Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej det tycker jag inte är okej. Vissa saker som kanske är möjliga att bestämma kan de få bestämma men samtidigt så är det ofta så i dessa perioder att det spelar ingen roll vad man gör, de blir ändå helt förstörda. Jag tror nästan att det kan vara en bättre lösning att låta dem få ett väldigt tydligt besked i det läget. På tal om Jesper Juul i en annan tråd så tror jag mycket på hans idéer om att man ska bete sig så som man skulle bete sig mot vilken annan person som helst. Jag skulle inte flytta på mig vid matbordet om det inte fanns ett gott skäl, jag satt ju där först och har lika stor rätt som alla andra att välja plats. Om man ska kunna lära barnet att sätta gränser runt sig själv så måste man själv kunna ha självbestämmande över sin egen person. Så flyttar på mig utan skäl gör jag inte. Likaså får man inte slå och boxa på mig, det gillar jag inte.Frågan är - just exemplet med makaroner - hur långt låter man dem få som de vill i sådana fall? Min brorson hade en period när han skulle bestämma hur alla skulle sitta, annars grinade han och skrek. Jättejobbigt att vara gäst hos dem då - när en liten skulle skyffla runt allas platser in absurdum.
De jobbigaste perioderna är när de faller i gråt över ingenting, typ för att man la upp korven före makaronerna på tallriken eller nåt sånt.
Jag fortsätter envist att vägra kalla det för trotsålder, utan snarare gränstestarålder. OM man ser det som att de helt enkelt provar var gränserna går, så är det (åtminstone för mig) lättare att förstå vad man behöver göra = bestämma sig för var gränsen går och sen låta den gränsen vara orubblig.
Gör ni så att ni bara struntar i dem om de gnäller?
Jag försöker göra så, men samtidigt undrar jag lite om hon fattar galoppen, ofta går det ju från gnäll till lessen då, och då kan jag ju inte strunta i henne längre.. pust, vad svårt det är!
Jag säger 'använd dina ord istället så jag förstår', och det gör hon ibland... om hon inte är på dåligt humör![]()
det finns också barn som testar föräldrarnas tålamod i flera timmar trots att de aldrig lyckats få sin vilja igenom på det sättet...sen finns det ju ungar som testar sina föräldrars tålamod i 1 timma för de vet att de till slut får som de vill.