Hur gör ni?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Liiinnnsan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 50
  • Visningar Visningar 2 894
Sv: Hur gör ni?

1.Vilken tid släpper ni ut hästarna på morgonen?

Jouren startar 07.00 och hästarna brukar vara ute 07.30-08.30 beroende på vilken häst i ordningen man talar om och hur snabb den som har jour är.

2.Vilken tid släpper ni in era hästar på kvällen?

Vissa hästar går in 15.30 andra går in 19.00 (min bla)

3.Ni som rider innan de andra hästarna släpps in, släpper ni ut era hästar i hagen igen efter ridturen? Eller låter ni dom stå inne när ni ridit klart? Nu menar jag inte dom som rider på förmidan eller eftermiddan, utan ni som rider på kvällen efter skolan eller jobbet. Tycker ni att man ska släppa ut dom om det fortfarande är 1 timme kvar innan dom ska in? Hur lång tid till insläpp ska det vara kvar för att ni ska släppa ut eller låta hästen stå kvar inne? Om ni låter den stå kvar inne får den hö eller annat att tugga på?

Är han svettig får han stå inne annars så släpper jag ut honom om det är mer än 1h till insläpp. Är en oskriven regel i stallet om att man inte släpper ut hästen om det är mindre än 1h tills de ska in

4.Om ud är i stallet när hästarna ska släppas in hjälper du till då med det även om det inte är din tur?

Ibland, ibland inte, beror på hur bra med tid jag har och om jag har annat jag gör. Tar alltid in min egen häst om jag är där

5.Om du är i stallet och inte tänker rida själv utan håller på med annat och hästarna ska släppas in tar du in din egen häst då eller fortsätter du med ditt så får den som sköter insläppet göra det?

Tar alltid in min häst och 99% av alla i stallet går det

6.Om alla i stallet ska gr iordning kraftfoder till sina hästar så att den som fodrar bara ska ta och ge dom det, och nån person nästan alltid glömmer det trots påpekande, skulle ni ge den hästen kraftfoder ändå, eller låta den vara utan? Om ni skulle göra det, skulle ni se till att följa foderstaten till punkt och pricka eller bara kasta till den lite så att den bara har nåt att tugga på?

Skulle inte ge hästen något kraftfoder. Hö (el annat grovfoder) ger jag därimot om någon glömt och tar du och ger en liten hög, väger ej

7.Hur många hästar står det i ert stall.

18

8.Hjälper alla till lika mycket, ungdomar och vuxna?

Nja men det har inget med ålder att göra, bara vissa som är slöa... Sen så ska egentligen personer under 16 inte få ta jourer ensamma men av någon anledning så gör endel det ändå :crazy:

9.Vid vilken ålder tycker ni att man ska börja kräva att ungdomarna ska hjälpa till med sånt som hör till.

Har de häst ska de hjälpa till med lika mycket som de andra, altenativt att deras föräldrar får göra deras del ;)

1.Vilken tid släpper ni ut hästarna på morgonen? Innan kl 9.00

2.Vilken tid släpper ni in era hästar på kvällen? Kl 18.00

3.Ni som rider innan de andra hästarna släpps in, släpper ni ut era hästar i hagen igen efter ridturen? Eller låter ni dom stå inne när ni ridit klart? Nu menar jag inte dom som rider på förmidan eller eftermiddan, utan ni som rider på kvällen efter skolan eller jobbet. Tycker ni att man ska släppa ut dom om det fortfarande är 1 timme kvar innan dom ska in? Hur lång tid till insläpp ska det vara kvar för att ni ska släppa ut eller låta hästen stå kvar inne? Om ni låter den stå kvar inne får den hö eller annat att tugga på? Han får stå kvar inne.

4.Om du är i stallet när hästarna ska släppas in hjälper du till då med det även om det inte är din tur? Ja

5.Om du är i stallet och inte tänker rida själv utan håller på med annat och hästarna ska släppas in tar du in din egen häst då eller fortsätter du med ditt så får den som sköter insläppet göra det? Hjälper den som har insläppet

6.Om alla i stallet ska gr iordning kraftfoder till sina hästar så att den som fodrar bara ska ta och ge dom det, och nån person nästan alltid glömmer det trots påpekande, skulle ni ge den hästen kraftfoder ändå, eller låta den vara utan? Om ni skulle göra det, skulle ni se till att följa foderstaten till punkt och pricka eller bara kasta till den lite så att den bara har nåt att tugga på? Jag ringer den personer och frågar vad hästen skall ha. Skulle följa foderstaten

7.Hur många hästar står det i ert stall. 6 st

8.Hjälper alla till lika mycket, ungdomar och vuxna? Ja

1.Vi har sagt tidigast 7 & senast 9.

2. Alla tar in sina hästar själva, men det brukar bli runt 5.

3.Om jag har mockat och allt färdigt då får min häst stå kvar inne, men då tar jag in "min" andra häst som sällskap.Är klockan tex bara 3 och de är fint väder så får dom gå ute :) Eftersom att alla tar in själva så har vi ingen speciell tid.

4. Vi tar in själva. men vi har sagt att ingen häst får bli lämnad själv nere i hagarna, så är det 2 hästar kvar så följer den som har tid med ner & tar in den ena.

5.svårt att svara :P haha

6. Jag hade gett hästen den mat som stod på foderstaten & sagt till den som inte gjort i ordning det att hon måste göra det, andra gången skulle jag inte gjort det. (lite taskigt mot hästen bara :S)

7. 7 st

8. Japp, det är rätt så lika .

9. Jag är ju yngst i vårt stall (16) , men annars tycker jag att man kan hjälpa till med det man klarar av .

1. De går ut mellan 6 och 8 på morgonen beroende på hur stallägarna jobbar. Oftast blir det runt 7. Helger ligger det väl runt 9-tiden. På sommaren går de ute dygnet runt.

2. På vardagar kommer de in ca 20 men på helger kan det bli vid 24 om det är bra väder.

3. Min häst gillar inte att gå ut igen efter en ridtur:p. Jag släpper bara ut henne om det är över 2 timmar kvar men det är inte så ofta det händer. Hon får kvällsfodringen när hon går in.

4. Ja det är klart jag gör... Känns lite taskigt (iof har vi inte så stort stall men iaf). Ofta är det jag som släpper in dom då det är stallägarna som släpper ut hästarna på morgonen. Vi delar på arbetet den som är först sist gör det som behövs.

5. Jag hjälper till, oftast kommer min häst in först pga att hon är ledarstoet.

6. Jag skulle säga till personen igen och sedan ge hästen precis vad den ska ha. Foderstaten är ju avvägd. Visserligen fodrar och mockar alla sitt i mitt stall man iaf :)

7. Idag står det 7 hästar i stallet. Men en är på träning (travhäst) och en är på foder. På onsdag kommer en ny till stallet. Det får max plats 14 hästar i stallet och vanligtvis brukar det vara fullt men det var en tjejj som flyttade sina 4 hästar så nu är det tommt.

8. Ja nästan, jag tar på mig lite mer så får jag avdrag på stallhyran men annars hjälps vi åt lika mkt. Visserligen är den yngsta 15.

9. jag började ordenkligt som 15-åring med då hade jag bara hållt på i två år (fyller 18 i år). När man är 13-14 kan man börja hjälpa till med allt MEN det är viktigt att man kan ta ansvar för det man gör.

Hur är det i ditt stall då?

1.Alla är ute till åtta.

2.Olika. Innan när det var kallt gick de in mellan 6-7. Senare när det blir varmare lär det bli mellan 7-9.

3.Det beror på om hon är svettig eller inte (har typ 2 dec päls min lilla). Om det är varmt ute och hon är svettig brukar jag torka av henne, sätta på na täcke och så får hon gå ut om det är långt kvar till insläppet. Är det ca 1- 1/2 h så brukar hon få en extra hötuss att tugga på eller insläppsmaten direkt och stanna inne.

4.Självklart att man hjälper till! Om inte man har jättebråttom men annars gör jag det jämt.

5.Tar in min egna för att hjälpa till. Samma sak om jag är där runt lunch- då brukar jag ge min själv.

6.Självklart att jag skulle ge hästen- bara för att den har en glömsk ryttare ska den inte få "lida"! Inte alltid att jag har foderstat i hand så jag brukar ringa den som glömt och fråga. Om jag inte får tag i någon kan jag kasta i det som finns.

7. 6 st! varav en ponny :D

8. Självklart fast det är nog mest för att vi "ungdomar" är nära 18 och har jobbiga mammor som lärt oss vett och etikett ;)

9.När de har lärt sig att gå? Nja men de kan få ta in hästar om det är deras egna och de brukar göra det- byta täcken på de snälla/mindre hästarna är ok. Sen beror det hela på kunskap också. Någon elvaåring ska man dock inte släppa in i en hage med hästar. Men mocka kan de göra- alltid :D

Stallägaren släpper ut runt 7.

Mellan 18-20.00. Iblan tidigare beroende på väder.

3.Ni som rider innan de andra hästarna släpps in, släpper ni ut era hästar i hagen igen efter ridturen? Eller låter ni dom stå inne när ni ridit klart? Nu menar jag inte dom som rider på förmidan eller eftermiddan, utan ni som rider på kvällen efter skolan eller jobbet. Tycker ni att man ska släppa ut dom om det fortfarande är 1 timme kvar innan dom ska in? Hur lång tid till insläpp ska det vara kvar för att ni ska släppa ut eller låta hästen stå kvar inne? Om ni låter den stå kvar inne får den hö eller annat att tugga på?
Han brukar få stå kvar inne, men som sagt beror de på väder & när rider. Rider jag på dan brukar jag släppa ut honom igen, men oftast får han stå kvar inne, då jag inte har tid att åka tillbaka till stallet på kvällen för att spola av benen. Det är dock bara på helger/lov jag rider på dan. Rider annars bara på kvällen. Hinner inte rida på dan när jag går i skolan. Jag brukar oftast slänga till honom lite hö. Men han får alltid betfor efter ridningen..

4.Om ud är i stallet när hästarna ska släppas in hjälper du till då med det även om det inte är din tur?
Självklart!

5.Om du är i stallet och inte tänker rida själv utan håller på med annat och hästarna ska släppas in tar du in din egen häst då eller fortsätter du med ditt så får den som sköter insläppet göra det?
Det är olika. Men oftast så går jag & tar in min.

6.Om alla i stallet ska gr iordning kraftfoder till sina hästar så att den som fodrar bara ska ta och ge dom det, och nån person nästan alltid glömmer det trots påpekande, skulle ni ge den hästen kraftfoder ändå, eller låta den vara utan? Om ni skulle göra det, skulle ni se till att följa foderstaten till punkt och pricka eller bara kasta till den lite så att den bara har nåt att tugga på?
Själkvart skulle man ge den mat.. Eller våra hästar får bara krafft på mor. & kväll. Mor. sköter stalläg. Kvällen då har amn ett schema, & då brukar man ju vara ensam kvar i stallet. & om man nu glömmer de, vilket man inte gör, så finns de ju ingen som kan ge.. Men såklart följer man foderstaten.
Fem just nu.

Ja..

9.Vid vilken ålder tycker ni att man ska börja kräva att ungdomarna ska hjälpa till med sånt som hör till.
Dem ska väl ändå allitd hjälpa till emd småsaker. Men 13 år..

Har eget stall, och såhär fungerar det för mig och folk som är inackorderade hos mig.

Fodrar kl 07.00 och de springer ut i hagen mellan 07.30 och 08.00.

Såvida det inte är snöstorm, eller värsta spöregnet får hästarna vara ute till ca 18.00.

3.Ni som rider innan de andra hästarna släpps in, släpper ni ut era hästar i hagen igen efter ridturen?
Det beror lite på hur ansträngande träningspasset har varit och vad det är för väder. Är hästen genomsvett brukar den få stå inne, även om det regnar/snöar/blåser mycket - annars tycker jag gott att de kan få gå ut och lulla lite i hagen igen. Men är det mindre än 30 min till de andra hästarna ska in får den faktiskt vara så snäll att stå kvar inne och vänta på sina kompisar. :)

4.Om du är i stallet när hästarna ska släppas in hjälper du till då med det även om det inte är din tur?
Jag hjälper mer än gärna till om någon ber mig, och det vet alla stallmänniskorna om.

Det brukar de som släpper in göra. Men som på föregående fråga - jag hjälper gärna till om någon ber mig.

Det händer inte, men om det av ren olyckshändelse skulle hända hade jag givetvis gett den det den skulle ha att ät. Stackarn kan ju inte gå hungrig - det är ju inte hästens fel att den inte fått mat.

7.Hur många hästar står det i ert stall?
13 st, varav 5 är mina.

Japp, delar upp ansvaret/häst man äger. Så jag gör 5 ggr mer än en som bara har en häst. Tycker att det är mest rättvist.

Har man en häst inackorderad är det väl klart att man ska hjälpa till. Och kan man inte själv pga av att man är för ung så får väl föräldrarna ställa upp. Men vid 15 års ålder tror jag att man är mogen att fixa det mesta själv. Då kan man ju köra moppe till stallet också.

jag morgonfodrar vid halv 8 o de kommer väl ut 20min efter det

kan variera lite beroende på årstid, nu när det börjar bli vår o ljusare så är de ute till halv 9, medan de kan komma in vid 7 under mörkaste kallaste vintern, sommartid går de ute dygnet runt

tycker detta beror lite på väder, om det är dåligt väder kan de bra stå inne en timme extra men om det är finväder så får de gärna gå ut

4.Om ud är i stallet när hästarna ska släppas in hjälper du till då med det även om det inte är din tur? har eget stall så jag sköter detta själv... men om jag hyrde in mig skulle jag absolut hjälpa till

ja, skulle nog ta min egen häst

hästen ska inte behöva lida för ägarens dumhet men jag skulle nog bli VÄLDIGT tjatig på ägaren så att denna kom ihåg maten

just nu två, till sommaren 4

som sagt, är själv nu... men till sommaren kommer en inackordering... jag kommer att sköta det mesta med fodringar o ut/insläpp, tycker alla hjälper till efter sin förmåga

9.Vid vilken ålder tycker ni att man ska börja kräva att ungdomarna ska hjälpa till med sånt som hör till.har de egen häst ska de ta sitt ansvar o hjälpa till oavsätt ålder

(svarar fast jag inte har häst nu :) )

1&2
= Lösdrift, alltså inget ut/insläpp alls.

3
= Efter ridning så stod de inne och fick kraftfoder och var det vinter och/eller kallt fick de torka av inne ett tag innan de släpptes ut i flocken igen.

4&5
= Förekommer inte
Ibland kan det förekomma att man tar in några andra hästar så de får äta kraft samtidigt som ens egen, men eftersom alla har egna rutiner och ffa. för att det inte står hästar i grannboxar som måste glo avundsjukt på när andra hästar får kraft så är det inget måste med att fodra alla, om man inte kommit överens om detta.

6) I den situationen skulle jag för det första ta upp det på ett stallmöte och se till att personen ändrade sig.
Hästen ska inte behöva lida, den skulle få den mat den skulle ha samtidigt som de andra.

7) Då var det mellan 6 och 10

8) Nej. Stallägaren kunde man tro gjorde mest men det var två av hyresgästerna (bland annat jag) som skötte mesta av mockning av hagarna, krattning av spillhö, blandning av mat etc.
Visserligen skötte stallägaren hämtning av hö och spån (om man betalade extra) men det var då allt.

9) Är man under 12 tycker jag att föräldrarna ska ta det mest omfattande ansvaret, även fast alla ska hjälpa till efter förmåga.
När jag var 14 hade jag stalljourer på ridskola (privathästägarna gick efter rullande schema) och hade hand om 17 ridskolehästars mockning, fodring och in och utsläpp samt alla privathästars fodring och utsläpp (uppåt en 10 st. ibland).
DET var åt helvete för tungt, men det gick ju.

7.30-8.00

17-18

om det är mindra än 1tim kvar till insläppet får de stå kvar inne

Tar in min och hans hagkompis(kan ledas tillsammans)

Samma här, tar in min och hans hagkompis

Är inte hästens fel att den har en matte som är glömsk...

18

Ingen under 15år får ansvara själv utan måste ha förälder med sig. Kan dock få ge lunch själv

9.Vid vilken ålder tycker ni att man ska börja kräva att ungdomarna ska hjälpa till med sånt som hör till.[/QUOTE]
vai 15år, innan dess ska lika mycket krävas av dem men via deras föräldrar.

De går ut vid 10, när de ätit upp sin frukost

Vid fem, sex sådär. Beror på vädret

3.Ni som rider innan de andra hästarna släpps in, släpper ni ut era hästar i hagen igen efter ridturen?
Ja, hon går ut, annars tar jag in hela gänget.

Självklart!

Klart jag hjälper till! Enda gången jag skulle låta bli är om jag är jättesen till jobbet eller skolan

Jag hade gett hästen ändå. Följt foderstaten så gott det gick. Hästen skall inte lida för att människan inte sköter sig! Jag hade tagit ett allvarligt snack med ägaren dock.

4 st

Japp

Beror på hur mogna de är i annat. Runt 15 är väl ganska lagom

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag... 2
Svar
34
· Visningar
2 996
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 262
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 412
Senast: Edla
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 698
Senast: 13579vas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Dalmatiner
  • Valp 2025