma) om vi åker bort, och dom älskar verkligen varandra så det funkar jättebra och det är skönt, åker bara jag bort så är hon oftast hemma med min sambo :)

KL

Mina föräldrar tar hand om hundarna om jag mot förmodan åker någonstans där jag inte kan ha med dem.

Jag tar med mig mina hundar i princip överallt, de reser landet runt med mig på semestrar och sånt...
Jag har dock möjlighet att lämna dem till min pappa:love: om jag behöver hundvakt vid något tillfälle. De två äldre hundarna har vid några få tillfällen varit på ett underbart pensionat som jag hittat. Det är nästan så att de inte vill följa med hem efteråt. :D Gott tecken på att hundarna trivs på pensionatet.

Man tar ett annat hotell.....såklart

jo fast det är inte så jätte lätt när klockan är mycket att hitta ett hotell. Hittar man ett rum så är det ju ren tur i bland. men som sagt har detta inte hänt många gånger. var med när hon var mindre då vi var tvugna att ta med henne :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hur gör ni andra när ni ska resa, och inte kan ta med hunden/hundarna? Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 486
Senast: ufot
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 609
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 365
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 856
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka