Hur göra med påskägget?

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare Mirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 5 562

Mirre

Trådstartare
Är ju påsk snart och Isak blir 1 2 april.

Vore ju kul att ge honom ett påskägg, men vad kan man fylla det med?
Kan han äta godis tro? Isåfall vad för godis?
Majskrokar är ju bra men känns ju tråkigt med bara det:p

Sv: Hur göra med påskägget?

Påskägg behöver inte bara innehålla godis. Jag tänkte köpa ett till dottern som blir 1 i april också men lägga i leksaker. :)

Vår son har fått påskägg som halvårsknatte och som 1.5 år. Första gången tror jag han fick typ en pyjamas och nån leksak. Andra gången en liten ask russin och nån rolig sak. Han har aldrig fått godis i varken påskägg eller liknande. Någon/några enstaka godisbitar vid vissa tillfällen men inget lördagsgodis.

Jag är ju av åsikten att sockerhysterin har passerat gränsen för länge sedan, jag tycker inte att det är fel att låta barnet få smaka lite godis - man behöver ju inte proppa i dem bara för att de får smaka lite.
Varför inte lägga några chokladbitar och kanske nån seg råtta i påskägget? Låt det bli som en "högtid", när barnet faktiskt FÅR äta godis.

Första året fick sonen påskägg med bara choklad, året efter choklad & sega råttor. Numera får han "allt".

Är helt out på detta med sockerhysteri, so what?? Klart ungarna ska få godis!

en lite leksak (tex ett fint "plast-djur", kan inte stava till vad märket heter), en mörk choklad-ruta, osötade havreringar eller andra vettiga flingor, och/eller majskrokar.

Klart barnen ska få godis om man vill det. Men jag känner lite att så länge barnet inte har nån större koll på godis mm så ser jag ingen anledning att bjuda på godis, chips, saft, läsk... Nu har vi bara ett barn än så länge så det har varit rätt enkelt att anpassa godisätande till kvällarna när han sover. Sen är vi verkligen inga motståndare till godis och annat sockrigt. I julas fick han små chokladfigurer i sin julkalender + lite leksaker. Jag anser bara att man behöver ju inte påskynda godisätande när barnet fortfarande är så pass litet att det inte har nån större koll på det. Fast nu är ju detta en helt annan diskussion som inte hör hemma i denna tråden... sorry! Kände bara att jag ville förklara mig ;)

var lite så jag tänkte också.
Han har ju aldrig ätit godis, chips osv.

Jag är inne på samma som dig. Självklart ska min dotter få godis senare men att ge henne det när hon är 1 år bara för att det är påskägg som ges anser jag bara vara onödigt. Det hade vart en annan sak om hon haft något äldre syskon som skulle få godis, men nu är det inte så.

Både rebecka å anton fick leksak i sina första påskägg. La även lite godis men bara nån bit men jag minns inte vad jag la i hehe , minnet börjar svika lite

Hur har ni gjort med godiset innan barnet fått tänder ordentligt?
Isak har en helt framme och en som är på väg upp. Syns lite av den bara.
Känns som att det är lite lite för att kunna tugga hårda/sega godisar

Min dotter fyllde nyss 1, och är således 1 och en dryg månad till påsk. Hon har ännu inte smakat godis, och det är inget jag avser börja ge henne tidigt heller (jag ser inte anledningen - förrän hon själv börjar be om det och visa intresse för just godis), däremot, har hon fått smaka tårta på sin ettårsdag, någon bit bulle, och kex. Jag är inte godismotståndare på något vis alltså, men vän av måtta och sunt förnuft. I sitt påskägg tror jag hon kommer få en leksak, några majskrokar, några kex och eventuellt en ask russin som någon skrev ovan, det tycker jag låter som en bra sammansättning för en ettåring :)

Kan de inte tugga godiset hade jag inte gett godis helt enkelt. Då hade det fått bli majskrokar, kex och leksaker. Sen är jag ingen sockerhysteriker, jag kör med principen att sötsaker vid enstaka tillfällen är helt okej. Bara de "enstaka tillfällena" inte blir varenda vecka :)

Ja så tänker jag också.
Finns ingen anledning att börja med godis innan han själv vill ha det.
Han kommer säkert tycka ägget är roligast ändå. Just själva grejen med öppna och stänga och att det finns saker inuti

Nu gäller ju tråden lite mindre barn.
Men jag undrar hur ger ni påskägg?
Olika landsändar, olika seder.
Det jag mest kommer ihåg är de påskar vi fick leta efter äggen. "Påskharen" hade ju tappat sina ägg var och här så vi fick leta efter dem. Ibland ute och ibland inne, beroende på väder. Men det var en höjdare, såhär i efterhand iaf. Speciellt kommer jag ihåg en påsk som nybliven tonåring där syster redan hade hittat sin, hon var yngre och hade ett lätt ställe. Medan jag fick springa omkring länge och hormonerna yrde omkring mig och pappa stod och hade jääääätteskoj på min bekostnad.

Vi utsätts för detta även i vuxen ålder, men alltid när påsken firas i Götet. För här i värmland har de aldrig hört talas om "vårt" sätt. Istället är det påskbrev som viks på ett speciellt sätt och så stoppas det i en peng eller ett par karameller.

Fattar inte varför man "måste" ge godis till barn? Man behöver inte lära barn att gilla godis, det gör dom ändå!

Min son fick inte godis förrän han var 4 år och det har han då inte tagit skada av.

Då kan man hellre lägga en leksak i påskägget. :banana:

Både första (1 år) och andra (2 år) påsken fick sonen ett påskägg med leksak + klädesplagg av mig. Inget godis alls. Och det blir förmodligen inget godis i påskägget i år heller och nu fyller han 3. Vi har inte ens börjat med lördagsgodis.

Det finns liksom ingen anledning att ge små barn godis "bara för att" det är Jul eller Påsk eller lördag för den delen.

Fattar inte varför man "måste" ge godis till barn? Man behöver inte lära barn att gilla godis, det gör dom ändå!

Min son fick inte godis förrän han var 4 år och det har han då inte tagit skada av.

Då kan man hellre lägga en leksak i påskägget. :banana:
Skälet till att jag började ge godis till mina barn är att jag själv äter en massa godis. Och barnen vill prova det jag äter = barnen får också godis - om än i betydligt mindre mängder än deras godisråtta till mamma äter...

Det är ju toppen om du har karaktär att låta bli godis själv och inte heller ge något till barnet, men å andra sidan överlever barnen även om de får lite godis också.

Varför ge godis till någon som inte ens vet vad det är?

Det är väl onödigt att lära dem det i förtid. Dom saknar det ju knappast eftersom de aldrig ätit det. Tids nog kommer de upptäcka godis ändå. Ju längre fram i livet desto bättre.

Bättre en leksak och några kex.

//Waern

Liknande trådar

Övr. Barn Min äldsta fyller 6 år till sommaren. Hittills har vi "bara" haft födelsedagskalasen för närmsta släkten, men det har ändå blivit mellan... 3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 913
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
811
Senast: WildWilma
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 387
Senast: Nota
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
1 121
Senast: Rumpnissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka