(OT men jag tror inte att TS är den du tror, det har funnits två med samma nick under åren.)
Hmm. Jag är jag ju! Om inte annat så är jag iallafall den @prinsessfeminist tror
För övrigt intressant tråd! Som vanligt tror jag att alla tänker som mig
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
(OT men jag tror inte att TS är den du tror, det har funnits två med samma nick under åren.)
Så tar jag bort både inläggen och dem.
För att värna min inre frid.
Jag har det så irl och det är så som jag vill ha det - där.Jag är lite på den linjen att folk gärna får visa hela färgpaletten
Ni behöver inte vara vänner på fb för att använda messenger!vi är fbvänner för att jag vill kunna använda messengern till kommunikation
Nej jag vet det - men så var det inte innan.Ni behöver inte vara vänner på fb för att använda messenger!![]()
Nu har jag inte läst allt om hur andra har svarat här, men jag tänker såhär:På gränsen till vad du tolererar? Rena rasister har jag tack och lov inga, de hade rykt. Men folk som snarare kommenterar eller gillar andras delade hat-och skräckpropaganda (avpixlat och dess syskon) typ två steg bort? Eller de som balanserar på gränsen och länkar till hyfsat legitima källor. Det finns ytterst få i min vänlista, och hittills har jag tänkt att det kan vara bra med en påminnelse om hur folk kan vara. Och i ett fall, den värsta, är det en släkting jag drar mig för att kapa- då tappar vi kontakten helt.
Men nu... Ett par stycken till synes normala, men kanske lite naiva, har förvandlats till rasistiska hattroll. Jag vill mest kräkas, men har då och då svarat för att iaf markera att alla inte tänker som hen. Men det känns helt meningslöst egentligen, snäppet över att dela pastellfärgade plattityder och ändra profilbilden till en svensk flagga.
Spelar det någon roll? Det är antagligen ändå mest jag och min självgodhet som mest når likaledes självgoda (vettiga!) personer.
Så, min fråga är hur gör ni och hur tänker ni när lynchmentaliteten kommer fram. Eller "vad vad det jag sa". Eller bilder, som i de flesta fall aldrig borde tagits, på offer, som delas utan eftertanke.
(Jag dessutom svårt att hålla mig borta, det är någon morbid skadeglädje hur idiotiska folk är...)
Har nog aldrig avföljt någon (Visste väl inte att man kunde. O_O), så när jag fått nog av smygrasism eller sexism i mitt flöde tar jag bort dem ur vänlistan. Den är rätt begränsad. Över femtio pers så blir ju flödet så stort att man missar hälften ändå?
Tar folk verkligen FB på så pass stort allvar att det skapar problem när man sedan träffas på riktigt?
Tar folk verkligen FB på så pass stort allvar att det skapar problem när man sedan träffas på riktigt?
Om du sorterar bort Facebook-rasisterna förlorar du direktingången till hur de tänker och resonerar, och dessutom möjligheten att bemöta dem och deras åsikter. Det märks på ditt svart-vita resonemang att du är illa informerad, och saknar kontaktytor där, (ett offer för åsiktsbubblan måhända?).Det handlar om grundläggande mänskliga värderingar, inte "åsikter". Delas inte dessa, funkar inte "tycka om", vara vänner. Bland annat eftersom det handlar om ett ogrundat hat mot andra av mina vänner, enbart baserat på deras födelseort och/eller hudfärg. Det handlar om att dessa människor bygger upp otäcka stämningar för att hota mina andra vänner.
Åsiktsbubblan är farligast för dem som har foliehatt och vägrar ta in en bred palett av information. Att sortera bort rasister på Internet, skadar inte tillgången på vederhäftig information.
Om du sorterar bort Facebook-rasisterna förlorar du direktingången till hur de tänker och resonerar, och dessutom möjligheten att bemöta dem och deras åsikter. Det märks på ditt svart-vita resonemang att du är illa informerad, och saknar kontaktytor där, (ett offer för åsiktsbubblan måhända?).
Rasism är definitivt ont och dåligt, men tyvärr finns det många andra onda och dåliga fenomen som ställer till med lika mycket elände. Besattheten av rasism och endast rasism som vår tids stora onda är farlig och enkelspårig tror jag.
Jag umgås mest med folk som tycker rätt lika. Akademiker, feminister, oftast högutbildade. Att vara feminist och rasist är en sällsynt kombination misstänker jag. Jag har mest vänner som röstar rött men några blå finns också. Men saknar vi grundläggande gemensamma värderingar blir vi troligen inte vänner heller. Min PARTNER och jag röstar inte lika heller, men vi har samma grundsyn beträffande alla människors lika värde.
Beror väl på hur betydelsefull just facebookbubblan är?Jag Instämmer helt!
Genom att skala bort det onda och aldrig möta det, så har man själv skapat sig sin egen bubbla.
Jag tycker det är en balansakt, att se till att få information om sådant jag ogillar, för att på så vis också bredda mina perspektiv.