Hur har eksemvåren varit i år?

Inte_Ung

Trådstartare
Lätt eller svår?
Jag trodde att jag hade en eksemhäst, men nu så vet jag inte längre.
Hästen har inte kliat sig och jag har inte behandlat något alls.

Har det ännu inte kommit några knott eller är det redan över?

Hur går det för er andra?

Sv: Hur har eksemvåren varit i år?

Över är det ju inte förrän sent i höst.

Men här har den hitills varit mycket lätt. Knotten lyser praktiskt taget med sin frånvaro. Jag var 'senå' på med täcket, almanacksmässigt. Var utan täcke in i maj. Sen kom knotten, i massor - EN DAG. Dagen efter var de de i princip borta? Och där har de hållit sig.

SNällt på insekter överlag, men för någon vecka sen kom myggen. Knotten är fortfarande på semester dock. Jag njuter så länge de varar, men gör mig tyvärr inga illusioner om att de inte kommer, i sinom tid.

På jobbet, inte så många mil från dig, har det varit ungefär lika. Lugnt, lugnt, lugnt, för ett par veckor sen kom myggen med besked (fast de har jua nlagt våtmarker i Lunsen, tack för den..) Men inga knott.

SÅ än så länge extremt 'lätt' skulle jag vilja säga. Jag slängde ju på täcket där efter den enda dagen med knott, och var så nöjd med inget kli etc, och att det funkade så bra när jag hann på med täcket i tid i år. Tills jag insåg just att 'men det är ju inga knott'. Så lär nog invänta dem innan jag vet hur väl insatserna fungerat. Men han går med täcke, smörjs med bensylbensoat 2 ggr/v, och flugsprayas varje morgon lite halvslarvigt vid skapet.

Vi får se hur länge friden håller i sig, innan de små jävlarna kommer.

Här i Skåne tycker jag att den just börjat !
Antagligen har knotten väntat på finvädret .
Mina hästar bor på nytt ställe i år och jag upplever det som knottrikt !
Smörjer och sprayar 2 x om dagen numer x 2 ston då min nya häst är hemkommen:bump:

Hej från hambo

Min kliar sig lindrigt, så hon är inpackad med exemtäcke och dubbel halsdel (manen är värst drabbad). Men tycker än så länge att det känns som det går rätt bra.. Har ju bara haft en halv säsong med problem förut då hon började klia sig förra hösten. Just nu smetar jag mest med fuktcreme för att minska torrhetskänslan i manens hårbotten.

28234_430169035947_789510947_5480261_7956233_n.jpg

Ovanligt lätt jämfört med förra året för vår del.

Det är bara år 2 för mig med eksemhästar, men det känns riktigt hoppfullt än så länge.

Här har vi massor av mygg men knappt några knott.

Mina har gått med täcke sedan snön försvann och sprayas varje kväll och smörjs med Benzylbensoat 2 ggr om dagen.
De har gått på bete sedan i början av maj.

Lätt eller svår?
Jag trodde att jag hade en eksemhäst, men nu så vet jag inte längre.
Hästen har inte kliat sig och jag har inte behandlat något alls.

Har det ännu inte kommit några knott eller är det redan över?

Hur går det för er andra?

Kanske ditt kli hoppade till oss, för jag som hade två eksemfria ser nu klåda på båda. Jäkla mycket knott och skit i hagen... :(

Nu har inte jag islandshäst, men fullblodet har kliat svansen EN gång (hon brukar tappa i svansroten i normala fall), så nog får man väl säga att det har varit "bra" år so far!

Däremot är det några j*a kryp som äter upp halva bogen och under magen trots hård besprutning av häst:mad:

Ja alltså vi har ju inte haft symptom på gammelman under en ganska lång tid, det enda vi har märkt nu under vår och försommar. Det var när knotten dök upp på allvar, frånsett att jag var full med sårskorpor i hårbotten så ville gammmelman leka disktrasa med öronen och skog dom mot boxkanten. Det avhjälptes med en vanlig Bucas luva med öron.

Det är ju som 2 omgångar.
Och jag tänkte på våromgången nu.
Höstomgången får jag hantera senare.

Mja, knotten kan ju vara där hela sommaren. Jag har 'gått på' förr (med mindre insatser) att det här går ju bra det här. I början, när jag inte visste det var eksem, så gick det finemag till typ kring midsommar, sen gick det åt skogen.

Så, när än knotten kommer så är ju problemet där.

Men förstår hur du menar med två omgångar, de är ju allra värst. Men 'våromgången' har inte kommit än typ då om man ser det så (inte här iaf.)

Bor på Österlens mitt och här kryper knotten över hela hästen i princip, plus på mej. Usch fy. Har hållit på i ca 2 veckor, kanske 3... Är glad för benzylbensoatet.... Älgflugor också, hemska varelser...

Här har det börjat lite smått, men ingen explosion. Dom värsta eksemhästarna kliar sig, min med lindrig kliar bara lite under luggen än så länge. Öronen har haft en omgång men det har lagt sig med tjärslava o cortisonsalva. Alla går med täcken o huva , eller flyveil.

Myggmedel sprutas för fullt.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
944
Senast: skogaliten
·
Hästvård Jag har i flera år funderat på att testa kula i livmodern till Nelly, och frågade veterinären idag kring pris osv. Men jag skulle gärna...
Svar
1
· Visningar
305
Senast: MiniLi
·
Hästvård Någon som har erfarenhet av UV-benskydd till häst och kan rekommendera? Jag har en häst med höga vita strumpor som lätt blir solbränd...
Svar
5
· Visningar
436
Senast: hamilton1
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
12
· Visningar
1 627
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka