Hur gör ni?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare prince77
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 656
P

prince77

Dom flesta har nog varit med om att hästen har tex stukat sig och svullnat över senorna. Om dt skulle uppstå, hur skulle DU göra?
Vad för omslag?linimenta?linda?inget?Kyla med vatten?
Boxvila,ut i hagen som vanligt,sjukhage?

Kyla(läääääääääänge) och så skulle jag ringa veterinären direkt, "hästhypokondriker". Ingen boxvila för då klättrar hon utan hagvila som "vanligt" och troligen då med zincaband på veterinärens order.

Om hon däremot "bara" är allmänt varm och svullen så skulle jag kyla och avvakta några dagar.

Jag jobbar i ett travstall och det uppkommer ibland stukningar när hästarna haft lite för kul i hagen :crazy:

Vi brukar massera in med liniment för att få ner svullnaden och i vissa fall linda.
Sen får hästen åka med til veterinären så snart det är möjligt för behandling.

Sjukhage har vi inte ens någon till de runt 20 häst som brukar finnas i stallet då det är stor risk att de skadar sig när de kommer ut på större ytor efter lång tid instängda. Ska tilläggas att stallet tar emot konvalescenter.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har varit svullen hasen vid spetsen i ca en vecka. Hon går själv i hagen, finns inga stenare eller träd i hagen, inte...
Svar
3
· Visningar
404
Senast: Sirap
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 253
Hästvård Hej! Ganska nyligen flyttade det in en valack till hagen där mitt sto går som enligt tidigare ägare har gått med ston innan. Ganska... 2
Svar
32
· Visningar
2 380
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 184
Senast: Mint
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka