HUR göra "pegasus-vingar"???

Seabaz

Trådstartare
Jag funderar på att göra ett par vingar till hästen men jag har ingen koll på HUR?? Alltså själva stommen så att dom blir starka nog att "stå upp" men inte för tunga och otympliga...

Fäste på hästen??
Jag har en vit voltigegjord så ev. fäste på handtagen på den men helst på nåt sätt direkt på hästen....

Sv: HUR göra "pegasus-vingar"???

hmm bambupinnar var ju jättesmart!

Dock tänkte jag lyxa till det och köpa i så fall om mitt lilla projekt går i hamn något dyrare "luddigt" tyg :D

Jag tror att bambu blir för tungt.

Det bästa vore nog gamla fiskespön i något tunnt kolbibermaterial. Budgetvarianten är väl vanlig plast.

Ett lurvigt tyg blir tyngre än ett tunnare, och därmed svårare att få till bra. Fundera om du behöver tjockare tyg över hela vingen eller om det räcker att ha det på ena sidan.

Vilka bra tips!
Min pappa har ju massa gamla fiskegrejer (hans stora hobby)...

Ska gå in och kolla nån tygaffär och se... Känns som att riktiga fjädrar vore bäst men det blir lite vääl dyrt tror jag... eller äckligt om man ska plocka själv :p

Tunn ståltråd kanske vore något? Det går ju att böja och det borde inte bli för tungt?

såna där vita elrör som är en cm tjocka lite drygt väger ju inte så mycket. Sen kanske du kan ta sånt blankt fodertyg som man har i jackor, det kostar inte alls mycket. Man kan ju göra några lager med tyg och klippa "fjäderspetsar" som fladdrar i vinden. Konstig förklaring... vet inte om du hänger med i mina tankegångar. ;)

Tror det skulle funka med 2,5 mm ståltråd som du böjer med tång till rätt form. Sedan använder du något riktigt lätt och luftigt tyg, tex gamla vita nylongardiner som du hittar på vilket loppis som helst, och så syr du på en vit gardinfrans runt kanterna :)

Har gjort ett par änglavingar ungefär såhär, och det gick ju bra...men om dína ska vara väldigt stora så kan det behövas något lite stadigare än ståltråd i framkant...fiskespö som någon föreslog kan kanske funka?
Lycka till :D

Mycket bra tips! Kom på att jag inte alls behöver luddigt tungt tyg utan vanligt lätt nylon som någon föredrog eller siden-liknande tyg så kan man klippa "remsor" i olika längder så det ser ut som fjädrar fast fladdrar fint i galoppen :) Och som någon skrev, sy dit gardinfrans kan man också göra!

Då kanske ståltråd håller också, dom ska ju inte vara gigantiskt gintiska men helst över 1 meter långa i alla fall.. :D

Sen är ju bara hur man ska fästa dom? Som sagt, en brösta och en maggjord men på det då? Jag har ju en voltigegjord man kan nyttja också så det blir väl kanske lättast att fästa i handtagen på den kanske... Behöver ju inte bli så avancerat då... Silvertejp och lite våld så....

Det finns fina STORA änglavingar på Dollar Store för 100:-:)
Jag har använt dom på min häst och spände fast dem i selen med gummibanden som sitter på. Jättestadigt och bra!

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 529
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 231
Senast: Mint
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
4 004
Senast: 13579vas
·
Utrustning Tidigare i år beställde jag barfotaboots till min häst. De var nya, men när jag fick dem var det rätt uppenbart att de hade varit hemma...
Svar
2
· Visningar
754
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31