Hur hålla sig vaken under föreläsning?

Caoimhe

Trådstartare
Jag har problem med extrem trötthet, och det går ut över mina studier. Det är så pass illa att jag har svårt att hålla mig vaken under föreläsningarna i skolan. Mina ögonlock är tunga, blicken är svår att fokusera och hela synfältet kan liksom darra. Och all min energi går åt till att hålla mig vaken = det är svårt att fokusera på vad lärarna säger.

Någon som har några tips på hur jag kan gå tillväga för att bli piggare under föreläsningarna? Att nypa i armen fungerar inte. :p
 
Jag måste anteckna på föreläsningarna, sitter jag bara och lyssnar stänger jag till sist av och om jag är trött somnar jag :p
 
När jag pluggade skrev jag ner allt som sas på föreläsningarna, det hjälpte mig att hålla mig vaken. Jag har haft samma problem som du, kan fortfarande ha det på möten på jobbet ibland:o men jag håller mig vaken om jag skriver.
 
Jag brukar försöka byta språk, om föreläsningen är på svenska så antecknar jag på engelska :angel:

+ en himla massa kaffe :up:

Om ni har tillgång till föreläsningarna innan de ges (pdf eller liknande) - försök märka ut de viktigaste avsnitten och fokusera på att hänga med där och vila/andas resterande minuter?
 
Vet inte om du har paus i föreläsningarna dvs 45 min fl 15 min paus å sen 45 min fl. Om du har paus se till att upp och rör dig, helst någon minut ute också. Då piggnar man lättare till och håller sig vaken även på andra delen!
 
Jag har problem med extrem trötthet, och det går ut över mina studier. Det är så pass illa att jag har svårt att hålla mig vaken under föreläsningarna i skolan. Mina ögonlock är tunga, blicken är svår att fokusera och hela synfältet kan liksom darra. Och all min energi går åt till att hålla mig vaken = det är svårt att fokusera på vad lärarna säger.

Någon som har några tips på hur jag kan gå tillväga för att bli piggare under föreläsningarna? Att nypa i armen fungerar inte. :p
Tillfälligt: energidricka, kaffe, snabb energi etc. Även en rejäl laddning med typ apelsiner, mandariner etc brukar pigga upp!
 
Stå upp istället för att sitta. Kan vara svårt på skolan men sitt annars längst bak och ta regelbundna ståpauser ofta. Lärarna kommer nog vänja sig. ;) Jag märker iaf stor skillnad en trött dag på jobbet om jag står och jobbar eller sitter. Dricker inte kaffe och då finns ingen direkt "kick" att få, mellanmål kan hjälpa men att stå upp funkar bäst.
 
Anteckna (!!!) snyggt och drick vatten. Jag känner inte att jag vill lägga pengar på kaffe (som ofta är ganska dyrt i studentkretsar), så jag dricker vatten.

Annat tips är sura kulor-godiset, när man ätit flera gör det lite ont när det fräter i munnen. Det piggar upp :angel:
 
Stå upp istället för att sitta. Kan vara svårt på skolan men sitt annars längst bak och ta regelbundna ståpauser ofta. Lärarna kommer nog vänja sig. ;) Jag märker iaf stor skillnad en trött dag på jobbet om jag står och jobbar eller sitter. Dricker inte kaffe och då finns ingen direkt "kick" att få, mellanmål kan hjälpa men att stå upp funkar bäst.

Jag skulle bli halvt galen om någon ställde sig och satte sig under föreläsningen, i alla fall bänkraderna hos oss är av varierande kvalitet och väldigt mycket rörelse känns igenom. Dessutom låter ofta stolarna när man reser sig.


Allmänt så tycker jag att det är grymt respektlöst att sitta och sova på föreläsningar, då tycker jag att man lika gärna kan bespara sina kurskompisar risken för snarkningar, ryckande huvuden etc och visa lite respekt för föreläsaren genom att inte delta.
Självklart är detta mina åsikter och inte några generella riktlinjer.
 
Anteckna (!!!) snyggt och drick vatten. Jag känner inte att jag vill lägga pengar på kaffe (som ofta är ganska dyrt i studentkretsar)

Var har du pluggat? Både i Lund och Malmö har kaffet varit snorbilligt (och jättegott) på skolan :D. Annars funkar termosmugg förträffligt om en ska vara ekonomisk.
 
Var har du pluggat? Både i Lund och Malmö har kaffet varit snorbilligt (och jättegott) på skolan :D. Annars funkar termosmugg förträffligt om en ska vara ekonomisk.
KTH!
15-20 kr häromkring, det tycker jag är ganska dyrt :p
Termos(mugg) fungera om man inte rör sig så mycket, men i alla fall jag är för bekväm för att bära runt på en och jag vågar inte ha den i väskan efter ett litet missöde :p
 
KTH!
15-20 kr häromkring, det tycker jag är ganska dyrt :p
Termos(mugg) fungera om man inte rör sig så mycket, men i alla fall jag är för bekväm för att bära runt på en och jag vågar inte ha den i väskan efter ett litet missöde :p

Ah! Här ligger det på 10 kr för en normalstor (rätt rejäl) kopp. Dessutom finns klippkort på åtminstone LUX i Lund som hjälper en spara in ytterligare några slantar.

Jag skaffade en Primus termosmugg som är fantastisk, den läcker inte ens fast den ligger uppochner i väskan :o. Däremot tar den ju lite plats, det går inte att komma ifrån.
 
Jag har precis samma problem! Jag har alltid haft svårt att hålla mig vaken på lektioner och föreläsningar. Det som fungerar bäst för mig är att anteckna men då blir jag så uttråkad och rastlös istället, så oftast surfar jag på dator/surfplatta/mobil men då brukar jag glömma bort att lyssna. Jag vet många som ritar i såna målarböcker för vuxna typ under föreläsningar, och några som stickar eller virkar. Det kanske ser konstigt ut att hålla på med något annat när någon pratar, men det är ju bättre än att somna.
 
Hur sover du på nätterna, och kan du förbättra det? Jag har samma problem, men för mig är det ganska ofta kopplat till att jag har sovit lite för lite. Första föreläsningen brukar gå bra för mig om jag cyklar eller går till skolan, så rörelse är alltid bra. Tuggummi, frukt eller godis kan fungera som tillfälliga nödlösningar. Kaffe fungerar nästan alltid för mig, men pga magsår tar jag bara till det i nödfall så det är möjligt att det inte har lika bra effekt om man dricker det regelbundet. Anteckna är förstås också bra, men är man över en viss gräns så somnar man ju till i var och varannan mening i alla fall. En kompis som petar på en då och då är också toppen, för man brukar bli lite överraskad och få en adrenalinkick :p.
 
Det verkar börja bli lite modernt att tillåta att folk reser sig på föreläsningar. Gick en utbildning där de tryckte på att man gärna skulle resa sig för att hålla kvar fokus. Allt för att dra igång cirkulation hade jag kört på. Antingen stå eller röra sig sittande om det inte passar att stå.
 
Låter som mina skolår fram till gymnasiet och i retrospekt förstår jag inte att jag kunde gå ut med så bra betyg. Satt och klottrade i böckerna och gav mig hemläxa jag aldrig gjorde.

Tipsar som de flesta andra om något att hålla kroppen sysselsatt med & substitut om det funkar för dig. Sen kanske det vore en idé att utreda orsaken till tröttheten. Något med vinterhalvåret att göra eller är den mer långdragen än så? Osv.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
774
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 474
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 457
Senast: Exile
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 527
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp