Hur hade ni gjort. En hund som alltid springer ut.

Rotterö

Trådstartare
När vi går på vår promenad. Då måste vi passera ett hus med en blandras schaou schou (felstavat)
Spets. Han springer alltid från sin tomt. Springer emot oss skäller morrar ser allmänt farlig ut.
Jag har sagt till dom en massa gånger att ha hunden kopplad. Men dom lyssnar inte.
I dag kom hunden rusande. Jag slackade på min hunds koppel så hun inte skulle känna sig fast hållen av mig. Hunden rusade fram.
Skällde visade hela ganetyret med tänder, Hon såg riktigt ilsk ut. Jag försökte sparka i väg henne. Då kommer ägaren.
Han va trött på att hunden alltid sprang ut.

Han ville att vi skulle släppa i hop hundarna lösa.
Jag ville inte. Man vet inte hur det blir när den andre verkar så ilsk. Min är ju större.

Hur hade ni gjort i ett sådant här läge??

Sv: Hur hade ni gjort. En hund som alltid springer ut.

Hade inte släpp i hop min hund med den i alla fall. Då skulle jag ju både riskera min hund och ge den andra hunden en belöning för att den sprang ut. Det skulle ju bli ännu mer triggat för den hunden att springa ut när den ser en hund den brukar få leka med gå förbi. Men jag skulle dock erbjuda mig att hjäplpa dem att inkallningsträna sin hund och agera störning med min.

Hade inte släpp i hop min hund med den i alla fall. Då skulle jag ju både riskera min hund och ge den andra hunden en belöning för att den sprang ut. Det skulle ju bli ännu mer triggat för den hunden att springa ut när den ser en hund den brukar få leka med gå förbi. Men jag skulle dock erbjuda mig att hjäplpa dem att inkallningsträna sin hund och agera störning med min.

Jag tänker inte släppa ihop hunden med deras. Jag blir så irriterad varje gång . De är äldre har ingen direkt koll. Varje gång man går förbi så händer det.

Har du provat att hota ägaren? :angel: Nej skämt och sido, har du provat att ta i med hårdhandskarna och säga allt du tänker och tycker... Och dessutom att de blir SÅÅÅ betalningsskyldiga om deras hund någon gång skulle känna sig extra hotad och bita till... :devil: Ibland kan det ju hända att om man bara gör sig tillräckligt otrevlig så gör ägarna något åt det... Kan ju behövas att man skriker och är jävlig några gånger innan dom fattar budskapet...

Problemet är ju att när dom verkar så ilsk vill man ju inte kasta något på dom, vilket också kan vara en möjlighet... men är den redan ilsk vill man ju inte riskera att trigga den.

Besvärligt det där... Jag har tack och lov bara varit med om hundar som springer ut (varje gång) där hundarna är hur snälla som helst men ägarna påstår att dom är stridslystna... Har även en ide om att störningsträna min hund på mamma och pappas grannes fyra (konstant lösa) hundar... :D

Dessa mäniskor kan inget om hund tror jag.
Dom hade 2 små små lurviga hundar innan. Dom gjorde exakt så. Fast då kom jag med hästen . Dom hundarna sparang alltid ut och skällde på hästen. Men de visade inte den ilskan.

Jag har sagt åt dom hundra gånger att ha hunden kopplad. Förra gången jag gick förbi skrek jag högt koppla hunden. Hunden va framme hos mig . Ägarna va ca 300m bort.
I dag sa jag¨åt gubben sätta upp ett staket. Me det va så mycke staket som behövdes. Då sa jag sätt el tråd då.
Hunden går i löplina i bland .
Men oftast är den lös. Den springer ut efter joggare hundar mm
Jag får ta me med gubben , så får han gapa till. tröttsamt är det i alla fall

Jo tröttsam är det absolut... Men prova att ta med dig karln så att han får skrika lite... Så mång andra alternativ verkar det ju inte vara...

Jag vet inte så mycket men du aknske såg tv programmet: mannen som kan tala med hundar , tv4+ i allefall. Där hände precis samma sak och han visade upp en liten scen.. ska se om jag kommer ihåg rätt* En hund atackerade och den andra blev självklart lite rädd och ville ej vara i närheten. i det läget skulle man hålla fast hunden atackerade (få den lugnare) och sedan komma med hunden som blev attackerad. man skulle hålla fast dom båda lite lätt så dom inte rök ihop i allefall och låta dom hälsa lätt på varandra.om en av hundarna börjar morra/skälla skulle man säga till den och sedan fortsätta.! JAg vet inte om det funkar men han på tv gjorde så och det funkade :angel:

Och där säger dom klart och tydligt att man INTE ska prova detta själv.

Rotterö - jag hade tagit med mig en stor vattenpistol.

Kan du inte ha med dig en liten spann med vatten och kasta på honom då han kommer? Så han får sig en tankeställare att när han kommer farande så så blir det lite otäckt! Kanske inte funkar, men värt ett försök kanske!
Inte vet ja!

Kan du inte ha med dig en liten spann med vatten och kasta på honom då han kommer? Så han får sig en tankeställare att när han kommer farande så så blir det lite otäckt! Kanske inte funkar, men värt ett försök kanske!
Inte vet ja!

Jag kan inte gå på promenad med en hinkvatten i handen. Dom bor ca 2,5 km från mig.

Kan du kanske gå förbi utan hund en gång. Så när hunden kommer gör du dig stor, skriker och rusar emot den och säg den ska gå hem. Ha en näve grus i handen och släng emot den.
Är du säker att hunden är ilsk? Kanske bara är osäkerhetsskäll den håller på med, då lär du jaga hem den lätt ;)

Jag tror hunden är lite rädd och ängslig. Det är min känsla. Men man vet inte på det språket som hunden har så kan man inte lita en sekund på den.
Skäller, morrar , springer fram emot min hund visar hela ganetyret. Läpparna är uppe vid öronen.
Men vi stod och pratade jag och gubben. Då satt hon vid hans sida och va tyst. Min bjöd upp till lek.
Men när jag började gå där i från , Började den hunden bära sig åt igen.
Han har gått 2 lydnadskurser med den. Då har det gått bra.
Men hunden kanske vaktar sitt revir runt tomten som hennes.
Min blir brötig när den andra hunden gör så.
Men min hund vill mest leka o busa.Inget ilsket i hene.
Man blir bara så trött på dessa folk som inte kan ha ordning på sina hundar.
För några årsedan hade dom 2 trassel suddar . De gjorde lika dant. Men då kom vi på hästen.
I bland blev hästen skit rädd. Tur att det va en lugn gammal häst.
Jag fortsätter att gå här . Jag gör inget fel. Bara jobbigt. Nästa gång skall jag slänga något efter henne. ppuu så jobbigt
Nästa gång kanske det blir bråk man vet aldrig
jag släpper min hund lös då

Jag blir heltokig på hundägare som inte lär sig hantera sina hundar! För det är faktiskt ägarens ansvar,det är ju inget fel på hunden i botten! Så egentligen är det ju ägaren som ska ha sig en dos,kanske pepparspray:o,sen säga nästa gång din hund kommer,då får han smaka:eek: Skräm upp ägarna rejält,tex en anmälan om bristande tillsyn av hunden!
Eller om dom vill ha hjälp med träning av hunden,det är ju "bara":p att ta fram lite "figuranter" som får springa där fram och tillbaka,så kan ägaren få träna sin hund i lydnad vid tomtgränsen!
herrejesus vad jag sprang när jag skulle lära min vovve tomtgränsen,vi har inga staket,hon har varit lägenhetshund! Men nu sitter det:banana:

du ska inte behöva uppfostra deras hund, klara dom inte av det ska dom inte ha hund, jag skulle gå vidare med de till någon som kan ta hunden ifrån dom om dom inte bättra sig. och när du rider, hästen kan ju bli rädd och sparka till hunden, och du kan flyga av..vad tänket ägarna med:confused:.

En hund som visar hela garnityret är en osäker hund.
Så där fixar du nog lätt att skrämma hem hunden igen.

spring efter den lite så flyger den säkert hem så fort benen bär, den låter väldigt rädd och osäker (och därav ilsken).

min hund springer också bort till folk som går på vägen ibland, skillnaden är att han skäller max en gång och är bara nyfiken. visa tänder tror jag faktisk inte att han vet hur man gör. :p

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 160
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 534
Senast: Milosari
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 929
Senast: Liran
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 478

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka