Bukefalos 28 år!

hur hade ni gjort? hovvård

Buck

Trådstartare
min häst har den söta lilla egenskapen att så fort skon börjar klirra pytte lite så sparkar hon av den, trevligt att vakna till bankande ifrån stallet och en halvt av dragen sko när man ska till jobb.

specielt vänster bakhov är pga många tappskor såklart skör och då hästen sliter upp hovarna super snabbt när ho är barfota så får hovis komma ut ofta och banka på den igen.

hovslagaren jag har nu skor med nb skor, har gjort underverk på hur länge skorna sitter kvar och hur hästen är att rida. + hästen har gått från ett as att sko till bara normalt jobbig. men hovis lyssnar på hästen och t ex lyfter bakhovarna ytte pytte lite för att hästen ska våga slappna av(hade spänningar i hela överlinjen innan och kickade mycket när man lyfte högt innan/ la sig på hovis).
alltså, jag och hästen tycker väldigt mycket om vår hovslagare.

men... förrförra veckan (mån) skulle hovslagaren komma och sko min häst och verka de andra 2. denna tiden hade jag helt glömt bort, men hovis var snäll och ordnade en tid på fredagen istället. hovis kom på fredagen och var helt slut, då min häst är som hon är så ville han inte sko då han var för trött för att göra ett bra jobb(häst hade samma morgon sparkat av sig hö bak sko). hovis lovade att komma på lör kväll eller söndag. lördag kom och gick lika så söndag.fick ett sms på sön om att hovslagaren var sjuk.
efter det har jag inte hört av honom. lämnade sms, röstmedelande + ringde många gånger. inget svar på hela veckan! och nu är hovis ledig = hopplöst att få tag på honom. efter att ha ringt runt till alla hovslagare i kommunen nästan så fick jag tag i en som kunde komma denna veckan och sko min häst(de andra går barfota och har bättre hov kvalité så de kan nog klara sig lite till även om det hade behövts), dock inte med nb skor.

vad hade ni gjort nu? har blivit övergiven av en annan hovslagare innan som helt enkelt slutade komma, vill inte behöva leta upp en ny igen :(.
(dessutom har hästen nu gått upp så mycket så sadeln inte passar längre eftersom hon inte kunnat motioneras och gått i gräshage på dagen. :mad:, ligger minst en månad efter för att kunna komma i någorlunda form igen)
 
Sv: hur hade ni gjort? hovvård

Lasta hästen och åk till en hovslagare? Kan tänka mig att det kan vara mycket lättare att få en tid på kort varsel om man kommer till hovis i stället för tvärtom. Jag har åkt till min hovis i drygt 3 år nu. Under de åren har hästen haft tappsko kanske 2 eller 3 gånger. Det är aldrig några problem att få komma med en gång. Det går ju så snabbt att slå på en tappsko. Men ska däremot hovis behöva köra ut är det ju en annan femma...
 
Sv: hur hade ni gjort? hovvård

Uppfattade inte riktigt om både bak var av eller bara ena? Skulle iaf dra av skorna bak och fila till ytterst lite själv så det inte går sönder ännu mer. Sen skulle jag låta går i gräshagen och inte gå på grus i onödan tills hovis kan komma.

Ev kan du linda i bakhovarna med självhäftande linda alt heltäckande boots.
 
Sv: hur hade ni gjort? hovvård

hästen är svårlastad och lagom jobbig att sko även hemma, så att åka till hovis och sko blir jobbigt. sen så bor h*n bara ngn km bort.

bara en sko bak var av, nu har en annan hovslagare varit här och skott runt om med roll over skor. tror det blir bättre med sidokappor på bakhovarna åtminstonde ^_^. att linda med självhäftande linda borde jag kanske gjort, lite silvertejp också kanske. men det får bli vid nästa tapp sko (hoppas det dröjer läänge).

men hade ni gått tillbaka till denna hovslagaren igen? ska försöka ringa efter semestern och reda ut detta.
 
Sv: hur hade ni gjort? hovvård

Min erfarenhet av CR är att om hästen river av sig dessa så lär hovvägen inte bli bättre av det utan snarare tvärtom, den blir skörare för varje gång.
 
Sv: hur hade ni gjort? hovvård

aha, men det är ju inte bra :(, får se till att hon inte sparkar av sig dessa då.
 
Sv: hur hade ni gjort? hovvård

Utan att gå in på "detaljer" som framkommer och är helt oviktiga i sammanhanget.

Börja med att ta redan på varför den står och slår i väggen med bak, ser du inget samband med att den är "lagom"jobbig att sko hemma och varför är den svårlastad???

Hur tolkar du hovis "plötsliga" sjukdom???

Blir slutligen lite orolig när du skriver att du uppfattar att skorna "bankas" på.

Personligen skulle inte jag ta i den hästen förän det har genomgått en ordenlig "hälsokontroll".. kanske i pluralis
 
Sv: hur hade ni gjort? hovvård

tidigare ägare har gett hästen hö när hon sparkat i väggen(orolig häst med kontroll behov), när jag fick hästen så sparkade hon konstant i väggen. efter byte av box granne och hag kompis, + mer än ett år för att finna sig tillrätta så blev det bättre. efter sen massvis av massage för att låsa upp spänningarna var det nästan obefintligt. nuförtiden är det bara när man är sen ut för att ge frukost på morgonen eller som sagt när skon börjar bli lös.

jobbig att sko kommer ifrån brist på respekt från hästen, hovslagare med dåligt humör(bråkar du med mig så bråkar jag med dig fungerar inte på denna hästen), + alla spänningar hon haft, det går bra nu om man håller bakhovarna lågt och säger åt henne när hon blir tung.

svårlastad kommer ifrån brist på respekt på människor + van vid lastbil + envis + favorit hobbyn innan var gå-över-folk. nu går hon att lasta, skickar in henne. men det tar tid(har egentligen ett lite för litet släp men har inte råd med /körkort för ngt större). detta är en helt annan häst än den jag köpte, innan så gick hon inte nära en transport, sparkade mot + la sig på hovis.

hovis blev väll sjuk helt enkelt(såg helt utmattad ut när han var här sist och hade skott ca 20 hästar dagen innan), har inte fått ngt som sagt att han inte vill fortsätta sko hästarna. men man börjar ju undra... vill bara ha ett klart svar :(

banka på skon = sko om den fast men ett skämtsamt ordval. hade en hovslagare faktiskt faktiskt bankat på skorna (våldsamt skott hästen), så hade den inte kommit i närheten av stallet igen.
brukar faktiskt inte använda banka istället för sko, slå på skorna använder jag oftare( man slår ju faktiskt på sömmarna med en hammare :p)
 

Liknande trådar

Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
9 747
Senast: Morces
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 270
Senast: Oknytt
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 005
Senast: Miingla
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
957
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp