Hur hade ni reagerat?

feliciaalmqvist

Trådstartare
Hej! Jag går 2a året på gymnasiet och har just nu praktik på ett djursjukhus. 2 veckor av 4 veckor har nu gått.
Jag jobbar 9 timmar per dag, jag trodde jag skulle klara det men det gör jag inte. Jag har nämligen en kronisk depression och ångest sedan 4 år tillbaka. Nu är jag inne i en jävligt dålig period, och det sätter sig på kroppen. Är ständigt trött och orkeslös och har magont. Jag orkar inte jobba 9 timmar varje dag. Jag tänkte prata med min handledare och se ifall jag kan få skära ner till 6 timmar varje dag istället. Hur hade ni reagerat som handledare? Hade ni förstått? Jag har intyg från lärare och psykolog men är fortfarande så nervös. Känner mig så dum. Jag vill ju kunna jobba 9 timmar men det går ju inte. behöver lite pepp..

Som handledare hade jag inte sett några problem med det om du har sjukintyg. Det är annat med praktikanter som är uppenbart lata!
Men det som du behöver göra i första hand är att prata med skolan, beroende på program/kurser är det ibland väldigt hårt att arbetsplatsens arbetstider gäller. När det är praktik så är det oftast ett heltidsjobb som gäller.

Så mitt tips är att ringa skolan i första hand och fråga hur du ska göra. När du fått svar av dem pratar du med handledaren. Alt pratar med handledaren och förklarar läget för att sen ringa skolan.

Det är tufft med praktik när man vanligtvis går i skolan! Mycket nytt att ta in och långa dagar. Inte blir det lättare med en depression i grunden heller. Hoppas att det löser sig för dig!

Jag hade nog tagit det först med ansvarig lärare på din skola för det är fortfarande en kurs du läser även om inte undervisningen sker på skolan. Då kan även din lärare prata med din praktikplats och så kan de ta och komma överens om vad som är bäst för dig. Det är skillnad på att inte orka/vara lat och faktiskt ha en anledning och därför vilja skära ned på antalet timmar. Jag antar att du har en timmes lunch, kan du inte bara ta en halvtimmes lunch och på så sätt gå hem en halvtimme tidigare till att börja med? :)

Som handledare hade jag inte sett några problem med det om du har sjukintyg. Det är annat med praktikanter som är uppenbart lata!
Men det som du behöver göra i första hand är att prata med skolan, beroende på program/kurser är det ibland väldigt hårt att arbetsplatsens arbetstider gäller. När det är praktik så är det oftast ett heltidsjobb som gäller.

Så mitt tips är att ringa skolan i första hand och fråga hur du ska göra. När du fått svar av dem pratar du med handledaren. Alt pratar med handledaren och förklarar läget för att sen ringa skolan.

Det är tufft med praktik när man vanligtvis går i skolan! Mycket nytt att ta in och långa dagar. Inte blir det lättare med en depression i grunden heller. Hoppas att det löser sig för dig!
Hon har ju ett intyg från läraren, då bör ju skolan vara ok med det.

Nu är jag ännu mer nervös. Antar att jag får fortsätta som vanligt.
Ska man behöva bita ihop trots att man är på botten och mår sämst?

Gå och prata med din handledare. Hen kommer knappast att bli arg på dig, om det är det som du är rädd för. Alla kan bli sjuka och det vet förmodligen din handledare precis som de flesta vuxna människor. Se till att ha med dig dina intyg bara.

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 673
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 973
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 566
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en... 6 7 8
Svar
149
· Visningar
16 257
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka