Hur har ni det i värmen med alla bränder överallt?

Älgarna var här först innan bebyggelsen uppstod och jag resonerar som så att det snarast är en ära att dom vilda djuren vill hälsa på för SÅ vilda är dom inte och ger man fan i att jaga dom, förfölja dom eller kasta blomkrukor och stövlar på dom så är dom heller inte ett dugg aggressiva utan bara nyfikna. Jag har skogens vilda djur här på tomten frekvent och ingen av oss blir det minsta rädd för den andra utan här är en fredad zon och det vet dom.
Nja, hen som fick 7brutna revben och en punkterad lunga när hen var ute och gick håller nog inte med.
 
Nå, nu kan ju kor med kalv vara lite griniga av sig men då ni känner varandra ses du nog inte som något hot, vilket däremot en utomstående hade kunnat vara.
Jag har setts som hot också många gånger men aldrig gjort nån sak av det utan satt mig ner på en sten eller stubbe och börjat prata lugnt med dom så dom får en chans att känna in läget. Nästan alltid är det kalven som är mest intresserad och nyfiken medans kon kollar in läget lite på håll och när hon sen sett att det ingenting händer så blir hon nyfiken också. Det räcker med ett enda sånt möte och nästa gång verkar dom tycka "jaså var det han, då betar vi vidare / ligger kvar och vilar". Djur är inte dumma utan känner lätt in stämningar och där ligger vi ljusår efter.
 
Nja, hen som fick 7brutna revben och en punkterad lunga när hen var ute och gick håller nog inte med.
Då betedde sig denne inte som man ska eller bör bete sig, man får inte spö av en älg bara sådär utan att ha gjort nånting.
 
Då betedde sig denne inte som man ska eller bör bete sig, man får inte spö av en älg bara sådär utan att ha gjort nånting.
Fast det är ju inte helt ovanligt med älgattacker, var ju en man som greps misstänkt för att ha mördat sin fru för några år sedan. Det var en älg som var mördaren och frågan är om hon ens såg den innan hon blev nerslagen bakifrån och ihjälstampad när hon gick på en asfalterad gångväg runt en damm/sjö.
 
Fast det är ju inte helt ovanligt med älgattacker, var ju en man som greps misstänkt för att ha mördat sin fru för några år sedan. Det var en älg som var mördaren och frågan är om hon ens såg den innan hon blev nerslagen bakifrån och ihjälstampad när hon gick på en asfalterad gångväg runt en damm/sjö.
Visst kan det ske olyckor men det är ju ytterst ovanligt med oprovocerade attacker. Här vimlar det av djur av alla slag, både älg, rådjur och vildsvin och det är inte alls ovanligt att möta dom på skogspromenaderna. Det är mer ovanligt att INTE möta nån av dom på skogspromenaderna faktiskt eller att ingen av dom varit här på gården under en vecka.

Apropå farligast i skogen så är det faktiskt råbockarna tro´t eller ej för dom spetsar folk med hornen fast inte våran gamla galna råbock här som är halvtam, han skäller bara ut mig när han kommer skuttande. :laugh:
 
Apropå farligast i skogen så är det faktiskt råbockarna tro´t eller ej för dom spetsar folk med hornen fast inte våran gamla galna råbock här som är halvtam, han skäller bara ut mig när han kommer skuttande. :laugh:

Är det ändå inte vanligare att älgar attackerar? Åtminstone läser jag fler sådana nyheter.
Såg förresten en film häromveckan på en älg som tog sig ett dopp tillsammans med en lite överraskad kvinna :D.
 
Visst kan det ske olyckor men det är ju ytterst ovanligt med oprovocerade attacker. Här vimlar det av djur av alla slag, både älg, rådjur och vildsvin och det är inte alls ovanligt att möta dom på skogspromenaderna. Det är mer ovanligt att INTE möta nån av dom på skogspromenaderna faktiskt eller att ingen av dom varit här på gården under en vecka.

Apropå farligast i skogen så är det faktiskt råbockarna tro´t eller ej för dom spetsar folk med hornen fast inte våran gamla galna råbock här som är halvtam, han skäller bara ut mig när han kommer skuttande. :laugh:
Jodå, råbocken kan vara farlig när han trippar fram och lägger huvudet på sne för att sedan kröka på nacken och skjuta fram som en stålfjäder. Varken kid eller get har en chans om han sätter den sidan till!
 
Är det ändå inte vanligare att älgar attackerar? Åtminstone läser jag fler sådana nyheter.
Såg förresten en film häromveckan på en älg som tog sig ett dopp tillsammans med en lite överraskad kvinna :D.
Det där är lite älgar i ett nötskal, har dom bestämt sig för att hälsa och vill interagera så gör dom det och det sämsta man kan göra är att springa för då blir man med största sannolikhet nerslagen bakifrån. Den erfarenhet jag har av vilda djuren är att dom är nyfikna och gärna vill kolla vem som är så lugn och inte beter sig som ett hot, djur känner in situationer mycket skarpare än vi människor gör men vi kan lära oss interagera och bete oss fredligt.

Förresten hittade jag den här bilden för länge sen, jag tycker den säger allt om människa och djur i harmoni. https://www.britishwildboar.org.uk/oldlady.jpg
 
I den verkliga världen så är inte vilda djur -älgar inräknade- några disneydjur som vill interagera med människor..

Naturligtvis kan man bli oprovocerat attackerad av vilda djur, bara genom att befinna sig på fel plats, vid fel tidpunkt. Men med det sagt så är det rätt sällan som folk blir attackerade av vilda djur. Som tur är, för det slutar sällan bäst för människan när det sker.
 
Ja fy!
och det brinner jättemycket utanför Uddevalla :( 10 hektar på några timmar.

Jag börjar bli rädd. Det kan börja brinna var som helst när som helst just nu.
Ska man ha en väska packad? Ha kattens transportbur framme nära till hands?
Utanför Uddevalla fick de fly hals över huvud från sina hem idag.
Jag bor inte så att jag känner mig hotad, det är bara röken jag märker av. Men borde jag nära ett utsätta område hade jag nog åtminstone lagt upp någon slags plan .
 
Jag bor inte så att jag känner mig hotad, det är bara röken jag märker av. Men borde jag nära ett utsätta område hade jag nog åtminstone lagt upp någon slags plan .
Bor inte heller i områdena som brinner men tänker att det kan lika gärna börja brinna här där jag bor när som helst eftersom det är så torrt överallt. Det är läskigt hur det börjar brinna och hur fort det sprider sig!
 
Det brinner även i Uddevalla efter en trafikolycka som satt eld på omgivningen. 40 hektar brinner och 10 hushåll är evakuerade. De hade 5 helikopptrar som vattenbombade men flera har fått ge sig av till Björkö. Uddevallabranden är inte under kontroll i nuläget och i just det området ligger flera stall och hästgårdar.
Jag bor 3 mil bort. Andra branden i vår närhet. Tidigare i veckan bran det på Orust.
 
Det brinner även i Uddevalla efter en trafikolycka som satt eld på omgivningen. 40 hektar brinner och 10 hushåll är evakuerade. De hade 5 helikopptrar som vattenbombade men flera har fått ge sig av till Björkö. Uddevallabranden är inte under kontroll i nuläget och i just det området ligger flera stall och hästgårdar.
Jag bor 3 mil bort. Andra branden i vår närhet. Tidigare i veckan bran det på Orust.
Ja den branden kan ju brinna långt, där är mycket skog och alla gårdar :( hoppas de får den under kontroll
 
Ja den branden kan ju brinna långt, där är mycket skog och alla gårdar :( hoppas de får den under kontroll

Vädret är inte gynsamt heller. Dagens kraftiga vind har mojnat men det ska bli hett igen under tisdag och onsdag och inget regn i sikte på flera dagar
:(
 
De har ju blåst idag. Var glad när dom polska brandbilarna kör förbi hyllinge och tänkte nu borde de ju vara lungt ett tag men icke! nu läser man att de brinner i Uddevalla
 
Bränder är så skrämmande.

Precis som ovanstående funderar jag på mitt stall och djur och om man ska börja vara lite förberedd. Där jag bor är ingen fara men där jag har stallet. Vågar knappt tänka på det
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp