Hur har ni det i värmen med alla bränder överallt?

I dag sag jag den har bilden ... suck. Det ar inte brandrok har dar jag bor ... men bara lite osterut, norr och soder om oss brinner det.

fires.jpg
 
I dag sag jag den har bilden ... suck. Det ar inte brandrok har dar jag bor ... men bara lite osterut, norr och soder om oss brinner det.

Visa bifogad fil 18059
Hua, USA har ändå lite resurser, gissar att det är en hel del bränder även i Mexiko men även norrut i Kanada. Fruktansvärt, men det är ju tur att Trump sagt att det inte är några klimatförändringar trots alla experter som hävdar motsatsen. :cry: :banghead:
 
Hua, USA har ändå lite resurser, gissar att det är en hel del bränder även i Mexiko men även norrut i Kanada. Fruktansvärt, men det är ju tur att Trump sagt att det inte är några klimatförändringar trots alla experter som hävdar motsatsen. :cry::banghead:

Det ar alltid "wild fires" har runt oss den har tiden pa aret och det stracker sig alltid over granserna i norr och soder ... liksom resuerserna att slacka ror sig tamligen obehindrat over bada granserna ocksa. Har vet alla att varje ny wild fire maste fa stora resurser att slacka pa en gang det blossar upp annars gar mycket stora arealer at i branden.
I gar sa de pa lokal nyheterna att luften innehaller tillrackligt mycket rok for att vara "hazardous" att andas och att man ska halla sig inne. I dag kor jag upp till Washington for att spara med hundarna i torkan ... vi far se hur det blir, men med tva aktiva hundar kan jag inte stanga in oss ... de skulle bli galna pa riktigt da. :angel:
 
Befarad gräsbrand inte alls så långt härifrån :crazy: såg två brandbilar och läste på nt om det. Inringaren hade försökt släcka men sagt att det var på väg att sprida sig till träden. Hoppas att brandkåren fixar det! Regnade men åskade i natt.
 
Befarad gräsbrand inte alls så långt härifrån :crazy: såg två brandbilar och läste på nt om det. Inringaren hade försökt släcka men sagt att det var på väg att sprida sig till träden. Hoppas att brandkåren fixar det! Regnade men åskade i natt.
Nu åkte en brandbil hemåt igen och den andra ska ha situationen under kontroll :up: troligen efter ett åsknedslag, måste ha pyrt sen i natt då det var då det åskade?
50x50m område dock.
 
Nu åkte en brandbil hemåt igen och den andra ska ha situationen under kontroll :up: troligen efter ett åsknedslag, måste ha pyrt sen i natt då det var då det åskade?
50x50m område dock.
Det kan nog pyra upp emot två veckor så inte helt otroligt:(
Här hade vi två gräsbränder efter åskan igår , snabbt släckt av rediga boende i närheten dock :up:
 
Det kan nog pyra upp emot två veckor så inte helt otroligt:(
Här hade vi två gräsbränder efter åskan igår , snabbt släckt av rediga boende i närheten dock :up:
De försökte släcka med ruskor här men ringde också för säkerhets skull, skönt att det finns människor som håller ögonen öppna :up:
 
Kanske dum fråga men är det svårt att upptäcka om det ligger och pyr i gräset om det nu kan ligga så länge i det?
 
Kanske dum fråga men är det svårt att upptäcka om det ligger och pyr i gräset om det nu kan ligga så länge i det?
Jag antar att det ryker lite men pyr det sas I marken under jord sas är det nog mest varmt? Och blossar upp vid tillfälle.
 
Jag antar att det ryker lite men pyr det sas I marken under jord sas är det nog mest varmt? Och blossar upp vid tillfälle.
Hm. Jag tittade nämligen på vår hund och undrade plötsligt om det inte gick att lära hundar att söka upp de ställen där det fortfarande pyr och på så vis snabbare släcka dem utan att människorna behöver söka igenom varenda tuva.
Vet dock inte om det är fullkomligt orealistiskt (det kanske inte ens doftar annorlunda), jag kan ju knappast vara den första som kommer tänka på det :o
 
Hm. Jag tittade nämligen på vår hund och undrade plötsligt om det inte gick att lära hundar att söka upp de ställen där det fortfarande pyr och på så vis snabbare släcka dem utan att människorna behöver söka igenom varenda tuva.
Vet dock inte om det är fullkomligt orealistiskt (det kanske inte ens doftar annorlunda), jag kan ju knappast vara den första som kommer tänka på det :o
Såg ganska nyligen något om hundar som skickats ut på eftersläckning för att göra just det, nosa upp det som pyrde under marken. Ska se om jag kan hitta igen...
 
Såg ganska nyligen något om hundar som skickats ut på eftersläckning för att göra just det, nosa upp det som pyrde under marken. Ska se om jag kan hitta igen...
Härligt! Och vad skithäftigt :up::up: Jag kunde tyvärr inte lyssna men det var häftigt att läsa om att det fanns iallafall! Jag tänkte att med tanke på klimatet så blir det nog betydligt vanligare med bränder och att hundar skulle kunna komma till nytta där - och ser man på! Underbart :love:
 
Härligt! Och vad skithäftigt :up::up: Jag kunde tyvärr inte lyssna men det var häftigt att läsa om att det fanns iallafall! Jag tänkte att med tanke på klimatet så blir det nog betydligt vanligare med bränder och att hundar skulle kunna komma till nytta där - och ser man på! Underbart :love:
Jag lyssnar aldrig heller så tänkte inte ens på det. Använder bara sr.se som om det var skrivna nyhetsnotiser för det går fortare att läsa. :laugh: (Brukar stå typ samma men kanske lite mer koncentrerat)
 
För fösta gången så förstår jag varför farmor alltid satt vaken mitt i natten med kläder på när det åskade under natten:nailbiting:.
 
Åskan slog ner i skogen (som är typ vildmark) ca 1,5 km från oss. Ren tur att grannen kände röklukt och började leta många timmar senare...
download_20180811_152049.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Kylväska på hjul och förvaring?
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp