Bukefalos 28 år!

Hur hantera nafsig ung valack?

milly

Trådstartare
Det är en 2årig nsv valack som är jättesnäll, social och cool av sig men lite dominant, så som jag och andra tolkar det.
Om ni är insatta i Parellis horsenality så skulle jag bedöma denna häst att vara LB extrovert. Om han är ranghög eller inte är svårt att säga då han fortfarande går med sin mamma och storasyster (ja, tyvärr men han kan tas ifrån mamman själv o så).

Han är ju, som dessa raser ofta är (iaf om de inte är så väl uppfostrade), bufflig och nafsig. Han har precis börjat vänja sig vid att någon pysslar med honom och kräver nånting av honom (som att stanna när jag stannar och gå bakom/bredvid mig) och när jag försökte lära honom backa ifrån mig, med hjälp av lätt tryck på bogen, så backade han men var samtidigt lite irriterad och nafsade/bet lätt mig då o då. Jag försökte tillrättavisa honom genom att vifta till med repet och/eller höja handen/slå på mulen (vilket jag ju inte vill egentligen! = använda våld :crazy:)

Han har aldrig fått någonting ur handen på mig! Dock från hans ägare ibland.

Hur ska jag göra för att det ska bli rätt enligt NH??!
 
Sv: Hur hantera nafsig ung valack?

Enligt PP ska du bara putta bort mulen på honom och inte göra stor affär av det.

Våld och tillrättavisning är inte samma sak.
 
Sv: Hur hantera nafsig ung valack?

Vet inte vad som är rätt enligt NH, men själv slår jag till, snabbt och ganska hårt på mig själv, precis bredvid där hästens mule är, utan att säga något eller lägga någon större vikt vid beteendet.
Dom tycker det är otrevligt, och man bjuder inte in till någon strid eller lek, som det ibland kan uppfattas som om man knuffar på dom eller daskar på mulen som ju är vanligt. Funkar bäst av allt jag har testat, hästen får inte ut något som helst kul av sitt beteende och man behöver inte kränka eller göra illa den. Dom hästar jag har provat på brukar som mest försöka några gånger innan dom slutar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur hantera nafsig ung valack?

Tack för ditt tips också! Låter som att du har kommit på ett BRA eget sätt att lösa det. :bow:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag tycker att alla NH -tränare som t ex Parelli, Monty Roberts o alla andra vars böcker/info jag läst handlar om nervösa/rädda hästar...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
15 592
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp