Bukefalos 28 år!

Hur hålla isfritt i vatten baljan i hagen?

charmant

Trådstartare
Om denna ligger fel får någon moderator flytta den.
Hur gör ni med vatten till hästarna i hagen nu när frys graderna kommer?Jag vill gärna ha vatten till mina men har inte råd att köpa massa dyra uppvärmbara saker osv.Finns det några knep på att hålla det hyfsat is fritt i vatten baljorna?Tacksam för svar.
 
Sv: Hur hålla isfritt i vatten baljan i hagen?

Jag har hört någonstans ifrån, att man kan lägga en fotboll i vattenbaljan. Tack vare att den hålls i rörelse om det blåser lite och när hästarna dricker, så fryser inte baljan igen.

Om det sen är sant, eller skröna, törs jag inte orda om.
 
Sv: Hur hålla isfritt i vatten baljan i hagen?

Har också hört att man kan lägga en boll i vattnet, har inte provat men kan tänka mig att det fungerar.
Har sen också fått tips att man kan bygga någon slags trälåda som är isolerad med frigolit, som tydligen ska förhindra att vattnet fryser. Kan tänka mig att det fungerar om det inte är allt för kallt.
 
Sv: Hur hålla isfritt i vatten baljan i hagen?

Boll har jag med hört...får se om jag får ta någon av sonens avlaggda utan att det blir allt för livat om den saken:angel:
Ska nog se vad man kan snickra i hop också....nu får sambon att grejja med.
Någon som har fler ideer?
 
Sv: Hur hålla isfritt i vatten baljan i hagen?

Boll har jag med hört...får se om jag får ta någon av sonens avlaggda utan att det blir allt för livat om den saken:angel:
Ska nog se vad man kan snickra i hop också....nu får sambon att grejja med.
Någon som har fler ideer?
hihih eller köp en egen boll, helt enkelt:):rofl:
 
Sv: Hur hålla isfritt i vatten baljan i hagen?

man kan tydligen bygga en isolerad ytter balja och i mellanrummet mellan vatten baljan och ytterbaljan ha en glödlampa, bara vara noga med att inte hästarna kommer åt sladden till glödlampan (och ha en jordfelsbrytare mellan lampsladden och uttaget). tydligen ska det räcka. en bekant har det så, hon hade fått det "tipset" via någon häst tidning.
 
Sv: Hur hålla isfritt i vatten baljan i hagen?

man kan tydligen bygga en isolerad ytter balja och i mellanrummet mellan vatten baljan och ytterbaljan ha en glödlampa, bara vara noga med att inte hästarna kommer åt sladden till glödlampan (och ha en jordfelsbrytare mellan lampsladden och uttaget). tydligen ska det räcka. en bekant har det så, hon hade fått det "tipset" via någon häst tidning.


OH! Låter livsfarligt!! :eek:

Vi har byggt en stor trälåda med runda hål i locket och fodrat insidan med tjock frigolit. I luftrummet har vi en sådan ljusslang som man brukar ha utomhus på husen och i träden. Den värmer superbra och har IP44, tål alltså bra att vara ute även om det kommer en svätt vatten på den :idea:
Vi köpte en superbillig på Rusta, den höll en vinter, men nu är den halvdöd...

Se till också att hästarna inte kan dra in lådan i hagen så de kommer åt strömsladden!!!

(vi bor i norrland och har haft hinkarna isfria även de kallaste nätterna) :banana:
 
Sv: Hur hålla isfritt i vatten baljan i hagen?

OH! Låter livsfarligt!! :eek:

Vi har byggt en stor trälåda med runda hål i locket och fodrat insidan med tjock frigolit. I luftrummet har vi en sådan ljusslang som man brukar ha utomhus på husen och i träden. Den värmer superbra och har IP44, tål alltså bra att vara ute även om det kommer en svätt vatten på den :idea:
Vi köpte en superbillig på Rusta, den höll en vinter, men nu är den halvdöd.

Se till också att hästarna inte kan dra in lådan i hagen så de kommer åt strömsladden!!!

(vi bor i norrland och har haft hinkarna isfria även de kallaste nätterna) :banana:

Du har inte lust att"slänga"in en bild på er låda?Låter intressant men jag fattar inte riktigt:angel:
 
Sv: Hur hålla isfritt i vatten baljan i hagen?

inte mer livsfarligt än en ljusslinga :angel: blir det något tok så löser jordfelsbrytaren ut (en sådan att sätta mellan kontakten och uttaget kostar runt 100 kr);) sen ska det ju sitta "dolt" så inte hästarna kommer åt lampan, men det måste ju även en ljusslinga göra.
 
Sv: Hur hålla isfritt i vatten baljan i hagen?

De där med en boll i karet låter ju jätte bra:) Om inte ens för bra...
Kan inte tänka mig att den skulle hålle vattnet isfritt eftersom andra saker som "rör på sig" vid blåst, frusit fast helt och hållet i vatten på olika ställen:crazy:
Men de eju helt klart en idé värd att pröva!!:idea:
 
Sv: Hur hålla isfritt i vatten baljan i hagen?

Har prövat både figolit och ex boll som rör sig i vattnet men tyvärr när det blir regält kallt (-5* och neråt) så fryser även det.:cry:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 237
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 076
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 501
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 663
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp