Hur hålla sig vaken under föreläsning?

Gå till en läkare!

Jag somnade på lektionerna dagligen från femton års ålder, föreläsningarna på högskolan inkl... Har försökt precis allt! Lyckades tom anteckna medan jag "sov", somnade iofs även vid fysiskt arbete, inte bara i skolan. Vid 22års ålder tyckte jag att jag inte längre kunde vara tonårstrött. Gick till skolvården, fick först order om att äta ordentlig frukost(gjorde jag redan) och att pröva kaffe, druvsocker, godis. Hjälpte givetvis inte utan fick sedan remiss till neurologen. Gjorde sömnundersökningar o sov enligt skolboken! Konstaterades då ha en mild narkolepsi, efter ett par år nedskrivet till "Idiopatisk hypersomni".

Min räddning blev medicin helt enkelt, tyvärr först när utbildningen var klar. Men vilken skillnad! Käkar nu Ritalin, medicinskt uppåttjack, som vanligen ges vid adhd... Kan koncentrera mig och håller mig vaken mentalt ( men får fortfarande trötta ögon, tung kropp).

Iår är det 11år sedan (vad gör jag inne på ungdom??? ) o jag har nyligen pratat med en lärare för särskolan. Min enorma trötthet när jag är "ute i det sociala" påminner tydligen mycket om adhd. (tjejer har tydligen inte alltid hyperaktiviteten) Det känns som en intressant anledning men jag orkar inte hålla på med fler utredningar. Det viktiga är att jag får rätt medicin.

Vad jag vill säga med hela min roman ovan är att det kan finnas anledning till tröttheten och det kan finnas hjälp att få rent medicinskt.
 
Sitt rak i ryggen med god hållning och sträck på dig. Sjunker du ner i skolen eller lutar dig bakåt blir du nog mer trött.
 
Tack för allas svar! Här finns definitivt en hel del knep som jag kan testa.

Om det inte blir bättre när jag har kommit igång med motionen framåt våren så ska jag definitivt uppsöka vård. Mer motion och en mer regelbunden dygnsrytm blir mitt första försök till att pigga på mig. Det känns som att jag har försökt det förut, men en sista gång innan jag söker vård för det igen.
 
Allmänt så tycker jag att det är grymt respektlöst att sitta och sova på föreläsningar, då tycker jag att man lika gärna kan bespara sina kurskompisar risken för snarkningar, ryckande huvuden etc och visa lite respekt för föreläsaren genom att inte delta.
Självklart är detta mina åsikter och inte några generella riktlinjer.
Jag har aldrig faktiskt somnat under en föreläsning. Däremot får jag kämpa ordentligt. Men jag VILL ju ta del av informationen som delges under föreläsningar. Jag VILL ju prestera mitt allra bästa och visa vad jag går för.
Jag kan även garantera att jag aldrig har stört mina kurskompisar.:)

Jag förstår hur du tänker, och jag håller med om att det är respektlöst OM man ändå planerar att sova sig igenom föreläsningen (vilket jag inte gör). Men jag anser att jag har en rätt till att få delta på föreläsningarna på högskolan även om jag brottas med extrem trötthet. Jag kan inte låta hela mitt liv stanna av bara för att jag ständigt är trött - oavsett om det handlar om sjukdom eller något som är lätt "botat" med motion eller ändrad kost eller dylikt. :)
 
Hur sover du på nätterna, och kan du förbättra det?
Ja, nattsömnen går definitivt att förbättra. Dygnet blir ju gärna lite förvridet när jag ständigt måste ta "power naps" under dagen, så jag inte hinner med det jag borde göra... Så det är ju lite av en ond cirkel det med.
 
Jag har aldrig faktiskt somnat under en föreläsning. Däremot får jag kämpa ordentligt. Men jag VILL ju ta del av informationen som delges under föreläsningar. Jag VILL ju prestera mitt allra bästa och visa vad jag går för.
Jag kan även garantera att jag aldrig har stört mina kurskompisar.:)

Jag förstår hur du tänker, och jag håller med om att det är respektlöst OM man ändå planerar att sova sig igenom föreläsningen (vilket jag inte gör). Men jag anser att jag har en rätt till att få delta på föreläsningarna på högskolan även om jag brottas med extrem trötthet. Jag kan inte låta hela mitt liv stanna av bara för att jag ständigt är trött - oavsett om det handlar om sjukdom eller något som är lätt "botat" med motion eller ändrad kost eller dylikt. :)

Ja gud ja, om du faktiskt försöker så ska du vara på plats! :)

Lycka till!!
 
Jag har problem med extrem trötthet, och det går ut över mina studier. Det är så pass illa att jag har svårt att hålla mig vaken under föreläsningarna i skolan. Mina ögonlock är tunga, blicken är svår att fokusera och hela synfältet kan liksom darra. Och all min energi går åt till att hålla mig vaken = det är svårt att fokusera på vad lärarna säger.

Någon som har några tips på hur jag kan gå tillväga för att bli piggare under föreläsningarna? Att nypa i armen fungerar inte. :p
gerimax dagligen för extra energi, druvsocker att knapra på under föreläsningen(eller kaffe), ingen jacka/kofta (så att man inte sitter som i en varm och gosig iglo och tycker att bänken ser ut som en mysig huvudkudde).
och sen att skriva hela tiden :).

de gånger jag somnat på föreläsning har varit då jag inte antecknat, och haft en föreläsare som lätt blir monoton i rösten.

att vara smått kissnödig under föreläsningen hjälper också mot tröttheten, dock är det ingen höjdare för fokuseringen..
 
Har du sökt vård för att utreda varför du är så trött?
Känns ju som ett första steg..
Ja, jag har gjort det vid ett antal tillfällen. Ofta skylls tröttheten på brist på motion trots (då) flera dagar i veckan i stallet + ordentlig vardagsmotion till/från/i skolan. Även att kosten inte skulle vara tillräcklig, då jag förut gärna åt smörgås som varje mål. Kosten är definitivt bättre nu, även om det såklart alltid går att förbättra. :D
Jag har även bytt medicinering vid tillfälle då det ena pillret kan orsaka trötthet och "trubba av" känslor en del. Jag har inte märkt någon skillnad efter bytet, dock.

Det blir också svårt att få vården ta en på allvar när man har flera problem samtidigt + en liten historia med hypokondri p.g.a. depression. Det blir liksom motvilligt när man ber dem att "bara kolla det här också". När de väl tar en koll på det jag ber dem om så SYNS det ju dock att jag har problem med det jag påpekar. Men jag känner mig alltid lika dum. Som att de tror att man hittar på.

Det tog åtminstone 13-14 år innan mina (periodvis fruktansvärda) eksem diagnosticerades som kontaktallergi, trots att jag har varit hos doktorer och hudläkare otaliga gånger genom åren. Då handlade det inte heller om svaga allergier, utan flertalet starka reaktioner och många ämnen. Huvudvärken jag har haft flera gånger i veckan (ibland dagligen) i åtminstone 10 år är "nog" spänningshuvudvärk, men det är inget som kollats upp ordentligt trots flertalet besök. Så jag undrar jag när de ska ta min trötthet, som hållit på i kanske 4, 5 år nu, på allvar. Det känns tjatigt att gå tillbaka gång på gång utan resultat.

Edit: Förlåt, det blev långt och bittert. :p
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
774
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 475
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 457
Senast: Exile
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 527
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp